Trebuie spus de la inceput ca scriu acest text intr-o stare de relativa torpoare, nu pentru ca e imediat dupa Revelion, ci pentru ca e imediat dupa alegeri si perspectiva unui nou mandat la Cultura pentru Ionut Vulpescu nu e deloc incurajatoare. Daca as fi scris acest text inainte de alegerile parlamentare, ar fi sunat mult mai zglobiu: a fost un an neverosimil, cu doi ministri ai Culturii neverosimil de buni – Vlad Alexandrescu si Corina Suteu, care s-au luptat ca in timpul foarte scurt avut la dispozitie sa lanseze o reforma generala in cultura si mai ales in cinematografie, asumandu-si riscul de a se confrunta cu rezistenta unui sistem care se taraia de 25 de ani.
In ianuarie 2016, Vlad Alexandrescu (om de cultura rafinat si eficace, nu ca d’alde Gigel Stirbu) anunta ca pana la sfarsitul anului intentiona sa puna in aplicare o noua Lege a Cinematografiei. Asta s-a si intamplat, datorita luptei acerbe a Corinei Suteu de a impinge Ordonanta de Urgenta pe masa Guvernului dupa ce a fost respinsa si de a o face sa fie votata pe 29 noiembrie, cu putin inainte de a fi prea tarziu. Ministerul Culturii a inceput sa lucreze la proiect sub Vlad Alexandrescu. Acesta a cooptat un abil consilier pe cinematografie, pe Andrei Rus, si a cerut ajutorul mai multor profesionisti (printre care Cristian Mungiu si Tudor Giurgiu). Scandalurile de la Opera Nationala Romana din Bucuresti l-au facut pe Alexandrescu sa-si dea demisia la cererea prim-ministrului Dacian Ciolos, care a pus-o in loc pe Corina {uteu, adusa de Alexandrescu in minister ca secretar de Stat. {uteu a anuntat ca prioritatea ei e cinematografia (o premiera!) si s-a pus pe treaba. Proiectul a fost imbratisat de multi cineasti si atacat de cei carora li s-a parut, cum a spus Cristian Comeaga, initiatorul protestelor, ca slujeste „unor cercuri de interese“, adica „familiilor dominante din cinematografie“. De fapt, O.U. racordeaza cinematografia romana la cinematografia europeana, introducand printre altele o sectiune separata la concursul de finantare pentru coproductiile minoritar romanesti si sprijinind, pe alta parte, debuturile si filmele cu buget foarte mic (sub 60.000 de euro). O.U. mai ridica la 10 procentul de film romanesc pe care salile de cinema sunt obligate sa-l programeze (din care 50% in prime time) si de la 2 la 5 procentul de filme romanesti pe care televiziunile sunt obligate sa le includa in grila. Alt capitol important e programul national de educatie cinematografica ce va fi elaborat impreuna cu Ministerul Educatiei Nationale si care va fi introdus optional in licee. O.U. a fost adoptata asa cum a fost conceputa, cu o singura mare exceptie – fondurile suplimentare care ar fi trebuit sa alimenteze Fondul Cinematografic nu au fost acceptate de Guvern (aici a fost rezistenta cea mai puternica, deoarece O.U. ar fi impus taxe noi pentru televiziuni, cinematografie si furnizorii de telefonie).
Ma intreb, insa, ce se va intampla acum, cand, potrivit noii O.U., Arhiva Nationala de Filme va trece in subordinea Ministerului Culturii. Anul trecut ministerul a cooptat peste 50 de profesionisti care sa elaboreze voluntar, pana in toamna lui 2016, un program de restructurare. Daca ministerul nu se va arata interesat de restructurare, ANF ramane al nimanui. In decursul anului, Corina Suteu a cerut demisia actualului presedinte al Centrului National al Cinematografiei, Anca Mitran, care a refuzat sa si-o dea pe motiv ca a fost desemnata prin concurs. Mai mult, Mitran a sustinut ca n-a fost cooptata la discutiile pentru modificarea Legii Cinematografiei, coalizandu-se cu protestatarii lui Comeaga. Ministerul a schimbat anul trecut componenta Consiliului de Administratie de la CNC si a incercat sa limiteze puterea presedintelui, mutand numirea comisiilor de la concursul de finantare din sarcina presedintelui in sarcina CA. Intentia ministerului Culturii de a produce o reforma generala in cinematografie pe toate planurile a dat roade partial si ar fi avut nevoie sa fie continuata de aceiasi oameni. E crucial daca cel care va fi numit ministru va dori sa miste ceva. Printre altele, Romania are nevoie ca inlesnirile financiare (tax incentives) pentru producatorii straini (anuntate pentru 2016) sa fie votate in 2017. Pana si Georgia ne-a luat-o inainte.
Nu mai insist pe prezenta stralucitoare de la Cannes, am scris pe larg despre acest subiect si in luna mai, si in ancheta de acum doua editii din SDC. M-as opri, in schimb, la prezumtivul punct trei enuntat la inceput. Doua comedii romanesti au facut in 2016 peste un milion de euro, adica aproximativ 1.145.000 euro (daca datele furnizate de distribuitori site-ului cinemagia.ro sunt corecte). E adevarat, #selfie69 (149.690 spectatori) si Doua lozuri (132.898 spectatori) nu se apropie de succesul lui Garcea si oltenii (289.830 spectatori in 2002), dar netezesc drumul spre o piata sanatoasa, cu filme OK pentru toate gusturile. Daca mediocrul #selfie69 s-a vandut mizand pe o campanie cu apropouri sexuale si pe nevoia tinerilor de a vedea filme romanesti despre ei, Doua lozuri a tras jackpotul. Acest film modest, dar curat, realizat cu un buget de 30.000 de euro, a incasat aproape 550.000 euro.
Nu mai am loc. Mai spun ca filmul autohton care mie mi-a placut cel mai mult in 2016 e Inimi cicatrizate. La Multi Ani! Sa fie un an cu noroc!
Top intrari filme romanesti 2016 (potrivit cinemagia.ro)
– #selfie69 (regia Cristina Iacob)
– Doua lozuri (r. Paul Negoescu)
– Bacalaureat (r. Cristian Mungiu)
– Sieranevada (r. Cristi Puiu)
– Caini (r. Bogdan Mirica)
– Usturoi (r. Lucian Alexandrescu)
– Afacerea Est (r. Igor Cobileanski)
– Ilegitim (r. Adrian Sitaru)
– Minte-ma frumos in Centrul Vechi (r. Iura Luncasu)
– Inimi cicatrizate (r. Radu Jude)
Top personal filme straine 2016
– Paterson (r. Jim Jarmusch) si Elle (r. Paul Verhoeven)
– Toni Erdmann (r. Maren Ade)
– Fuocoammare/Fire at Sea (r. Gianfranco Rosi)
– American Honey (r. Andrea Arnold)
– Midnight Special (r. Jeff Nichols)
– The Woman Who Left (r. Lav Diaz)
– Ma’ Rosa (r. Brillante Mendoza)
– Arrival (r. Denis Villeneuve)
– La La Land (r. Damien Chazelle)
– La fille inconnue (r. Jean-Pierre si Luc Dardenne)