<pp>Serban Foarta revine
Incepind cu saptamina viitoare puteti citi o noua rubrica de Serban Foarta – Rosul usor e rozul iluzor (palindroman). Romanul cunoscutului scriitor va fi prezentat cititorilor revistei noastre sub forma de foileton. Pina atunci, de pe LiterNet poate fi descarcat volumul Cliquet, cea mai recenta „productie” semnata Serban Foarta.
Radu Jude, premiat la Montpellier
Regizorul Radu Jude a cistigat marele premiu pentru scurtmetraj, pentru filmul Lampa cu caciula, in cadrul celei de-a 28-a editii a Festivalului Filmului Mediteranean de la Montpellier, Franta, organizat in perioada 27 octombrie – 5 noiembrie. Lampa cu caciula, cistigator al concursului Centrului National al Cinematografiei in 2005, este un road movie despre relatia dintre un tata si fiul acestuia si despre cit de importante sint in viata lucrurile marunte. Scenariul este scris de Florin Lazarescu, iar imaginea este semnata de Marius Panduru. Regizorul Radu Jude nu este la prima selectie la Montpellier, in 2004 fiind prezent cu Corp la corp. Festivalul de la Montpellier a prezentat peste 250 de filme, productii recente si inedite provenind din zona Mediteranei.</pp>
Box-office: Filmele romanesti nu aduc publicul in sali
Cele cinci filme romanesti care au rulat saptamina trecuta in cinematografe au fost vazute de vineri pina duminica de numai 2.304 spectatori, cumulind incasari de 14.131 lei, conform datelor de box-office colectate de agentia Champions. Aproape jumatate din numarul de spectatori si doua treimi din incasari s-au inregistrat la Lacrimi de iubire, filmul care incheie actiunea telenovelei omonime. Pelicula a strins la cinema 1.196 de persoane. Cea mai recenta premiera romaneasca (27 octombrie), Si totul era nimic… de Cristina Nichitus, a fost vazuta de 159 de spectatori. Prezente mai vechi in cinematografe, cele trei filme de autor premiate la festivaluri internationale – Cum mi-am petrecut sfirsitul lumii de Catalin Mitulescu (premiera: 15 septembrie), A fost sau n-a fost? de Corneliu Porumboiu (29 septembrie) si Hirtia va fi albastra de Radu Muntean (13 octombrie) – au fost urmarite de 949 de romani la sfirsit de saptamina.
Concurs: Uite e, uite nu e secretarul general
Postul de secretar general al Ministerului Culturii si Cultelor (MCC) a fost scos la concurs de Agentia Nationala a Functionarilor Publici (ANFP). Ministrul Adrian Iorgulescu a declarat, la sfirsitul lunii octombrie, intr-o conferinta de presa, ca actualul consilier Virgil Nitulescu va ocupa functia de secretar general al MCC, ramasa vacanta dupa demisia Deliei Mucica. Iorgulescu sustinea la momentul respectiv ca spera ca premierul Calin Popescu-Tariceanu sa aprobe numirea „in citeva zile”. Functia de secretar general al MCC corespunde insa categoriei inaltilor functionari publici, fapt pentru care se poate ocupa doar prin concurs organizat de ANFP. Astfel, cei interesati de acest post vor fi evaluati pe baza unui examen scris, organizat pe 6 decembrie, si a unui interviu, pe 7 decembrie.
Citatul saptaminii
Primarul comunei Moroeni, Iordan Constantin, spune ca cele citeva secvente din Romania filmate pentru Borat! – Invataturi din America pentru ca toata natia Kazahstanului sa profite (foto) au fost turnate in urma cu doi ani, dar ca el n-a dat nici o aprobare pentru filmari. Acestea s-ar fi facut „cu acordul cetatenilor”. „Era vorba de proprietatile oamenilor. Au fost platiti, asta stiu. Ce ma deranjeaza este ca se tot pomeneste comuna Moroeni, cind de fapt e vorba de un singur sat. De ce sa aiba comuna Moroeni imaginea asta?”, a adaugat primarul.
Articolul saptaminii
„Exodul balerinilor” de Florentina Ciuverca, „Evenimentul Zilei”, 8 noiembrie: „Dansatorii din trupa celebrului coregraf Oleg Danovski au ales munca pe vapoare in locul salariilor de mizerie. La doar zece ani de la moartea celebrului coregraf, Teatrul de Balet din Constanta, care-i purta numele, n-a mai supravietuit. Balerinii rivniti altadata de companii de balet europene au luat drumul croazierelor pe vapoare, iar turneele celor putini ramasi in tara s-au subtiat, la fel si inaltimea prestatiilor. In 17 ani de democratie, nici o alta institutie de acest gen n-a atins performantele trupei lui Oleg Danovski. Cu toate acestea, decizii aleatorii ale autoritatilor locale din Constanta si inertia Ministerului Culturii si Cultelor i-au alungat pe balerini in concedii nesfirsite ori la munca in strainatate.”