Iașul în care m-am născut și am trăit aproape toată viața a prins un avânt fantastic în ultimii ani, datorită oamenilor care au văzut un potențial enorm aici și au hotărât să își investească timpul, resursele și energia pentru a da ceva înapoi comunității din care fac parte.
Așa a luat naștere și Romanian Creative Week, cel mai mare festival dedicat industriilor creative din țară. Prima ediție, cea de anul trecut, s-a desfășurat cu restricțiile de rigoare din cauza pandemiei, dar cea de acum mi-a depășit toate așteptările. Anul acesta nu doar că e de trei ori mai mare și mai spectaculos, dar a reușit, poate în premieră pentru un eveniment făcut în Iași, să anime întreg orașul.
Evenimentul, care se desfășoară în perioada 20-30 mai la Iași, este organizat de Federația Patronatelor din Industriile Creative (FEPIC), singura federație patronală reprezentativă la nivel național ce activează în sectorul Industriilor Creative din România. Are șase secțiuni diferite: Arts & Crafts, Content Creation, Creative Entrepreneurship, Design, Innovation & Digital, New Media, la care se adaugă festivalul de muzică Catedral.
Tot ce se întâmplă aici este o nebunie. Peste 800 de artiști, zeci de concerte, 12 expoziții, peste 40 de show-uri de modă, spectacole de arte vizuale, un festival de film, o tabără de creație muzicală, târguri, workshopuri și dezbateri din lumea creativității, toate într-un festival uriaș care se întinde de la Grădina Botanică până la Palatul Culturii.
Îmi e greu să fac un clasament al tuturor expozițiilor, evenimentelor, workshopurilor și conferințelor la care am participat în cadrul RCW, însă pot să spun cu mâna pe inima că festivalul de muzică Catedral a fost cu adevărat un show de excepție. 12.000 de oameni au venit la evenimentul care a avut loc în Grădina Palas, pe 20 și 21 mai, să-i asculte pe cei de la Milky Chance, Sevdaliza, Disco Sigaretta, Alexandrina, Moonlight Breakfast, Dimitri’s Bats, Zimbru, CS84, Cassia, Spike și Robin and the Backstabbers. Și asta nu a fost tot.
Muzică și artă vizuală într-un spectacol cum n-a văzut Palasul
Pe lângă muzica bună asigurată de cei de la Summer Well, m-am bucurat de specialitățile culinare aduse de cei de la Senzoria și de cel mai fain spectacol vizual pe care l-am văzut până acum, realizat de patru artiști extrem de talentați.
Este vorba despre membrii echipei coordonate de artistul vizual Andrei Cozlac, distins cu două premii UNITER pentru video mapping, în 2020 și în 2022. Andrei Cozlac și cei echipa sa – Silviu Apostol (Luda), Marian-Mina Mihai (Lalu), Radu Marțin – au asigurat spectacolul integral New Media din cadrul Catedral și au proiectat imagini spectaculoase atât la scenă, cât și pe spatele Palatului Culturii. Pot spune că pe scenă munca a fost împărțită între artiștii vizuali și cei muzicali. Cântăreții au cântat cât mai bine posibil, iar artiștii vizuali le-au ținut spatele.
Artiștii români au făcut senzație
Spre rușinea mea, nu toate numele care au apărut în line-up îmi erau cunoscute. Așa că a fost o surpriză plăcută să adaug o serie de piese proaspete în playlistul meu de pe Spotify. Am fost plăcut impresionată de mixurile Disco Sigaretta și CS84 și de muzica bună făcută de cei de Dimitri’s Bats și Zimbru. Dacă nu vă sunt cunoscuți, o căutare pe YouTube rezolvă problema.
Alexandrina, Moonlight Breakfast, Spike și Robin and the Backstabbers au demonstrat că își merită faima
Artiști deja consacrați în muzica românească, Alexandrina, Moonlight Breakfast, Spike și Robin and the Backstabbers au fost printre cele mai așteptate nume de la festival din rândul artiștilor români. Iar prestația lor a fost pe măsura așteptărilor.
Deși au fost anunțați mai târziu, sunt convinsă că multe persoane și-au cumpărat bilet la festival special pentru Spike și Robin and the Backstabbers. Nu am auzit o singură piesă de la Spike care să nu fie cântată la unison de public și asta arată că line-up-ul s-a potrivit la fix pe gusturile ieșenilor.
Cassia și Milky Chance au cucerit publicul
Milky Chance a reușit să țină în picioare, chiar și pe ploaie, peste 7.000 de oameni, care s-au bucurat de show-ul lui. Publicul a cântat toate melodiile, toată lumea era cu mâinile în aer, într-o atmosferă de voie bună și distracție. Cred că cei mai mari fani Milky Chance au fost membrii Cassia, care, după ce au încântat publicul prin prestația muzicală, au coborât de pe scenă și s-au dus în mulțime, alături de spectatorii entuziasmați. Despre Cassia mai pot adăuga că i-am întâlnit pe membrii trupei după concerte și pot să zic sigur că s-au simțit mai mult decât bine la Iași.
Am urmărit de sus spectacolul Milky Chance, de la ultimul etaj al Hotelului Internațional. De acolo am putut vedea și mai bine spectacolul vizual făcut de Andrei Cozlac și echipa sa pe fațada Palatului Culturii, show care m-a lăsat fără cuvinte.
Românul din formația Sevdalizei
Pe Sevdaliza, artistă pe jumătate iraniană, pe jumătate olandeză, am ascultat-o prima dat, cred, acum mai bine de patru ani. Când a lansat videoclipurile melodiilor The Human și That Other Girl, o lume întreagă a rămas cu gura căscată. Așa că am așteptat ca și spectacolul ei live să fie pe măsură. N-a dezamăgit nici o secundă. Sevdaliza a cântat, a dansat și chiar a mixat într-un show care a avut de la acorduri simfonice până la muzică de club. Sevdaliza a spus în timpul concertului că e a treia oară când ajunge în România și încă e șocată de faptul că atâția fani îi fredonează melodiile.
Sevdaliza nu a venit singură, ci însoțită de instrumentiștii săi. Culmea e că printre ei am dat și de un român. Mihai Pușcoi e un român născut în Olanda, care nu doar că lucrează de opt ani cu artista, dar a devenit între timp și foarte apropiat de ea. Povestea sa de viață e una impresionantă, dar și emoționantă deopotrivă. Norocul lui a fost că părinții săi au reușit să fugă înainte de 1989 din România și s-au stabilit în Olanda. Asta i-a dat șansa să facă ce-i place și să ajungă acum să cânte pe marile scene ale lumii.
„M-am bucurat foarte mult să cânt la Iași, alături de Sevdaliza. Atmosfera a fost incredibil de frumoasă. Sunt născut în Olanda, unde e toată viața mea acum, însă am mai venit în România de-a lungul timpului. Am început să studiez muzica, mai întâi naiul, apoi vioara, după care m-am apucat de producție. În timp, totul a decurs frumos, am intrat în contact cu mulți artiști care mi-au propus diferite proiecte. Unul dintre acești artiști este Sevdaliza, care a venit la mine acum opt ani și mi-a propus să facem muzică împreună. Așa a pornit totul. În anii ăștia, am devenit mai mult prieteni decât colaboratori, eu fiind și nașul copilului ei“, a povestit Mihai Pușcoi.
Despre Sevdaliza, Mihai a spus că, „dacă o cunoști personal, înțelegi că e chiar mai spectaculoasă decât este pe scenă. Are o energie explozivă, nu e o persoană falsă, iar asta îmi place mult la ea. Este iraniană-olandeză și cred că această combinație a făcut-o un artist complet“.
Cât despre Mihai, se declară de-a dreptul îndrăgostit de România, de oameni, de locuri și de micii cu muștar. „Am o casă mică în București și sper să vină o zi în care să pot locui în România, deoarece acum încă am foarte multe proiecte în Olanda. Știu că părinții mei au fugit de aici, de Ceaușescu, dar România se schimbă, iar mie îmi place totul aici. Oamenii, locurile, mâncarea, tot. De la mici, tocăniță, mămăligă nu-mi pot lua gândul“, a spus artistul.
O primă ediție ce confirmă viitorul
Festivalul Catedral, mai ales pentru o primă ediție, a întrecut toate așteptările. A fost fun, fresh și altceva pentru orașul Iași, iar faptul că line-up-ul a fost unul departe de zona mainstream a fost un plus foarte mare.
Ah, ar trebui să zic ceva și despre scenă, care a fost de-a dreptul impresionantă. Scena propriu-zisă a avut 33 de metri lățime și 13 metri înălțime, însă a fost și mai mare de fapt, pentru că a cuprins inclusiv dosul Palatului Culturii și tot dealul de sub el, prin video mapping.
În perimetrul în care se desfășura Catedral spectatorii s-au putut bucura de o experiență senzorială unică. Lounge-uri, o zonă instagramabilă, baruri, food zone, live cooking, instalații artistice de ultimă generație, toate, combinate cu muzica bună, au făcut din Catedral locul perfect pentru a petrece weekendul în oraș.
Am observat o remarcabilă mobilizare de forțe pentru realizarea acestui festival de muzică și arte vizuale. Zeci de voluntari, membri ai staffului și oameni de la tehnic au muncit cot la cot pentru ca festivalul să se desfășoare cât mai bine și s-a văzut acest lucru.
A început un nou capitol în spațiul cultural ieșean
Romanian Creative Week înseamnă fashion, design, arte vizuale, muzică, arhitectură, film, o îmbinare între arte, tehnologie și emoție. În același timp promovează tinerii artiști să își depășească limitele și să iasă în față cu talentele pe care le au.
Un alt lucru remarcabil este faptul că RCW a reușit să adune la aceeași masă reprezentanți din mai multe zone creative. Acest lucru s-a văzut și în cadrul dezbaterilor care au fost organizate în zilele ce au precedat festivalul de muzică. Mai mulți creatori din Iași, oameni de cultură și organizatori de evenimente au discutat despre ce strategie ar trebuie să adopte Iașul în zona culturală. Acest lucru este remarcabil pentru că știm că mai multe minți care au decis să colaboreze pot face lucruri fantastice împreună, mai mari și mai spectaculoase decât ne putem imagina.
Dacă este ceva cu care chiar ne putem mândri în orașul nostru, atunci ne gândim la cultură. Și nu mă refer doar la cea moștenită, dată de istoria acestui oraș, ci și de cea contemporană, asigurată de noul val de artiști care au fost școliți pe băncile Universității de Arte din Iași și care au rămas aici să facă ceea ce știu mai bine – să creeze.
Este drept, evenimentele de amploare precum Romanian Creative Week întâmpină extrem de multe piedici. Faptul că totuși RCW a reușit să treacă peste ele și s-a întâmplat așa cum și-au propus organizatorii înseamnă că și în orașul nostru se pot face lucruri frumoase, atât timp cât se dorește acest lucru.
Am așteptarea ca Romanian Creative Week de anul viitor să fie și mai mare decât cel de acest an, iar pronosticurile în acest sens sunt favorabile. Irina Schrotter, reprezentant al Federației Patronatelor din Industriile Creative (FEPIC), organizatorul Romanian Creative Week, a menționat în mai multe rânduri că RCW este o platformă prietenoasă, în care toată lumea care vrea să dezvolte acțiuni culturale și creative este așteptată. Asta în condițiile în care FEPIC este hotărâtă să crească RCW în următorii cinci ani.
Aștept cu nerăbdare următoarele ediții Catedral și Romanian Creative Week și sunt curioasă ce expoziții, concerte și workshopuri ne vor mai pregăti organizatorii festivalului și artiștii minunați care nu încetează să surprindă.