Noul film al Ancăi Damian, Perfect sănătos – pe ecrane din 15 septembrie 2017 – promovează un gen de cinema care lipsește din oferta autohtonă obișnuită, lucrând în același timp pe o rană încă deschisă. Această dramă psihologică plasată în Cluj-Napoca, orașul natal al cineastei, se inspiră din realitate.
În 2014, tatăl Ancăi Damian, care era o persoană foarte tonică și care fusese declarat sănătos chiar în acea zi, își pierde viața în împrejurări ciudate, căzând pe scări la o petrecere cu foștii colegi din barou.
Este demarată o anchetă, care e mușamalizată însă repede, nici familia – cu excepția fiicei – nedorind ca ea să continue. Cineasta, însă, a continuat investigațiile pe cont propriu, ele transformându-se pe urmă într-un scenariu scris împreună cu Lia Bugnar. Principala modificare față de realitate e că fiica a fost înlocuită de un fiu (interpretat chiar de băiatul cineastei, Anghel Damian). „Când am început să scriu, am ficționalizat – de pildă, tata n-a divorțat de mama și n-a avut alt copil, dar detalii ca mersul la doctor sau an-
cheta procuraturii sunt inspirate din realitate. Am dorit o poveste în care tatăl să se reflecte în fiu și invers“, a spus Anca Damian la o discuție cu presa din 11 septembrie. Dovada că subiectul e încă foarte delicat e faptul că, vorbind despre motivațiile sale („o întoarcere la origini și o căutare a rădăcinilor și a raportului cu trecutul“), cineasta abia și-a stăpânit lacrimile.
Pe ecran, fiul vine de la București când află că tatăl său a murit subit și decide să mai rămână după înmormântare, descoperind detalii neclare pe care le pune cap la cap, raportându-se la personajele secundare sub influența șocului pierderii. Unul dintre aceste personaje e tânăra soție a tatălui (intepretată de Cristina Florea). „Pentru mine, moartea și sexul sunt legate, sunt la pachet – așa am construit relația cu mama vitregă de care fiul e atras, deși o detestă, el intrând atât de mult în pielea tatălui încât își depășește limitele morale stabilite.“ Un alt personaj fictiv e fosta iubită a fiului (interpretată de Olimpia Melinte), un alt reper în jurul căruia fiul își construiește propria ficțiune care să dea un sens morții tatălui.
Un proiect cu totul inedit
Dacă Anca Damian nu consideră că a făcut filmul ca pe o formă de terapie, Anghel Damian crede că filmul l-a ajutat în travaliul de doliu. „Bunicul a fost o figură puternică în viața și în copilăria mea. Evident că raportarea la un bunic e diferită de raportarea la un tată, de aici și efortul de a găsi cheia justă. În momentul în care vrei să transpui cinema-
tografic o poveste cu rădăcini atât de puternice, există întotdeauna acest izvor interior care iese la suprafață și pe care l-am simțit pe tot parcursul filmărilor. Am tendința să îngrop adânc suferințele, dar filmul mi le-a ridicat la suprafață. Totuși, nu cred că un film poate exorciza o suferință atât de mare; este doar e o etapă a doliului.“
Personajul tatălui e interpretat aproape în contre-emploi de Vlad Ivanov, pe care eram obișnuiți să-l vedem strălucind în roluri negative. Vlad Ivanov nu consideră că partea sa e una secundară și le-a povestit jurnaliștilor detalii de atmosferă din morga rezervată doar pentru el, unde a apărut în ziua filmării un cadavru neprevăzut. „Mi-au spus că mai e cineva, dar să stau liniștit, nu în același frigider cu mine.“ Semn că Eros și Thanatos sunt la pachet e că în Perfect sănătos, Vlad Ivanov are și prima scenă erotică din filmografia sa.
Pentru coscenarista Lia Bugnar a fost vorba de un proiect cu totul inedit: „Am avut un demers non-narcisist. Mi-am dorit să fie Anca în regulă, pentru că mi-am dat seama că subiectul e delicat și personal, și că m-am nimerit ca musca-n lapte. N-aș fi scris în viața mea scenariul ăsta care nu-mi seamănă – eu poveștile crâncene exorcizându-le în teatru mai mult prin senzații. A fost un exercițiu interesant de scriitură – una e să te alinți și să scrii ce știi că-ți iese, și alta să furnizezi unui om, care are și o rană deschisă, materialul de care are nevoie. Ce recunosc în film e un soi de adevăr din felul în care oamenii vorbesc și relaționează – înrest e universul Ancăi“.
Întrebată de „Suplimentul de cultură“ cum a lucrat cu propriul fiu pe un subiect atât de sensibil, cineasta a răspuns: „L-am luat pe Anghel pentru că am vrut pe cineva care să mă joace pe mine. Până la 14 ani am fost ca vasele comunicante, ne reflectam unul în altul, după care am încercat să-i dau independență. Când lucrezi cu fiul tău, ai avantajul că îl cunoști extraordinar de bine, dar există undeva, organic, și un risc. Lui Vlad pot să-i spun orice, pot să mă supăr pe el, dar cu propriul copil, dincolo de raportul profesional, poți trage o linie netă“. Anghel Damian, în schimb, a dat mai mult din casă: „Riscul major l-am descoperit în timpul filmărilor. Profesional, suntem diferiți: Anca gândește vizual și încearcă să transmită visceral ce dorește de la tine, pe când eu sunt mult mai rațional în abordarea unui rol. De aici un soi de clash între stilurile noastre de lucru, care sunt ca apa cu focul. A fost o permanentă bătălie între a găsi punctul de mijloc. Când lucrezi cu cineva apropiat, orice conflict devine suma conflictelor din copilărie și până acum. Cred că mai degrabă mama a încercat să se îndepărteze de subiectul de familie, pe când eu m-am apropiat mai mult de el“.
Fostul ministru al Culturii (și fostul superior al lui Anghel Damian din minister) Corina Șuteu a venit și ea la proiecția & conferința de presă, anunțând cooptarea unor ambasadori care să promoveze filmul – scriitoarele Magda Cârneci și Svetlana Cârstean, sau criticul de teatru Monica Andronescu. Pentru Corina Șuteu, Perfect sănătos e un film de artă, care trebuie să ajungă la publicul lui, în vreme ce Magda Cârneci s-a arătat impresionată de lentoarea poveștii și de faptul că începe ca un film polițist și se termină cum nu te aștepți. Criticul de film Magda Mihăilescu a găsit în linearitatea și în lipsa de aderență a eroului asemănări cu Străinul lui Camus.
Corina Șuteu i-a trimis filmul și psihanalistului american Andrew Solomon, care, după ce l-a văzut, i-a răspuns: „Am fost captivat până la final. Imaginea este minunată. Povestea pare puțin lugubră, dar e frumos interpretată. Personajele sunt foarte puternice, deși n-au multe replici, iar atmosfera de tristețe permanentă, de perplexitate și de furie sunt foarte bine redate“.
Amprenta pe stilul vizual al filmului și-a pus-o Oleg Mutu. „Pentru mine e filmul cel mai simplu și mai curat pe care l-am făcut, eu fiind mai barocă vizual. E stilul lui Oleg aici. În concept a existat acea cameră care caută și care e asociată cu prezența tatălui, plus ideea de dublu pe care o discutasem, dar lumina e a lui Oleg, toate transparențele acelea, spațiile…“ , a spus Anca Damian. Montajul nonlinear a fost ideea monteurului Cătălin Cristuțiu.
Perfect sănătos îi mai are în distribuție pe Adrian Titieni, Ioana Flora, Alin Florea și Cuzin Toma și este o coproducție România/ Franța produsă de Aparte Film în coproducție cu Arizona Films Distribution.