Vânzări de Nobel
După ce a cunoscut un succes uriaș primind anul acesta Nobelul pentru literatură pentru întreaga sa operă, scriitoarea sud-coreeană Han Kang vede cum cărțile ei se cumpără ca pâinea caldă în țara ei natală, unde vânzările au crescut peste noapte de 1.200 de ori. De săptămâna trecută, cărțile lui Han Kang s-au vândut în peste un milion de exemplare. Prima scriitoare asiatică laureată a Nobelului, Han Kang (53 de ani) a fost recompensată pentru „proza ei poetică intensă care înfruntă traumele istorice și expune fragilitatea vieții umane“. Succesul nu a însemnat că numai opera ei a devenit interesantă pentru public: de săptămâna trecută încoace, vânzările de literatură sud-coreeană în ansamblu au crescut de 12 ori în raport cu aceeași perioadă a anului trecut. Media locală a raportat că, în Coreea de Sud, unele tipografii au fost silite să lucreze peste program în weekend pentru a face față comenzilor.
Înapoi la teatru
Gary Oldman, în culmea succesului în ultimii ani grație excelentei lui prestații în seria de mare succes Slow Horses, revine la teatru, chiar în sala unde a avut parte de primele lui roluri, la sfârșitul anilor ’70, York Theatre Royal. El va urca din nou pe scenă în aprilie anul viitor în piesa Krapp’s Last Tape de Samuel Beckett. „York, pentru mine, înseamnă că cercul e acum complet. Aici a început totul. Într-un sens foarte real, York înseamnă pentru mine întoarcerea acasă“, a declarat actorul. Din York, Oldman a trecut la teatrele Royal Court și Royal Shakespeare Company, apoi a avut parte de o lungă și fructuoasă carieră cinematografică. Pe de altă parte, seria Slow Horses, al cărei al patrulea sezon tocmai a fost livrat de platforma Apple TV+, are un tot mai mare succes și încă cel puțin două sezoane sunt așteptate să apară. Bazat pe romanele de spionaj ale lui Mick Herron, Slow Horses 6 va adapta volumele Joe Country și Slough House din seria de cărți. Noul sezon va avea premiera în 2026.
Beatles la catedrală
Circulă zvonul (foarte credibil) că Paul McCartney s-ar putea să cânte pe 7 noiembrie la ceremonia de redeschidere a catedralei Notre Dame. Fostul membru The Beatles va oferi două concerte la Paris pe 4 și 5 decembrie, urmate de un alt concert la Madrid pe 9 decembrie, ceea ce, calculează presa franceză, i-ar lăsa timp suficient pentru participarea la așteptata ceremonie. Pentru moment, anturajul artistului a refuzat să infirme sau să confirme acest zvon. Redeschiderea catedralei Notre Dame, după incendiul de acum câțiva ani, „se vrea în același timp populară, politică și spirituală“, scrie „Le Figaro“. „Nu se va oferi un mare concert, va fi o seară de mărturii, de momente muzicale, de lecturi din marile texte“, spun reprezentanții diocezei. În același timp, The Beatles vor reveni și ei cu Beatles ’64, un nou documentar produs de Martin Scorsese, ce va fi lansat de platforma Disney+ pe 29 noiembrie și va conține imagini inedite cu cei patru muzicieni, dar și noi interviuri cu Paul McCartney și Ringo Starr. Acest documentar, realizat de David Tedeschi, vrea să prezinte momentul precis când The Beatles au devenit staruri mondiale, începutul fenomenului Beatlemaniei.
Actorul și filmele pe bani
În proaspăt lansata carte de memorii, Sonny Boy, Al Pacino recunoaște că a fost forțat să facă „schimbări dramatice“ în carieră după ce a pierdut toți banii din cauza unui contabil corupt care, până la urmă, a făcut și închisoare pentru o schemă piramidală. Acest contabil, scrie „Variety“, a reușit performanța să facă să dispară cei 50 de milioane de dolari care compuneau întreaga avere a actorului. „Mai aveam proprietăți, dar nu mai aveam bani“, spune Pacino. „În meseria asta, când câștigi 10 milioane de dolari pentru un film, asta nu înseamnă 10 milioane. Fiindcă ai și avocați, agenți, ofițer de presă și guvernul. Ceea ce înseamnă că ție îți rămân 4,5 milioane. Și îi pierzi fiindcă trăiești peste nivelul tău. Cu cât faci mai mulți bani, cu atât ai mai puțini“, scrie actorul. Actorul avea aproape 70 de ani când s-a întâmplat asta, undeva în jurul lui 2011, iar situația l-a silit să accepte oferte de roluri pe care, altă dată, nici nu le-ar fi luat în considerare (de exemplu, rolul din Jack and Jill, comedia cu Adam Sandler) și să accepte să joace în reclame și să ceară bani pentru participarea la seminarii.
Rock și ChatGPT
„O să credeți că mi-am ieșit din minți!“, a declarat Alex Van Halen, anunțând că ia în calcul să finiseze cântecele neterminate ale tatălui său, celebrul Eddie Van Halen, cu ajutorul inteligenței artificiale. Într-un interviu în revista „Rolling Stone“, Alex a făcut mai multe dezvăluiri, printre care și faptul că Ozzy Osbourne a fost abordat la un moment dat ca vocalist într-o versiune a formației Van Halen. El a mai spus că există o uriașă cantitate de material nefinisat și, de aceea, a abordat specialiștii de la OpenAI, organizația non-profit din spatele ChatGPT, pe care i-a consultat cu privire la posibilitatea de a „analiza felul în care compunea și interpreta Eddie Van Halen“ și a genera astfel noi solouri de chitară. De asemenea, fiul marelui muzician se gândește să îi propună lui Robert Plant să fie vocalist pe noile piese. „Dacă lucrurile se leagă, o să ascultați aceste melodii“, asigură Alex Van Halen. Cât despre colaborarea cu Ozzy Osbourne, despre aceasta s-a discutat chiar foarte serios prin anul 2001. Ea nu s-a concretizat însă fiindcă în 2002 Ozzy și familia lui au lansat faimosul reality-show The Osbournes pe MTV.
Mita nu merge la Nolan
Studiourile Warner Bros. ar dori foarte mult ca celebrul regizor Christopher Nolan să lucreze din nou cu ei. Lunga colaborare dintre Nolan și Warner a început în 2002 și a durat până în timpul pandemiei când, la lansarea filmului Tenet, Nolan a fost silit de vechea conducere să renunțe la unele beneficii financiare numai ca să își vadă filmul distribuit în cinematografe. Actuala conducere a studioului, într-un gest de bunăvoință, i-a plătit regizorului „o sumă cu șapte cifre“ în contul acelor beneficii pentru Tenet, dar gestul nu l-a convins pe Nolan să revină, scrie „Variety“, dimpotrivă, își va turna viitorul film tot pentru Universal. După despărțirea de Warner, Nolan a trecut la Universal Studios, unde a realizat Oppenheimer, un uriaș succes de casă și de critică. „Christopher Nolan este în sine o marcă comercială. Numai o mână de regizori sunt astăzi cunoscuți de marele public, iar el e în fruntea acestei liste“, spune Jeff Bock, un analist specializat în date de box-office.

