Timp de o saptamina, invitata de Lark Play Development Center, in parteneriat cu Institutul Cultural Roman de la New York, am fost la New York impreuna cu dramaturgii Andreea Valean si Ioana Ieronim. Primul proiect initiat de Lark in Romania a fost in 2006, la Teatrul Odeon, cind dramaturgi americani, dramaturgi si regizori romani au lucrat pe citeva texte americane, prezentate intr-un ciclu de spectacole-lectura.
Directia Lark-ului este tintita, clar sustinuta, consolidata in ani de experienta si expertiza, care fac din Lark un centru prestigios, axat pe dezvoltarea de text dramatic si pe programe care promoveaza nu doar diferite tipuri de scriitura, ci si un model de practica dramaturgica. Lark-ul a reusit sa impuna un concept foarte riguros articulat si un sistem de lucru bazat pe comunitatea feedback-urilor productive in primul rind pentru dramaturg. Lark-ul dezvolta programe care ii faciliteaza dramaturgului testarea textului inca de la primele scene scrise, citite de actori si discutate competent si aplicat dupa lectura. Spectacolele-lectura au rolul unor motoare de cautare, unor piste de cercetare ale potentialului de teatralitate a textului, disecat amanuntit. Functia lor este esentiala in evolutia textului, in definirea si definitivarea nodurilor lui centrale. Dramaturgii cu care Lark Play Development Center lucreaza in fiecare an au privilegiul de a se intilni regulat, de a-si auzi piesa citita de actori capabili sa-i sesizeze cele mai fine chitibusuri si de a primi un feedback competent de la ei. Actorii nu subestimeaza valoarea unui spectacol-lectura, devenind partenerii de lucru ai dramaturgului.
Piesa Savianei Stanescu, Sa epilam spre Vest, a fost dezvoltata la Lark, Saviana fiind unul dintre colaboratorii foarte apropiati ai centrului. Relatia dramaturg-regizor-actori este una performativ dublu activa: atit la nivelul performantei performarii textului, chiar daca, repet, este vorba doar de un spectacol-lectura, cit si la nivelul reflectiei asupra structurii dramaturgice si a traseului personajelor, comentate aplicat de catre actori. Exista un antrenament al spectacolelor-lectura, care lipseste din Romania si din cauza faptului ca, la noi, nu este clar precizata functia si relevanta lor contextuala. Lark-ul este un spatiu-laborator, fara echivalent, din pacate, in Romania, o piata de desfacere a textelor care au un start bun pentru ca au un cadru oportun de implementare. Toate teatrele din America sint puternic interesate de text contemporan, ceea ce privilegiaza componenta de cercetare dramaturgica, recognoscibila in proiectele Lark-ului, care devin o importanta baza de centralizare a scriiturilor teatrale.
Lark-ul este concentrat pe procesualitate
Dramaturgii-consilieri ai Lark-ului sint voci reprezentative in spatiul american: Edward Albee, Eric Bogosian, Arthur Kopit, Doug Wright etc.
Lark-ul este concentrat pe procesualitate, pe stagii de lucru, nu pe stadiul finit al unui proiect, pe proces, si nu pe produs, redimensionind astfel raporturile marketing-ului teatral. Echipa Lark-ului, animata de John Clinton Eisner, isi face excelent treaba, tot asa cum echipa creata de directorul Institutului Cultural Roman de la New York, Corina Suteu, este profesionista si, insist, prompta.
ICR New York a organizat o dezbatere, moderata de Saviana Stanescu, pe tema traseelor sociologie-regie-dramaturgie-scenaristica, in cazul Andreei Valean, poezie-dramaturgie, in cazul Ioanei Ieronim, si filologie-critica de teatru-dramaturgie, in cazul meu. S-a discutat despre recuperarea istoriei recente in dramaturgia din Romania, in paralel cu cinematografia, despre impactul si necesitatea imediatului in textele contemporane romanesti, despre influenta Royal Court si despre statutul dramaturgului in Romania. Unul total diferit de cel al dramaturgului american, care poate alege actorii care sa-i joace in piesa si e, permanent, mina-dreapta a regizorului.
Beowulf reloaded, Mica sirena si Human Abuse sint spectacolele pe care le-am vazut la New York si pe care le voi analiza in numarul viitor.