Orfan de tata (ucis probabil in cel de-al doilea razboi mondial), pe care nu l-a cunoscut niciodata, tinarul Peter Debauer isi petrece toate vacantele de vara la bunici, in Elvetia. Dupa moartea acestora, Peter incearca sa afle mai multe despre trecutul sau, despre originile sale, ajungind sa deschida cutia Pandorei.
O lupta crincena impotriva ignorantei si a uitarii. Aceasta „ancheta” il conduce de la Berlin la New York. Calatoria sa este poate o varianta moderna a celebrei calatorii a lui Ulise spre Itaca. O scriere inteligenta, cu numeroase referinte literare si filosofice. La fel ca si Cititorul, considerat cel mai bun roman al scriitorului, Intoarcerea acasa abordeaza aceleasi teme preferate de autor: moartea, vina, memoria, raul, responsabilitatea istorica. Aceasta carte ia, la un moment, dat forma unei anchete ce devine obsedanta pentru protagonist, dar si pentru cititor. Cautindu-se pe sine insusi intr-un trecut ambiguu, Peter Debauer afla lucruri noi despre tatal sau. Intoarcerea acasa vorbeste si despre vina poporului german, dupa al doilea razboi mondial. Schlink realizeaza de asemenea un portret al intelectualului modern, cel care apare la toate televiziunile lansind teorii si concepte noi. Un text sobru, dar care ascunde lucruri „deranjante”.
Exista mai multe „intoarceri” in romanul lui Bernhard Schlink: cea a lui Ulise, cea a germanilor dupa caderea zidului Berlinului, intoarcerea in trecut etc. Romanul incepe cu amintirile de vacanta ale tinarului Peter. Intr-o zi, acesta citeste intr-una din cartile bunicilor povestea unui prizonier de razboi german in Rusia, care evadeaza si se intoarce acasa, unde afla ca sotia lui nu l-a asteptat. Aceasta poveste ii va lasa o impresie puternica lui Peter, care nu-l va parasi niciodata. Schlink ne propune un roman complex, in care si cel mai mic detaliu conteaza.
Traducere din limba germana si note de Herta Spuhn,
colectia „Biblioteca Polirom”,
Editura Polirom, 2007, 25.95 lei