Pentru a evita situatia ca la standul Romaniei sa fie doar trei oameni prezenti la un eveniment din program. Pentru a nu privi ca pe o victorie faptul ca o mica sala de conferinte a fost aproape plina la un alt eveniment, in loc de a cintari citi oameni din publicul-tinta erau de fata si citi altii ocupau locurile din „obligatie de serviciu”.
Romania a avut la Frankfurt un stand de aproape o suta de metri patrati, cu o mie de titluri de la 46 de edituri. Pentru a compensa dezavantajul amplasamentului in mijlocul unei hale imense, organizatorul standului, Asociatia Editorilor din Romania (AER), l-a suprainaltat cu cinci metri. Prin urmare, in momentul in care coborai in sala de la subsol, zareai standul inca de pe scara rulanta.
Experienta tirgurilor anterioare de carte la care AER a organizat standurile nationale a demonstrat ca Romania se poate prezenta la aceste evenimente cu standuri care sa arate bine. Frankfurt 2006 a confirmat acest lucru. Numai ca participarea la un astfel de tirg nu inseamna doar amenajarea unui stand frumos, aerisit si bine luminat, ci si pregatirea unor evenimente cu un scop clar, bine promovate in rindul categoriilor de public vizate. Iar in aceasta privinta, parem sa nu stapinim nici macar abc-ul marketingului cultural.
Ministerul Culturii si Cultelor (MCC) si Institutul Cultural Roman au planuit zece evenimente la standul Romaniei si intr-o sala de conferinte. Practic, in fiecare zi a fost cel putin un eveniment programat. Unul dintre ele s-a desfasurat „in familie”. La altul, din aceeasi zi, raportul romanilor si germanilor prezenti a fost de 4 la 1, cu toate ca prezentarea programului „Sibiu – Capitala Culturala Europeana 2007” ar fi trebuit sa se adreseze strainilor, pentru a le atrage atentia asupra destinatiei culturale de anul viitor.
„Sa stiti, e greu sa promovezi cultura romana”
Frankfurt Buchmesse este impresionant de mare: se intinde pe o suprafata echivalenta cu vreo 30 de terenuri de fotbal, aduce la un loc peste 7.200 de expozanti si 280.000 de vizitatori. Fara o promovare ca la carte, evenimentele de la standul Romaniei risca sa se desfasoare jenant: vorbitorii, adusi la Frankfurt de MCC sau de orice alta institutie care organizeaza in acel an programul de evenimente, isi tin discursurile in fata unui public format din… organizatori.
„Sa stiti, e greu sa promovezi cultura romana”, mi-a spus un consilier din minister ca explicatie la audienta scazuta in rindul strainilor a prezentarii programului „Sibiu 2007”. Si daca o fi greu, in Ministerul Culturii si Institutul Cultural Roman sint functionari platiti sa faca (si) asta.
Noroc ca la Frankfurt intilnirile intre editori si agenti literari, networking-ul ce se prelungeste in afara centrului expozitional, in restaurante, holuri de hotel sau la coada de la taxi, au cea mai mare importanta si pot deveni ocazii de a promova titluri sau programe care n-au atras pe nimeni la standul national.