Este al patrulea turneu – si penultimul din acest prim “mandat” Stradivarius de cinci ani – pe care Alexandru Tomescu il sustine si, nu intimplator, cel mai greu. “M-am gindit ca in acesti cinci ani cit folosesc vioara, pe linga actiunea de popularizare a muzicii clasice, a muzicii de camera, sa fac si ceva care sa ma reprezinte pe mine ca violonist”, declara Tomescu recent, intr-un interviu acordat Radio Deutsche Welle. Artistul este indreptatit sa puna problema asa. Nu ca toate celelalte concerte de pina acum in care a cintat folosind vioara Stradivarius-Elder – Voicu nu l-ar reprezenta, dar, asa cum se intimpla cind la mijloc este un brand celebru – fie el si de viori –, numele acestuia trece inaintea interpretului. Mai exact, numele lui Alexandru Tomescu este asociat in permanenta numelui viorii. Partea foarte buna este ca, iata, biletele pentru concertul de deschidere de la Iasi au fost vindute cu mult timp inainte, asa cum s-a intimplat si cu concertul de la Sala Radio din Bucuresti (19 mai), vindut deja integral. Dublul compact disc recent lansat de violonist, Simply Mozart, s-a epuizat in citeva saptamini. Dar citi dintre acesti fani o fac pentru muzica si interpretare si citi pentru numele viorii? Este de asteptat ca acest al patrulea turneu sa schimbe putin situatia, pentru ca este si cel mai ambitios. Tomescu va cinta, in cele 14 orase in care va merge pina la finalul lunii – dupa concertul de deschidere de joi seara de la Iasi –, “tot ce s-a scris mai greu pentru vioara”, dupa cum caracterizeaza el insusi integrala Capriciilor lui Paganini. “Ati facut vreodata bungee jumping? Daca da, atunci stiti cam ce am simtit eu in clipa in care m-a hotarit sa pregatesc toate Capriciile de Paganini pentru turneul Stradivarius din acest an. Senzatia de gol, de imposibilitate, de pericol iminent, apoi explozia de trairi, de culori, ca un foc de artificii. In mod cert, nu este o integrala ca oricare alta. Aceste Capricii reprezinta tot ce s-a scris mai greu vreodata pentru vioara. A prezenta toate cele 24 de Capricii intr-o singura seara este gestul de indrazneala ultima pe terenul virtuozitatii. Nimic nu va mai fi la fel dupa acest moment”, scrie Tomescu pe site-ul turneului – unde, de altfel, va tine si un jurnal al turneului – www. turneulstradivarius.ro. El chiar tine sa atraga atentia ca bungee jumping in acest caz nu este o metafora, ci exact asa se poate descrie starea artistului care paseste pe scena avind Paganini drept program. “Cind ai doar Paganini si cind ai doar Capriciile, toate Capriciile, este foarte multa adrenalina la mijloc.”
Chiar daca nu este la prima intilnire cu opera compozitorului – de altfel, Tomescu se numara si printre cistigatorii prestigiosului premiu Niccolo Paganini –, violonistul marturiseste ca decizia de a cinta integrala Capriciilor in cadrul acestui turneu l-a dus la descoperirea unui Paganini diferit de cel pe care il studiase si pe care avea impresia ca il stie foarte bine. “Paganini era un vis mai vechi”, a marturisit Alexandru Tomescu in cadrul emisiunii “Timpul prezent” de la Radio Romania Cultural. “Si vine o vreme cind trebuie sa iei taurul de coarne si sa materializezi visele, chiar daca unele dintre ele par nebunesti sau fanteziste. “ Capriciile lui Paganini reprezinta astfel “o provocare nu doar din punct de vedere muzical, ci si fizic, sa cinti Capricii timp de aproape o ora jumatate fara oprire nu este ceva chiar obisnuit pentru un violonist”.
Nu doar muzica, ci si imagini
Despre primul oras in Turneul Stradivarius 2011, Alexandru Tomescu spune: “Iasul imi este foarte drag, nu doar pentru prietenii foarte buni pe care ii am acolo, ci si pentru faptul ca este capitala, e drept, nedeclarata inca, a muzicii de camera in Romania. Iasul este unul dintre putinele locuri din Romania unde chiar se face muzica de camera pe bune si de-adevaratelea si de placere. In contextul acesta, sa propui publicului iesean foarte cultivat, foarte avid de muzica de camera, un program de vioara solo este o provocare. M-am gindit sa incepem turneul cu o provocare”.
Pentru ca, pregatind acest turneu, si-a dat seama ca spectacolul de muzica clasica nu a evoluat foarte mult in ceea ce priveste utilizarea noilor tehnologii, Tomescu si-a propus ca de data aceasta sa le ofere spectatorilor ceva mai mult decit muzica, ceva mai mult decit Paganini. Pe un ecran urias vor fi proiectate imagini, unele dintre acestea documentind realizarea unei viori. Acestea “te vor duce in intimitatea unei viori, in intimitatea substantei, a lemnului. Practic, spectatorii vor putea vedea toate etapele prin care trece o vioara, in sens invers, de la vioara Stradivarius la atelierele de la Reghin, urmarind vioara pina cind ea se intoarce de unde a plecat, intr-o padure”.
Cu vioara Stradivarius In turneu
Turneul Stradivarius din acest an se va incheia pe 29 mai, la Baia Mare, iar celelalte orase in care Alexandru Tomescu si vioara Stradivarius vor ajunge in acest an sint Onesti (7 mai), Focsani (8 mai), Bacau (10 mai), Pitesti (12 mai), Craiova (14 mai), Timisoara (16 mai), Bucuresti (19 mai), Cluj-Napoca (21 mai), Sibiu (23 mai), Medias (25 mai), Dumbraveni (26 mai), Tirgu-Mures (27 mai) si Reghin (28 mai).