Atunci, in mai 2010, la Museum of Modern Art din New York, au fost recreate, cu alti performeri, o parte dintre cele mai cunoscute momente ale artistei originare din Serbia. Si tot atunci, artista a fost protagonista celui mai lung solo din cariera: 736 de ore si 30 de minute.
In tot acest timp, artista a stat la o masa pe un scaun, iar spectatorii au fost invitati sa se aseze pe rind pe un alt scaun, de partea cealalta a mesei. Si sa o priveasca in ochi. „Dar de ce acest lucru este arta? „ E intrebarea pe care Abramovici a auzit-o tot timpul, intrebarea la care a incercat sa dea un raspuns prin retrospectiva de la Museum of Modern Art. Documentarul o urmareste pe artista pe parcursul pregatirii pentru, poate, cel mai important eveniment din cariera sa. „E ceva sa fii alternativ cind ai 20 sau 30 sau 40 de ani. Dar, scuzati-ma, am 63! Nu mai vreau sa fiu artist alternativ”, spune Abramovici in fata camerei, in The Artist Is Present, filmul care poarta acelasi nume ca si retrospectiva newyorkeza.
Evident, filmul nu va rula in cinematografe, ci intr-un nou spatiu artistic, dedicat dansului si artelor contemporane: ZonaD. Situat pe strada Iulia Hasdeu din Bucuresti – intre Calea Grivitei si Popa Tatu, in apropiere de Hala Matache –, studioul se doreste a fi „un spatiu-laborator independent, cu un program permanent destinat formarii profesionale si cercetarii artistice”. Casa este o constructie noua, realizata de arhitectul Cosmin Frolu. „Spatiul pe care il ocupam la parter a fost gindit special ca un spatiu artistic si am fost norocosi sa il gasim la timp si sa il adaptam pentru profilul nostru”, spune Stefania Ferchedau, managerul locului si unul dintre cei doi initiatori ai programului. Celalalt este coregraful Cosmin Manolescu, directorul Fundatiei Gabriela Tudor.
Proiectul ZonaD apartine Fundatiei Gabriela Tudor si este finantat de Centrul National al Dansului (CNDB) si Administratia Fondului Cultural National. Activitatea din cadrul studioului este cofinantata de Programul Cultura 2007-2013 al Uniunii Europene, Ministerul Culturii si Patrimoniului National, Fundatia Culturala Europeana din Amsterdam si Ambasada Regatului }arilor de Jos la Bucuresti.
Dupa cum spun initiatorii, „ZonaD incurajeaza practicile colaborative si cercetarea individuala, mediind si facilitind in acelasi timp intilnirea dintre artisti si publicul larg”. Spatiul programeaza ateliere si cursuri pentru coregrafi si dansatori, dar si pentru neprofesionisti, sustinute de coregrafi romani si straini; seri de improvizatie; rezidente artistice pentru dezvoltarea unor noi productii de dans; proiectii de filme de dans; evenimente speciale in format de laborator si experimente la granita intre diverse discipline artistice. ZonaD va oferi, de asemenea, spatiu de repetitii pentru comunitatea locala de dans.
Este un lucru foarte important acum cind activitatea CNDB a fost redusa la doua birouri si un spatiu de repetitii in incinta Salii Palatului, linga salile de repetitii ale unor trupe rock. Si mai ales acum, cind ideea ca Centrul Dansului sa-si recapete un spatiu adecvat pentru reprezentatii si repetitii pare ca nu are loc in agenda autoritatii finantatoare, adica a Ministerului Culturii.
ZonaD nu-si propune sa devina un nou spatiu pentru spectacole. Este un spatiu de cercetare artistica si dezvoltare a publicului. „Evenimentele sint deschise unui numar limitat de persoane si sint mai degraba un format de sharing al unor practici artistice contemporane sau formate participative precum cursuri, ateliere, jam session etc.” , spune Stefania Ferchedau. Pe linga un spatiu in Bucuresti pentru artistii din programul de rezidente „E-Motional”, initiat cu mai multi ani in urma de Fundatia Gabriela Tudor, ZonaD se vrea si „un spatiu deschis comunitatii”. In acest sens a existat o selectie de proiecte „care sint in spiritul a ceea ce facem si am dori sa incurajam aceasta directie”. Din aplicatiile primite au fost selectate: viitorul proiect al coregrafei Mihaela Dancs, cercetarea artistilor vizuali Daniela Palimariu si Dan Basu, in cadrul unui proiect care exploreaza feedbackul video in relatie cu performance-ul si muzica live, precum si un atelier de scriere creativa si miscare sustinut de Daniela Tunareanu. ZonaD va fi, de asemenea, gazda unui eveniment de o zi desfasurat in cadrul proiectului „A.C.T. – Arta. Comunitate. Transformare” organizat de Fundatia Soros, dar si cartier general al Coalitiei Sectorului Cultural Independent.
Activitatile de la ZonaD au inceput in vara lui 2012 cu ateliere. Au continuat in septembrie cu prezentari ale artistilor rezidenti, cu deschiderea stagiunii de filme si a sesiunilor de improvizatie. „Dupa septembrie, continuam ce am inceput – programul-cadru al studioului, respectiv proiectiile de la ZonaD Film; intre programari se afla partea a doua din seria Flexible de Paul Dunca si Maria Draghici; serile de improvizatie de la ZonaD Impro in format jam, cu muzicianul Vlaicu Golcea si coregraful Cosmin Manolescu; atelierele de la ModulD, sustinute de coregrafi romani si straini; cursurile regulate sustinute de Cosmin Manolescu, deschise publicului larg; rezidentele pentru dezvoltarea de noi spectacole – in octombrie, oferim spatiul coregrafei Cristina Lilienfeld pentru lucrul la piesa ei de debut. Cum ZonaD este in acelasi timp studio de artist (dupa formatul tip atelier din zona de arte vizuale, sa zicem), Cosmin Manolescu lucreaza aici la proiectele sale artistice, intre acestea aflindu-se o colaborare cu un artist japonez, care va incepe in decembrie 2012. ZonaD este si casa proiectului european E-Motional Bodies & Cities, iar in aprilie 2013 va deveni cartierul general al artistilor care se vor reuni la Bucuresti pentru finalizarea si prezentarea cercetarii legate de corpul emotional in context urban. Vom organiza atunci un festival-forum de trei zile, un eveniment de anvergura la finalul proiectului de doi ani”, declara managerul de proiect, Stefania Ferchedau.
Fundatia Gabriela Tudor, fosta Proiect DCM, a fost intotdeauna foarte activa in spatiul cultural romanesc. Dar cum de a deschis un spatiu nou tocmai acum cind totul merge pe dos, in anul acesta, in finantarea artei contemporane din Romania? „Ne-am luat un risc sa incepem ceva nou intr-un context in cadere libera, deci care are cu atit mai mare nevoie de asemenea propuneri curajoase la momente de criza”, spune Stefania Ferchedau.