![](../images/numere/104/gaudeamus_2006.gif)
La ora discursurilor oficiale, miercuri, inca se carau carti din depozite, se lipeau preturi, se adjudecau locuri in rafturi pentru volume. Citiva cumparatori – destui pentru prima zi – coboriti printre cei aproape 400 de expozanti, prospectau titlurile si preturile. Semn bun pentru organizatori, care spera la 100.000 de vizitatori, fata de 87.000, citi au trecut pragul Romexpo anul trecut. Reducerile variaza intre 10% si 50%, iar intrarea este libera. In 2005, mai bine de o treime dintre vizitatori au fost tineri cu virste cuprinse intre 18 si 29 de ani, aproape trei sferturi aveau studii superioare si 86% dintre ei participasera si la editia anterioara.
Promovarea: de la cataloage la foi xeroxate
Desi nu are traditia si mijloacele unui tirg de carte precum cel de la Frankfurt, la Gaudeamus razbate un aer european, de comert relaxat. Ca editurile s-au maturizat in 17 ani de democratie o demonstreaza standurile personalizate, care se pliaza din ce in ce mai bine pe ideea de brand, de marca „personala”. Rao are poate cel mai atractiv stand, suprainaltat, cu mobilier rosu-orange, mocheta galben-aprins si o mini-compozitie de instrumente muzicale, ce anticipa recitalul trupei Iris de la lansarea volumului 1001 albume de ascultat intr-o viata. Standul Editurii Minerva aduce cu o biblioteca in stil clasic, cu parchet de lemn si mobilier sobru, iar cel al Editurii Aramis i-a zapacit pe toti copiii nimeriti pe acolo, cu bomboane, clovni uriasi si carti colorate.
In centrul pavilionului, si-au pus titlurile sub ochii cititorilor marile edituri – Polirom, Humanitas, RAO, Paralela 45, Nemira, Corint, Teora, Curtea Veche si ALL – flancate de mai micii expozanti. La capitolul promovare, bugetul subtire al unor edituri si lipsa de inovatie si-au pus amprenta pe cataloagele de prezentare, unele dintre ele simple foi xeroxate. De cea mai eficienta promovare beneficiaza edituri ca Polirom, cu o oferta consistenta de cataloage, pliante si flyere, Humanitas – ai carei librari poarta tricouri galbene cu „Ghidul nesimtitului” –, Paralela 45, RAO sau Corint. Le fac fata cu brio si editurile straine, care au expus in special dictionare si editii in franceza sau engleza ale romanelor celebre.
In afara de aproape 300 de edituri, printre expozantii de la Gaudeamus se numara institutii de invatamint, agentii de difuzare de carte, institutii de presa, asociatii profesionale, ONG-uri. In total, circa 400 de expozanti se afla in pavilionul central al Romexpo. Nivelul ocupat in anii trecuti de Salonul National al Presei a fost preluat de edituri, cu standuri mici.
Asul de la stand
Nou pentru Gaudeamus este si faptul ca editurile au pus la bataie carti lansate recent sau pastrate dinadins pentru tirg. Numai Polirom a adus 200 de titluri noi fata de ultimul eveniment de acest gen, „Bookfest”. Printre noutati se numara Cartea aleanului de Leonard Cohen, Jeg de Irvine Welsh, volumele lui Andrei Gheorghe sau al Luminitei Marcu si o colectie noua, Traditia crestina. Humanitas mizeaza pe colectia „Risul lumii”, cu ultimul titlu Fie-ne tranzitia usoara de Radu Paraschivescu, si pe cartea lui Andrei Plesu, Despre bucurii in Est si in Vest si alte eseuri, lansata vineri. Nobelul lui Orham Pamuk e pus la inaintare de Editura Curtea Veche, iar Rao se bazeaza pe 1001 albume de ascultat intr-o viata.