Cum sa spui ca, fiind o editie “rotunda”, cea din 2011 va fi cel putin speciala, cind Bucurestiul nu are inca sala de concerte cu care ameninta lumea muzicala de vreo zece ani incoace?
La conferinta de presa de lansare oficiala a festivalului directorul festivalului, Ioan Holender, a adus iar in discutie lipsa unei sali de concerte performante, spunind ca inca asteapta sa se finalizeze acel mall cultural de care se vorbeste de citiva ani incoace, inca de pe vremea ministrului Adrian Iorgulescu. Cu aceasta ocazie am aflat si ca nu va mai fi nici un mall cultural. Kelemen Hunor, ministrul Culturii si al Patrimoniului Cultural, prezent la conferinta de presa, a declarat miercuri, 26 ianuarie, ca proiectul initial de transformare a Salii Palatului este imposibil in momentul de fata, pentru ca, desi au fost indelungi negocieri, Ministerul Culturii nu a reusit sa devina proprietar si al terenului din jurul Salii Palatului. In schimb, asigura ministrul, nu s-a renuntat la ideea de modernizare a Salii Palatului. “Vom porni proiectul fara terenul din jurul Salii Palatului”, a precizat acesta, spunind ca vor fi accesate fonduri europene, intrucit nu sint bani suficienti la bugetul de stat pentru lucrari de asemenea amploare. “Sper ca in doi-trei ani Bucurestiul sa aiba o sala de concerte asa cum are orice alta capitala europeana. “ Holender a dus discutia mai departe, spunind ca, in cel mai bun caz, Sala Palatului va fi mai putin proasta decit este, “dar buna nu va deveni niciodata”.
Uite mall-ul, nu e mall-ul
In 2006 Adrian Iorgulescu, pe cind era ministru al Culturii, a anuntat proiectul de transformare a Salii Palatului intr-un mall cultural. Acest proiect prevedea si transformarea spatiului exterior Salii Palatului si crearea unui pasaj subteran. Inceputul a fost facut cind Sala Palatului a fost transferata de la RA-APPS in administrarea Ministerului Culturii printr-o hotarire de guvern din august 2006. Pentru ca problema unei sali de spectacole in Bucuresti revine ciclic odata cu Festivalul “Enescu”, un prim pas pentru modernizarea Salii Palatului s-a facut tot in asteptarea unei editii Enescu, cea din 2007. Atunci s-au cheltuit, potrivit Mediafax, 510.000 de euro pentru refacerea si modernizarea scenei si altii 5.000 de euro pentru imbunatatirea acusticii. Ministrul Iorgulescu declara la vremea aceea ca “sala este finalizata din punctul de vedere al scenei” si ca “sint conditii mai bune pentru concerte”. Acum organizatorii Festivalului “Enescu” au anuntat ca au fost orchestre care au declinat invitatia de a participa la editia a XX-a a festivalului tocmai din cauza lipsei unei sali de concerte performante.
Nu va fi mall cultural, pina la modernizarea Salii Palatului mai avem de asteptat “doi-trei ani”, dar de la anul e posibil sa avem totusi ceva. Primarul capitalei, Sorin Oprescu, a anuntat in cadrul conferintei de presa ca la anul are de gind sa inaugureze “o arena. Nu vreau sa spun unde, ca si asa citesc in presa ca spun numai prostii”, a continuat edilul. El a amintit succesul “unor concerte de muzica clasica de tinuta” desfasurate in fata Bancii Nationale, in zona veche a capitalei. Probabil primarul se referea la concertul sustinut de Costel Busuioc in ianuarie 2009 pe platforma din fata Bancii Nationale.
Un posibil “brand cultural romanesc”
Cu sau fara sala, toata lumea isi doreste de la Festivalul “Enescu” cit mai multe. Faptul ca a fost citat recent de revista economica austriaca “Gewinn” printre cele mai prestigioase destinatii turistice tematice (artistice, culturale, muzicale) din acest an pare sa confirme incercarile organizatorilor de a impune festivalul ca pe “un brand cultural romanesc”. Poate spoturile care ruleaza deja sau vor rula in viitorul apropiat pe citeva posturi de radio sau tv importante – CNN, Euronews, Eurosport, Mezzo, RFI, Deutsche Welle – nu sint foarte inspirate si nici convingatoare, dar programul festivalului (disponibil deja pe site, la www.festivalulenescu.ro), muzicienii si orchestrele invitate in acest an la Bucuresti si, nu il ultimul rind, pretul biletelor, mai mic comparativ cu cel al biletelor la alte festivaluri de gen, ar putea aduce turisti “culturali” in Bucuresti.