Daca anul trecut, la Vama, in judetul Suceava, au venit 16 studenti, acum au fost doar 12 (alesi din aproape o suta de inscrisi), cele patru echipe fiind vaduvite de producatori. Indrumati de olandezul Jeroen Berkvens, iranianul Rafi Pitts, francezul Jacques Deschamps si rusoaica Tania Rakhmanova, acestia au cautat, incepind cu 20 august, patru subiecte de documentar pe care le-au filmat si montat intr-un prim draft pina pe 21 septembrie, cind un concurs final (cu juriu si premii) a pus capat atelierului.
Prima echipa, compusa din Julia Groszek (regizor, Polonia), Cristi Moldovan (operator, Romania) si Letitia Stefanescu (monteur, Romania), a realizat The Doge’s Palace, concentrindu-se pe un tren si pe felul in care acesta leaga destinele unor muncitori care traiesc si muncesc impreuna de 25 de ani. A doua echipa, din care au facut parte Tudor Botezatu (regizor, Romania), Vanda Volic (operator, Croatia) si Tereza Adamkova (monteur, Cehia), a facut dOGS, un film despre ciinii ciobanesti de turma realizat din punctul de vedere al ciinilor. Cea de-a treia echipa, compusa din Raluca Gorgos (regizor, Romania), Ana Maria Vijdea (operator, Romania) si Dan Stefan Parlog (monteur, Romania), a semnat The Bed Is Broken, care trateaza prietenia dintre doi adolescenti, in vreme ce echipa formata din Xandra Popescu (regizor, Romania), Simona Jerala (operator, Slovacia) si Emanuela Iorga (monteur, Moldova) a facut Pink Salon, povestea unui tinar frizer din Vama, al carui vis e sa plece in lumea larga.
The Doge’s Palace si The Bed Is Broken au impartit premiul
Juriul compus din regizorii Cristi Puiu si Stere Gulea, Andre de Margerie (directorul Departamentului de Relatii Internationale al televiziunii ARTE France) si Treasa O’Brien (festival producer and programmer pentru Open City London Documentary Festival) a decis ca Premiul Aristoteles sa fie impartit ex aequo intre The Doge’s Palace si The Bed Is Broken. A existat si un juriu al presei, din care au facut parte Sebastian Eduard ("Jurnalul National"), Gabriela Lupu ("Romania Libera") si Grig Bute ("Catavencii").
Atelierul a fost sustinut in acest an de ARTE si CNC, beneficiind de sprijinul iStyle Bucharest si AVIS Rent a Car. Pentru Dan Nutu a contat mult incurajarea venita de la ARTE France prin directorul Departamentului de Relatii Internationale, intr-un moment cind se intreba daca n-ar fi mai bine sa stea un an pe tusa. “Andre de Margerie a fost primul care a insistat sa nu intrerupem”, spune Dan Nutu, care deja a fost asigurat ca ARTE France se va implica financiar si la anul. Sprijinul ICR a fost zdruncinat de cutremurul prin care a trecut institutia (“am aflat acum cinci zile ca ICR nu mai poate da premiul de 2.000 de euro promis, in conditiile in care nu are nici bani de salarii”), dar nici acest impediment nu a atentat la succesul editiei.
Ursul a zis pas
“Si vremea a fost cu noi. Numai ieri, la premiere, a fost un pic de ploaie. Merele sint inca in copaci, si prunele, si perele”, a mai adaugat Dan Nutu. Legatura cu natura nu e o simpla figura de stil. Cazati si in acest an la Pensiunea Calin, in mijlocul unui decor superb, cursantii au avut la dispozitie destul de mult spatiu ca sa caute subiecte pentru filmele lor. In primii ani, Aristoteles s-a tinut linga Sibiu, iar acum e la al treilea an in Suceava, dar subiecte inca se mai gasesc, spune Anca Romanescu, mina dreapta a lui Dan Nutu. Ea a facut rost de o camera de filmat superperformanta, de marimea unui aparat foto, pe care echipa lui Tudor Botezatu a agatat-o de gitul unuia dintre actori, un ciobanesc de la stina unde au filmat dOGS. Cei trei membri ai echipei au petrecut citeva nopti prin preajma, sperind ca va aparea ursul si ca vor reusi o filmare inedita, dar de-abia dupa ce au desfacut camera de la gitul dulaului si au plecat acasa a aparut si ursul. Motivatia punctului de vedere al ciinelui sta in dorinta lui Tudor Botezatu de a-si invinge frica de ciini, cunoscindu-i mai bine (considerind ca frica de ursi nu trece niciodata). Daca viata dulailor nu s-a schimbat prin aparitia echipei de filmare, visul frizerului din Vama de a pleca de acasa a prins aripi odata ce a fost intrebat daca nu doreste sa apara intr-un film. Mai multe despre filme data viitoare.