Puteti sa ne spuneti cine va face parte din comisie?
Nu, ea e in curs de definitivare la Ministerul Culturii. Dupa cum stiti, din aceasta comisie fac parte reprezentanti ai asociatiilor si uniunilor de creatie, ai distribuitorilor, care sint propusi de catre respectivele organisme si sint aprobati de catre ministrul Culturii. Deci ministrul Culturii este cel care decide aceasta comisie.
Sinteti dramaturg, prozator, ce v-a determinat sa intrati in concursul pentru ocuparea acestui post?
Pe de o parte, cred ca pot intelege spiritul creator si fragilitatea acestei… profesii, pot sa-i spun, de creator, fie el actor, regizor, scenarist. Pe de alta parte, din experienta mea manageriala, cred ca am acumulat o anumita intelepciune si un anumit echilibru in a gestiona acest domeniu, cu multe influente si destul de complicat. Nu de putine ori au fost discutii, controverse, normale in acest domeniu creativ, in care produsele sint contestabile, dupa reguli imponderabile, subiective, nebatute in cuie. Orice evaluare a unui produs artistic are gradul ei de subiectivitate. Asadar, venind in acest domeniu, sper sa ajut, sa ordonez putin materia asta cu foarte mare implicare sentimentala, emotionala – si rezultatul ar fi sa aducem publicul mai aproape de filmul romanesc, sa-l readucem in salile de cinema pentru filmul romanesc, asta mi-am propus.
Cum vedeti relatia dumneavoastra pe viitor cu tinerii cineasti?
O vad foarte buna si foarte rodnica pentru ei. De aceea incercam sa avem un concurs foarte transparent si onest pentru a putea deschide drumul valorilor, indiferent de virsta. Stiti, valoarea nu asteapta numarul anilor. Ne vom ghida dupa acest principiu. Eu sper ca acest razboi intre generatii, care s-a manifestat in anii anteriori in special in paginile ziarelor, sa se mute din paginile ziarelor in cimpul creator, sa fie o emulatie intre operele cinematografice, si nu intre discursurile despre operele cinematografice. Noi sprijinim individualitati creative, nu buletine de identitate.
Este in desfasurare concursul de proiecte. Sint bani pentru filme?
Da, sint. Prin aceasta lege noua (a cinematografiei, n.r.), am reusit sa adunam… Avem 200 de miliarde de lei vechi pentru concursul de anul acesta. Asta inseamna 20 de milioane de lei noi, din care sper sa subventionam poate 15-16 filme dintre cele care vor fi selectionate de juriu. Pentru prima data, avem sectiuni separate. De exemplu, pentru filme de debut de fictiune avem alocat 17,5%, adica 35 de miliarde de lei vechi. Este foarte important, pentru ca tinerii nu au un palmares format – normal, de-asta se si numesc debutanti – si atunci noi le intindem o mina spre a-si construi acel palmares, pastrindu-le separat niste bani pentru a nu intra in competitie cu marii creatori. Mai avem bani pusi deoparte si pentru scurtmetrajele de fictiune, 5%, cca 10 miliarde de lei. Pentru documentare si filme de animatie, pentru prima data avem bani separati, 30 de miliarde de lei. Va sa zica, e loc pentru toata lumea si pentru toate genurile.