Nu e doar o performanta istorica pentru Romania, care n-a mai avut niciodata pana acum doua filme in Competitia Oficiala – Bacalaureat, de Cristian Mungiu, si Sieranevada, de Cristi Puiu, plus un lungmetraj de debut, Caini, de Bogdan Mirica, in sectiunea Un Certain Regard. Performanta e ca reprezentam anul asta intreaga zona CEE (Europa Centrala si de Est). In afara filmului german Toni Edermann, de Maren Ade, care e coprodus, printre altii, de compania Adei Solomon, HiFilm Productions, alte coproductii majoritare din CEE nu au fost retinute in cea mai importanta sectiune a Cannes-ului. Romania e singurul stat din CEE care participa in acest an in Sectiunea Oficiala de la Cannes, si nu cu un singur film, ci cu cinci – care, de fapt, sunt patru. Sa ma explic. Desi e regizat si interpretat de romani, filmat in Romania si vorbit in romana, Caini este, din punct de vedere financiar, o coproductie majoritar franceza, fiind coprodus cu Romania si Bulgaria. (Oricum, de la CNC-ul roman, filmul a primit o mica finantare de-abia la a doua incercare.) In afara de filmele pomenite mai sus, in Selectia Oficiala au mai fost alese doua scurtmetraje – 4:15 p.m. Sfarsitul lumii, de Gabi Virginia Sarga si Catalin Rotaru, in Competitia de scurtmetraje (concurand pentru Palme d’Or-ul pentru scurtmetraj, obtinut si de Catalin Mitulescu in 2004 pentru Trafic, respectiv de Marian Crisan, in 2008, pentru Megatron), respectiv Toate fluviile curg in mare, de Alexandru Badea, selectionat in sectiunea studenteasca Cinéfondation.
O alta coproductie minoritar romaneasca (prin Parada Film) e filmul turcesc Albüm de Mehmet Can Mertoglu, care prezinta povestea unui cuplu de turci ce e pe cale sa-si minta familia ca nou-nascutul pe care l-au adoptat e copilul lor natural.
Fireste, ca in fiecare an, mai multe scurtmetraje romanesti participa in sectiunea necompetitiva Short Film Corner, in cadrul programului Romanian Short Waves, editia a 9-a, organizat de Asociatia Secvente. Acestea sunt: Ocupat (de Octav Chelaru), Retea indisponibila (de Adina Dulcu), Al doilea mal (de Diana Munteanu), Sume (de Mihaela Popescu), O noapte la Tokoriki (de Roxana Stroe), 237 de ani (de Ioana Mischie), Te mai uiti si la om (de Ana Maria Comanescu), Oglinda (de Besenyei Katalin), Sisif 2.0 (de Luiza Parvu si Toma Peiu), O fapta buna (de Andrei Gruzsniczki), Skougos (de Dragos Panaitescu si Dragos Stefan), Sablon sau nu (de Andra Nedelcu si Dorottya Balczó) si Ipoteze sau predictii bazate pe teorii (de Andreea Paduraru).
Un sfarsit e un inceput
Selectionarea lui 4:15 p.m. Sfarsitul lumii e o stire mai spectaculoasa decat selectionarea lui Mungiu si Puiu in competitia lungmetrajelor. Gabi Virginia Sarga si Catalin Rotaru sunt la primul lor scurtmetraj, dupa cum povestesc pe pagina alaturata. Iar primul lor film – facut in regim independent si cu o echipa formata in mare parte din debutanti sau studenti la UNATC – a fost ales din peste 5.000 de filme inscrise. Nu e extraordinar? Filmul se concentreaza pe intalnirea dintre un curier si un autostopist (interpretati de Alexandru Suciu si Elias Ferkin), cel de-al doilea avertizandu-l pe sofer ca vine sfarsitul lumii. Doar atat divulga comunicatul primit la redactie.?? Filmul e produs de Adina Sadeanu si Alex Tudor Craciun, Adina venind la Cannes si in calitate de scenarist participant cu primul lungmetraj in atelierul anual ScripTeast, ale carui premii finale se anunta pe Croazeta. Dupa cum se stie, Selectia Oficiala cuprinde Competitia Oficiala (Competition Officielle), Un Certain Regard, Competitia Scurtmetrajelor (Competition des courts métrages), Cinéfondation (Selection Cinéfondation), Filmul de deschidere al festivalului (Film d’ouverture), Filmele in afara Competitiei (Hors Competition), Proiectiile Speciale (Séances Spéciales) si Proiectiile de la Miezul Noptii (Séances de Minuit). Ca o premiera pentru 2016, filmul de inchidere a fost desfiintat, urmand ca filmul premiat cu Palme d’Or sa inchida festivalul.
Selectia Oficiala a fost anuntata in 14 aprilie, iar sectiunile paralele Semaine de la Critique si Quinzaine des Realisateurs in 18, respectiv 19 aprilie 2016.
Competitia Oficiala din acest an e aproape in totalitate constituita din filme ale unor cineasti consacrati. Faptul ca in Un Certain Regard sunt mai multe filme de debut ca niciodata da de inteles ca festivalul si-a propus sa le dea o sansa mare tinerilor cineasti. De aici, poate, si absenta unor nume cunoscute din Selectia Oficiala a caror selectionare era asteptata: Terrence Malick, Asghar Farhadi, Oliver Stone, Fatih Akin, Wim Wenders sau François Ozon – care aveau filme terminate. In acest an, iranienii, chinezii si australienii lipsesc din Competitia Oficiala si din UCR, dupa cum lipsesc si cineastii din Orientul Apropiat, in vreme ce valul din America Latina s-a mai domolit.
Un mister este neselectionarea noului film al lui Radu Jude, Inimi cicatrizate, nici in Selectia Oficiala, nici in sectiunile paralele. Chestia asta ne face si mai curiosi sa vedem filmul!… In schimb, Jim Jarmusch e pe cai mari, cu un film de fictiune in Competitia Oficiala, Paterson, cu Adam Driver, si un documentar despre Iggy Pop si The Stooges, Gimme Danger, in Séances de Minuit. Ken Loach a anuntat acum doi ani ca se retrage, acum e din nou in Competitia Oficiala. Almodóvar, Refn, Dardenneii si alti abonati ii tin isonul. Plus Spielberg, cu Disney’s the BFG (scris de regretata Melissa Mathison, mama lui E.T.), si cu Mark Rylance in rolul principal, va avea premiera in afara competitiei.
Lui Cristi Puiu zeii ii zambesc cu toata gura. Nu doar ca Sieranevada, noul sau film despre destinul individual suprapus peste destinul colectiv, concureaza in prima liga, dar are ocazia sa-i cunoasca si pe doi dintre cineastii sai preferati, Raymond Depardon si Frederick Wiseman, care isi prezinta in sectiunea Cannes Classics doua filme de colectie. Sieranevada prezinta povestea unui neurochirurg (Mimi Branescu) care participa, alaturi de familia largita, la parastasul tatalui sau, la scurta vreme dupa atacul terorist de la „Charlie Hébdo“.
Balacaureat, de Cristian Mungiu, cu Adrian Titieni, Maria Dragus si Lia Bugnar in rolurile principale, pune in discutie scoala, educatia si responsabilitatea paterna prin relatia dintre un tata si fiica acestuia, care se pregateste sa plece la facultate in Anglia. Cei doi cineasti isi datoreaza cariera in mare masura Cannes-ului, festivalul prezentandu-le toate filmele in premiera mondiala: Marfa si banii (2001), Moartea domnului Lazarescu (2005) si Aurora (2009), de Cristi Puiu, respectiv Occident (2002), 4 luni, 3 saptamani si 2 zile (2007), Amintiri din Epoca de Aur (2009) si Dupa dealuri (2012), de Cristian Mungiu.
Gabi Virginia Sarga si Catalin Rotaru: „Aceasta selectie e o surpriza pentru multa lume, dar ea n-a venit deodata“
Cum ati primit vestea ca v-au luat la Cannes?
Gabi Virginia Sarga: Eram acasa. Au sunat pe telefonul meu. Am crezut ca e una dintre surorile mele care locuiesc in strainatate. Am inceput sa vorbesc si nu intelegeam de ce mi se raspunde in engleza. Am vrut sa le spunem celor din echipa, dar nu am avut voie. Pentru ca nu m-am putut abtine, i-am spus, totusi, domnului portar de la bloc, care nu stia ce e Festivalul de la Cannes, dar s-a bucurat pentru noi si apoi ne-a intrebat daca am hranit pisicile de la bloc de care avem grija. A fost o mare bucurie pentru noi, dar si pentru cei din echipa.
Cum ati ajuns la cinema, avand pregatire in actorie si nemaifacand nici un film pana acum?
Gabi Virginia Sarga: Dupa ce am terminat UNATC-ul, am fost interesati de tot ceea ce se intampla in spate. Amandoi am lucrat ca scenaristi pentru seriale. Eu am lucrat si ca producator in televiziune si am facut multe reclame. Apoi am fost regizor la dublaj de desene animate. Suntem obisnuiti cu platourile de filmare. Am stiut ca vrem sa facem regie, dar a fost nevoie sa vina un moment potrivit.
Catalin Rotaru: Gabi m-a convins sa facem si regie de film. M-a ajutat si faptul ca am regizat cateva piese de teatru. Regia de film a fost un pas firesc pentru noi.
Gabi Virginia Sarga: Stim ca aceasta selectie este o surpriza pentru multa lume. Dar ea nu a venit deodata. Este rezultatul multor pagini scrise, uneori doar ca exercitiu. Este rezultatul multor ore petrecute vazand filme si revazandu-le de zeci de ori.
Cine va sunt modelele?
Gabi Virginia Sarga: Nu am modele. Imi plac Lars von Trier, Thomas Vinterberg si fratii Coen.
Catalin Rotaru: Si lista poate continua… Mie imi place foarte mult si Hitchcock. Cand ne-au sunat de la Cannes, ne uitam pentru a nu stiu cata oara la Vertigo.
Care e povestea filmului? Fiind independent, mai mult ca sigur a fost facut cu entuziasm si cu putini bani.
Gabi Virginia Sarga: Catalin a avut ideea, si apoi am dezvoltat-o impreuna. Am discutat cateva luni despre subiect. Ne-am dat seama ca trebuie sa facem filmul pentru ca ideea nu ne dadea pace. Orice faceam, reveneam la ea.
Catalin Rotaru: Am vorbit mult despre cum vrem sa fie filmul si peste cateva luni l-am scris. Da, filmul a fost facut cu mult entuziasm. Este un film facut cu bani putini, dar nu am simtit asta pentru ca toti cei care au lucrat la el ne-au sustinut, iar producatorii ne-au fost alaturi tot timpul, astfel incat am avut tot ceea ce a fost necesar la calitatea pe care ne-am dorit-o.
De ce e independent – nu ati cerut finantare de la CNC sau ati fost respinsi?
Catalin Rotaru: Nu am mers la CNC cu acest proiect…
Gabi Virginia Sarga: …asa ca am vorbit cu Adina Sadeanu si Alex Tudor Craciun, care au citit scenariul, le-a placut si au decis sa ne sustina. Amandoi au crezut in viziunea noastra si ne-au sprijinit financiar, dar si moral sa facem filmul.
Ce planuri v-ati facut cu acest film?
Catalin Rotaru: Sa il trimitem la festivaluri. Sa il vada cat mai multa lume.
Am inteles ca aproape toata echipa e la inceput de drum.
Catalin Rotaru: Multi sunt la primul lor film. E vorba de producatori (Adina Sadeanu, Alex Tudor Craciun). Directorul de imagine, Tudor Platon (care e si in sectiunea studenteasca, Cinéfondation, de la Cannes), a facut doar filme studentesti pentru ca abia acum termina facultatea. Stefan Azaharioaie, care a facut mixajul de sunet, e inca student la UNATC. Andrei Craciun, de la productie, e la primul sau film. Si, bineinteles, noi.
Gabi Virginia Sarga: Multi din echipa cu care am filmat sunt colegii lui Tudor, deci sunt inca studenti la UNATC. Dar din echipa fac parte si oameni cu experienta. Am lucrat cu Andrei Iancu la montaj, cu John Geadau la sunet (priza directa), cu Natalia Volohova Deliu, Mihaela Costache Dunga si Andra Margina. Lucian Iordan a facut colorul. Toti ne-au sustinut si le multumim. Pentru noi, ei sunt Dream Team.
Ati mai fost la Cannes?
Catalin Rotaru: Nu.
Care e lucrul pe care doriti sa-l faceti imediat ce ajungeti?
Catalin Rotaru: Sa vedem cat mai multe filme.
Filmele care lupta in acest an pentru Palme d’Or:
Toni Erdmann (Germania, Austria, Romania), de Maren Ade
Julieta (Spania), de Pedro Almodóvar
American Honey (Marea Britanie), de Andrea Arnold
Personal Shopper (Franta, Germania, Belgia, Cehia), de Olivier Assayas
La fille inconnue (Belgia), de Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
It’s Only the End of the World/ Juste la fin du monde (Canada), de Xavier Dolan
Slack Bay/ Ma loute (Franta), de Bruno Dumont
Mal de pierres (Franta), de Nicole Garcia
Rester vertical (Franta), de Alain Guiraudie
Paterson (SUA), de Jim Jarmusch
Aquarius (Brazilia), de Kleber Mendonça Filho
I, Daniel Blake (Marea Britania), de Ken Loach
Ma’Rosa (Filipine), de Brillante Mendoza
Bacalaureat (Romania, Franta, Belgia), de Cristian Mungiu
Loving (SUA), de Jeff Nichols
The Handmaiden/ Agassi (Coreea de Sud), de Park Chan-wook
The Last Face (SUA), de Sean Penn
Sieranevada (Romania, Bosnia si Herzegovina, Croatia, Macedonia, Franta), de Cristi Puiu
Elle (Olanda), de Paul Verhoeven
The Neon Demon (Danemarca), de Nicolas Winding Refn