De la premiera ce a avut loc la sfârșitul lunii mai, filmul Top Gun: Maverick a cucerit clasamentele și a reușit o performanță de neimaginat în ultimul deceniu: săptămâna aceasta a depășit un miliard de dolari încasări. Amănuntul care schimbă felul în care percepem lucrurile (și pe care Hollywoodul încă nu a reușit încă să îl digere) este că noul Top Gun a reușit această performanță fără ca filmul să fie difuzat în Rusia și, mai ales, în China.
De mai bine de un deceniu, studiourile americane au descoperit că exploatarea unui film pe înfloritoarea piață chineză poate aduce încasări gigantice. Dornic de profituri oriunde și oricum, Hollywoodul a intrat rapid într-o foarte controversată relație de dependență și supunere față de autoritățile (și cenzura) de la Beijing, singurele care pot dispune ca un film american să fie difuzat sau nu în China.
În paranteză fie spus, odată cu descoperirea acestei mine de aur, Hollywoodul și-a reorientat complet strategiile, cu rezultatul transformării producției cinematografice într-un interminabil flux de blockbustere, bazate aproape exclusiv pe remake-uri și exploatări ale unor francize binecunoscute, pentru un public format tot mai mult din adolescenți de toate vârstele. Asta în dauna diversității și nivelului artistic al cinematografiei americane „normale“, care și-a găsit în streaming un refugiu precar.
Revenind, Top Gun: Maverick reprezintă o atitudine nouă în noul Hollywood. La început, și acest film a avut susținere financiară chineză, din partea grupului Tencent. De aceea producătorii americani au avut grijă să nu-i supere pe chinezi și, într-un prim trailer din vara lui 2019, Maverick apare cu celebra lui geacă de pe care au fost scoase emblemele Japoniei și Taiwanului care o decorau în filmul inițial, cel din 1986. Însă la finalul lui 2019 Tencent și-a retras finanțarea sub pretext că „partidul chinez s-ar putea să fie deranjat de afilierea noastră cu un film care slăvește armata americană“.
În acest timp, capitularea producătorilor de la Paramount în fața chinezilor a provocat un mare scandal. „Ce spune lumii faptul că Maverick se teme de comuniștii chinezi?“, a comentat tăios senatorul republican Ted Cruz, care a pus pe ordinea de zi un proiect de lege prin care guvernul SUA este obligat să nu sprijine în nici un fel filmele care se supun cererilor chineze. Critici au venit și din partea fostului procuror general William Barr, din partea Pen America, o organizație dedicată apărării libertății de exprimare (raportul Made in Holllywood, Censored by China) și mai ales din partea publicului care, la urma urmei, plătește biletul la film.
Toate acestea par să fi încurajat studiourile Paramount să facă singurul lucru decent și să nu cenzureze în nici un fel Top Gun: Maverick, iar răsplata s-a văzut la încasări. Între timp, Hollywoodul, grav afectat și de pandemie, și de ascensiunea streamingului, a constatat că relația cu China nu mai este productivă, după ce autoritățile de la Shanghai au pus tot mai multe condiții pentru a permite unui număr limitat de filme americane accesul pe piața chineză. Mai mult, chinezii au anunțat public că nici nu prea mai au nevoie de americani pentru a face bani din cinema; recuperând terenul, filmele lor au ajuns să fie mai vizionate decât cele din SUA. De exemplu, anul trecut, The Battle at Lake Changjin, film de propagandă (antiamericană) comandat de Partidul Comunist Chinez, s-a clasat pe locul al doilea la încasări în întreaga lume, după ultimul film din seria Spider-Man.
Spider-Man: No Way Home, produs de Sony (în combinație cu Marvel), este și el un film care a arătat degetul mijlociu cenzorilor chinezi. Aceștia au pretins ca realizatorii să scoată Statuia Libertății din film, lucru refuzat de către americani. În consecință, nu s-a permis difuzarea filmului în China. A devenit imediat însă cel mai de succes film din lume anul trecut, cu 1,9 miliarde de dolari încasări. În același timp, producția Marvel cu supereroi Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings, care s-a dat peste cap pentru a fermeca eventualul public chinez și autoritățile de la Beijing, este de fapt un eșec comercial, cu doar 432 de milioane de dolari încasări.
Succesul Spider-Man și Maverick poate arăta marilor studiouri că filmele americane pot avea parte de un mare succes și fără a mai apela la relația toxică stabilită de ani întregi cu China. Pe de altă parte, succesul acestor filme a mai spus ceva Hollywoodului, ceva ce capii studiourilor și producătorii înregimentați ideologic detestă să audă: că publicul american a ajuns să urască ideologia woke băgată cu forța pe gâtul spectatorilor și apreciază filmele care vor să fie doar povești bine spuse și care, de ce nu, susțin valori tradiționale „desuete“ precum patriotismul. Go woke, go broke!