![](../images/numere/101/popetown.gif)
Ortodoxia, un soi de „islam crestin”?
Grupul pentru Dialog Social (GDS), organizatia Solidaritatea pentru Libertatea de Constiinta si Grupul de initiativa „Offensive” au pus la cale o serie de manifestari prin care sa atraga atentia opiniei publice asupra pericolului adoptarii unui asemenea proiect de lege. In viziunea acestora, articolul incalca flagrant libertatea de exprimare – inviolabila, potrivit articolului 30 din Constitutia Romaniei. Ultima discutie pe marginea sa a avut loc in Camera Deputatilor inainte de vacanta parlamentara, pe 21 iunie.
Articolul 13 a fost dezbatut la sediul GDS intr-un cadru foarte restrins vineri, 27 octombrie, in prezenta studentilor din grupul „Offensive” si a unor membri ai Grupului pentru Dialog Social: presedintele Radu Filipescu, scriitoarea Ana Sincai si Ion Vianu. Moderata de Eugen Ciurtin, responsabilul Centrului de Istorie a Religiilor de la Universitatea din Bucuresti si membru fondator al Asociatiei Romane a Istoriei Religiilor, discutia l-a avut drept „avocat al Bisericii” pe Valentin Cioveie, profesor colaborator la Facultatea de Filosofie din Bucuresti, care semneaza in revista „Idei in dialog”. Argumente juridice si exemple a adus Adriana Dagalita, avocat in baroul Bucuresti si membru al APADOR-CH, Asociatia pentru Apararea Drepturilor Omului.
O tara ortodoxa in care conflictele religioase sint minore nu are nevoie de o lege atit de drastica – a fost una dintre premisele discutiei. „Noi nu sintem o tara islamica, fundamentalista, dar adoptarea unui asemenea articol ne-ar apropia mai mult de acest tip de tari decit de cele crestine. Nu vreau ca ortodoxia sa devina un fel de islam crestin, ar fi o eroare politica fundamentala”, a subliniat scriitorul Ion Vianu. Adaosul la proiectul de Lege a Cultelor ar fi fost facut, potrivit membrilor „Offensive”, chiar la sugestia comunitatii musulmane din Romania.
Ofensa, ambigua
Conflictul iscat de caricaturile daneze cu Mohammed a inflamat atit de tare lumea crestina si musulmana, incit reprezentantii diverselor culte s-au precipitat sa anticipeze un alt scandal de acest gen. „Oare sa fie atit de slaba credinta ortodoxa, incit sa se prabuseasca sub glumele ateilor sau ale celor din alte culte?”, a intrebat ironic Ion Vianu. Pe linga faptul ca articolul intra in contradictie cu prevederile Constitutiei, acesta „beneficiaza” si de formulari ambigue. O ironie, o critica constructiva sau o gluma nevinovata s-ar putea transforma in „ofense” bune de dus in sala de judecata. „Nu mai este posibila satira sau critica? Nu poti sa mai scrii carti, sa joci piese sau sa vorbesti liber despre religie, de teama ca vor fi percepute gresit?”, a conturat Kasia Pajak de la „Offensive” pericolul unei astfel de formulari incerte. „«Ofensa adusa… » nu poate fi o formula acceptabila, pentru ca nu este una autonoma si de la sine inteleasa. Interpretarea care se poate da formularii poate fi atit de neconforma cu realitatile si asteptarile, incit sint si eu surprins ca aceasta lege a cultelor atit de asteptata ia o astfel de turnura. Exista un potential agravant al ofensei, pe care foarte multi il pot suscita”, a explicat Eugen Ciurtin.
Ambiguitatea e sporita si de sintagma „simboluri religioase”. „Care sint acestea? Exista o lista a lor? De ce anume nu ar trebui sa se lege nimeni? Fara precizari clare, legea nu poate duce decit la interpretari gresite”, a precizat si scriitoarea Ana Sincai. O alta asemenea tentativa de limitare a libertatii de exprimare au avut politicienii la mijlocul anilor ’90, cind au incercat sa sanctioneze prin lege ofensa adusa autoritatilor publice. „E foarte eficient folosit termenul in Bielorusia, unde Alexandr Lukasenko face apel la exact un astfel de articol”, a completat Radu Filipescu.
„Cind ofensezi pe cineva public, inseamna ca nu respecti spatiul public si nu ai simtul alteritatii. Intr-o tara ortodoxa, ar trebui sa ai grija. Trebuie sa ne punem si in locul oamenilor credinciosi. Cind ies in sutana prin oras, preotii sint, regulat, agresati”, a sustinut Valentin Cioveie. Unor astfel de agresiuni, fie ele verbale sau fizice, cel vizat le poate raspunde cu legislatia existenta deja, adica prevederile din Codul penal si cel civil. „In cazul in care articolul 13 ar fi adoptat, el intra in contradictie cu articolul 10 din Conventia pentru Drepturile Omului. Statul roman poate fi dat cu usurinta in judecata la CEDO, daca ar sanctiona pe cineva din cauza acestui articol”, a rezumat avocatul Adriana Dagalita soarta unui astfel de articol in fata Uniunii Europene.
Artistii contra „noului comunism”
De la dezbateri pasnice si restrinse, protestul impotriva Legii Cultelor a trecut simbata seara, pe 28 octombrie, in strada. Imbracati cu tricouri pe care scria „Noul comunism” si „Fara iertare”, citeva sute de tineri au strigat: „Daca vor sa reinvie comunismul, vor trebui sa treaca de noi!”. Dupa ce au „tacut”, cu gurile acoperite de leucoplast, intr-un „lant al tacerii”, tinerii au ascultat protestul muzical al celor de la Luna Amara (foto), Vama, Raza, Tapinarii, Sarmalele Reci, Altar, Buricul Pamintului si Implant pentru Refuz.