Ravenhill arunca in piscina consumist alienanta idealuri socio-artistice care se lovesc de peretii tari ai frustrarilor, iluziilor si obsesivei dependente de trendul marketing-ului. O comunitate se rupe si animozitatile interne produc disensiuni principiale in momentul in care una dintre artiste se imbogateste. Ravenhill exploateaza vulnerabilitatea si presiunea politicii de grup care amendeaza orice abatere de la retorica existentiala prestabilita. Artista bogata, pe care prietenii o resping, se transforma, dupa ce are un accident care o aduce in stare de coma, in subiect de instalatie.
Fisurile relatiei de prietenie minate de orgolii si insatisfactii jaloneaza traiectoria contorsionata a personajelor, care se revolta initial impotriva artei extrem autoreferentiale, artei din singe si bandaje, pentru ca, in final, sa reproduca arta tisnita din coma, performance-ul din proximitatea mortii. Invadarea subiectivitatii devine spectacolul cu cel mai mare rating tocmai pentru ca atractia fata de productia eu-centrata pe banda rulanta naste optiunea generala pentru industria suferintei exportata in spatiile galeriilor.
Piesa lui Ravenhill face din corp (asocierea cu proza matelor la microscop conceputa de Chuck Palahniuk nu e deloc intimplatoare) materialul brut si brutal al expunerii riscante. Corpul subiectiv devine corp public, aratat in tot ce are el mai vulnerabil. Propria identitate transformata in obiect artistic se inscrie in eviscerarea subiectivitatii, tendinta recognoscibila astazi cel mai puternic la creatoare epidermofile cum ar fi Sophie Calle si Cindy Sherman, care-si plaseaza corpul in conditii limita. In Pool, mediatizarea in stare de coma, filmarea minut cu minut a letargiei devin formule de creatie prin care artistii aleg sa provoace granitele subiect-ului-ivului interogat. Traitul sau, in cazul de fata, „aproape muritul” se transforma in experiment artistic.
Contrapunctul – principala sursa dramatica
Regizorul Alexandru Mihaescu pune la bataie in Pool fizicalitatea frontala, resorturile prezentei corporale activate la turatie maxima. Mihaescu opteaza pentru un performance in care tensiunea fizica din scena complet alba ca un salon de spital sau ca spatiul dintr-o galerie de arta contemporana e accelerata cu fiecare scena-instalatie de pusee viscerale. In Romania, sint foarte rare spectacolele in care dramaturgia corporala, conceptul video si aportul fizic-vizual sa fie inteligent articulate si gindite interrelationat. Pool este unul dintre ele. Un spectacol in care corpurile isi ies din minti, din muschi, din tot ce le constringe, reinventindu-si parca un limbaj al explozivei coliziuni.
Contrapunctul functioneaza ca principala sursa dramatica. In jurul corpului nemiscat al prietenei lor asezate pe targa, artistii isi dezlantuie ura si frenezia. Isi exhiba sexualitatea ca si cum moartea e vernisajul cel mai firesc cu putinta, cel mai usor de transformat in performance. Actorii din Pool (no water) au o coerenta de joc deteatralizat, direct si dur, care demonstreaza cit de importanta e omogenitatea unei trupe convinse de fiecare lucru pe care il are de facut intr-o unitate stilistica din lipsa careia cele mai multe spectacole au de suferit. Estetica pe care e construit Pool (no water) este una violent corporala, asemanatoare ca directie cu cea din spectacolele lui Rodrigo Garcia. O estetica incitanta pentru actori dispusi sa-si testeze si exploateze abilitati expresive corpo-radicale, intr-un teatru intermediar, intre spontaneitatea performance-ului si cadrajele datelor textuale.
In final, peretii se murdaresc, radicalii se potolesc. Timpul experimentului si limitelor calcate in picioare incepe sa curga dupa o alta logica. Revoltatii se cumintesc. Unii mor, altii se insoara. Exact ca in Fotografii explicite, textul lui Ravenhill montat in stagiunea trecuta la Cassandra de catre Miruna Dinu, impulsivitatea atipeste. Temperatura temperarii creste.
Teatrul German de Stat Timisoara
Pool (no water) de Mark Ravenhill
Traducerea: John Birke
Regia: Alexandru Mihaescu
Coregrafia: Javier Opazo
Scenografia: Zsuzsanna Bagoly
Cu: Christine Cizmas, Ioana Iacob, Ramona Olasz,
Horia Savescu, Radu Miodrag Vulpe