Dar ziua a inceput mult mai devreme, cind a fost inaugurat „Coltul Vorbitorului”. Pe o scena, fiecare dintre locuitorii zonei a putut sa vorbeasca despre problemele cu care se confrunta: despre faptul ca este posibil ca locuintele lor sa fie demolate, pentru ca in zona ar urma sa se produca schimbari urbanistice, despre teama ca vor fi dati afara din case de noii proprietari, despre lipsa de interes a autoritatilor – care nu le spun nici macar daca vor fi sau nu evacuati – fata de soarta lor. Seara a continuat cu prezentarea arhivei sociale a Asociatiei Komunitas si cu sarbatorirea zilei de nastere a doi copii care locuiesc linga parculetul din Rahova si s-a incheiat cu prezentarea filmului.
Tanga de Rahova
Una dintre cele mai interesante parti ale „Hartii sensibile” a fost atelierul de dramaturgie initiat de studentii anului 4 la regie teatru, reuniti sub numele „tangaProject”. Cinci dramaturgi selectati in urma unui concurs, Paul Dunca, Selma Dragos, Radu Raileanu, Andrei Ionita si Ioana Blanaru, au lucrat impreuna cu Bogdan Georgescu la cinci piese scurte inspirate din viata si problemele oamenilor din zona. Workshopul s-a incheiat cu spectacolul Rahovanonstop, care a fost realizat in 24 de ore: in cursul noptii, regizorii (Vera Ion, Bogdan Georgescu, Miruna Dinu, David Schwartz si Miruna Paun), impreuna cu dramaturgii au lucrat la finalizarea textelor si au ales locatiile de joc, pentru ca incepind din dimineata urmatoare sa repete la spectacolul care avea sa fie prezentat in cursul serii.
In prima piesa, intr-un bar de pe bulevard, doi tineri incearca sa plaseze laptopul pe care l-au furat din Casa Academiei din Rahova. Obtin mult prea putin, iar atunci cind ies afara din bar incep sa se bata. (Moment de confuzie pe bulevardul George Cosbuc, unde se afla barul. Soferii incep sa claxoneze si sa intrebe ce s-a intimplat si de ce sta lumea adunata in jurul celor care se bat. Unei fetite aflate in apropierea barului nu-i vine sa creada. Dupa ce momentul s-a incheiat, afla ca cei doi nu s-au batut cu adevarat.) Doua mirese, o romanca si una de etnie rroma, fugite de la nunti se intilnesc in a doua piesa. Femeia rroma ii face vraji romancei ca „s-o lege pentru totdeauna de barbat”, iar cealalta o invata ce sa faca sa n-o mai bata barbatul.
In al treilea spectacol, doi fosti vecini evacuati se hotarasc sa se casatoreasca pentru ca au auzit ei ca ANL-ul da case. Deciziile de urbanism care nu tin cont de nevoile oamenilor reprezinta subiectul celei de-a patra piese, jucata pe capota unei masini. Un tinar urmeaza sa fie evacuat, iar „baba Vica care are 85 de ani si doi dinti in gura” nu va pati nimic. In ultima piesa apare primarul. Aflat in campanie electorala, el face zeci de promisiuni si accepta sa fie lovit cu oua. Ramas singur dupa plecarea primarului, preotul le promite locuitorilor care urmeaza sa fie evacuati ca le va da locuinte in interiorul „Catedralei Mintuirii Neamului”. Dar ei nu se multumesc cu atit si vor si termopane si aer conditionat.
Inceput in septembrie cu o proiectie de film (Viata de ciine de Alexandru Solomon si Marilena de la P7 al lui Cristian Nemescu), continuat cu plantari de copaci si incercarea de a aduce reprezentanti ai primariei sa discute cu oamenii de aici, proiectul din parc a avut succes si dincolo de zona strict artistica: doi oameni maturi au decis sa se reintoarca la scoala in clasa a III-a.
„Harta sensibila” este unul din cele trei proiecte selectate pentru finantare de Centrul International de Arta Contemporana in cadrul programului „Regaseste-ti identitatea”. Programul CIAC este, in primul rind, unul de promovare a artei contemporane. Totodata insa, proiectul a avut si un scop social, zona Rahova-Uranus din Bucuresti fiind unul dintre locurile care au suferit mari distrugeri in timpul comunismului. Celelalte doua proiecte selectate sint:
„Tipuri de spatii” al Danei Gomez si „Apartamentul/Infobox pentru Bucuresti” propus de Monica Vatamanu si Florin Tudor.