A devenit o obisnuinta si pentru tine sa mergi cu fiecare film la Cannes, asa cum e pentru noi?
Ma bucur ca mi s-a mai intamplat si de data asta, dar nu ma vad apucand-o pe urmele lui Ken Loach, care anul asta vine pentru a 12-a oara. Te asigur ca la Cannes chiar mergi daca li se pare ca meriti, in ciuda convingerii postacilor din Romania care sunt siguri ca trebuie sa fie o combinatie si cu Cannes-ul asta. E foarte greu sa ajungi in Competitia Oficiala, crede-ma – si e si mai greu sa te intorci. In plus, stii ca exista si asupra Cannes-ului presiunea tot mai mare de a improspata festivalul cu figuri noi, iar eu, in mod straniu, am intrat in categoria déja-vu.
Asta inseamna ca ai avut emotii pana s-a anuntat selectia?
Am avut emotii, cum sa nu – dar cele mai multe emotii le-am avut referitor la ce film o sa iasa. Pana la urma, aia conteaza cel mai mult. Totodata insa, a fost un an cu multe filme romanesti bune – si care au ramas in atentia festivalului pana in ultima clipa.
Ce fel de adrenalina secreta un cineast cand filmul lui e selectionat in Competitia Oficiala a celui mai mare festival din lume? Sau poate nu e adrenalina…
Sigur ca te bucuri, ca e o recunoastere, dar sa nu-ti inchipui ca e vreo calatorie de placere. Gandeste-te ca esti in smoching, e cald; masinile inainteaza cu 1 km pe ora printre miile de oameni care se inghesuie dupa garduri; ai mereu un microfon in fata si ti se pun, in franceza si engleza, cele mai neasteptate intrebari din partea unor oameni care n-au vazut filmul si care sunt preocupati doar de urmatorul punct din desfasuratorul lor TV; iti fac in permanenta poze o gramada de fotografi carora li se pare complet plicticos daca nu te impiedici; trebuie sa ai grija sa nu calci pe fustele doamnelor urcand scarile palatului, sa nu lovesti camera video mobila care transmite in direct celor din sala intrarea ta in Grand Théatre Lumière, si asa mai departe. Iar odata ce ai intrat in sala, dai de niste mii de oameni care asteapta sa le prezinti cel putin o capodopera, de vreme ce esti in competitie. Ei sunt primul tau public din lume, vezi pe chipul lor enorma asteptare, iar alaturi de tine sunt actorii – carora eu nu le arat filmul in prealabil, si care te incarca si ei cu propria lor asteptare. Eu, odata ajuns in sala, imi doresc un singur lucru: sa se vada si sa se auda filmul – mai departe imi asum orice reactie.
Crezi ca daca au selectionat doua filme romanesti in Competitia Oficiala, pot sa le si premieze pe amandoua?
Sa nu fim obsedati de premii. Nu mergem la Jocurile Olimpice. Cannes-ul, cum ii place lui Thierry Frémaux (n.red.: delegatul general al festivalului) sa zica, e o vitrina. E grozav ca ne-au expus acolo si ca, in felul asta, filmele vor beneficia de toata atentia.
De ce intentionezi sa lansezi filmul la noi in acelasi timp cu Cannes-ul si nu imediat dupa?
O sa reusim sa-l lansam fix in acelasi timp – pe 19 mai, la ora 19.00, atat la Cannes, in Grand Théatre Lumière, cat si la Sala Palatului in Bucuresti, plus intr-o gramada de alte orase –, cu speranta ca poate asa o sa impartaseasca si spectatorii romani ceva din emotia pe care o simtim noi cu ocazia premierei. Mi-ar placea sa putem intra in direct cu ei de pe covorul rosu. Incerc sa evit acel sentiment de frustrare pe care l-am simtit cu ocazia filmelor precedente – ca dureaza pana ce filmul poate fi vazut si acasa. Poftim, nu dureaza, poti sa vezi filmul odata cu premiera mondiala: mai ramane doar sa te duci.
Cum ai descrie filmul in trei substantive?
Barza, viezure, branza.
Bacalaureat va avea premiera romaneasca simultan cu cea mondiala din cadrul Festivalului de Film de la Cannes, in data de 19 mai 2016, la ora 19.00. Premiera va fi deschisa publicului si va avea loc la Sala Palatului din Bucuresti, unde aproximativ 4.000 de oameni vor putea vedea filmul in acelasi timp cu juriul si spectatorii de la Cannes. O parte din echipa filmului va fi prezenta la evenimentul din Bucuresti, iar membrii echipei aflati la Cannes vor intra in legatura cu spectatorii bucuresteni in direct de pe covorul rosu.
Biletele sunt puse in vanzare in reteaua Eventim si pe www.eventim.ro, la Agentia de bilete a Salii Palatului si pe www.salapalatului.ro. Tot in data de 19 mai, Bacalaureat va putea fi vazut in avanpremiera si in cinematografele din reteaua Cinema City din Cluj, Ploiesti Shopping City, Arad Atrium, Targu Mures, Braila, Timisoara Shopping City, Bacau, Pitesti, Drobeta-Turnu Severin, Targu Jiu, Suceava, Constanta Maritimo, precum si in Bucuresti, la Afi Palace Cotroceni, Mega Mall si Sun Plaza.
Bacalaureat, cunoscut in perioada de pregatire sub numele de Fotografii de familie, prezinta povestea unui doctor dintr-un mic oras de provincie care trebuie sa decida care e cea mai buna cale de urmat pentru copilul lui, in contextul societatii romanesti de astazi. Filmul ii are in rolurile principale pe Adrian Titieni si pe Maria Dragus. Adrian Titieni a interpretat peste 50 de roluri in filme romanesti, debutand in 1986 in filmul Pas in doi, regizat de Dan Pita. Maria Dragus, actrita germana de origine romana, a debutat in Panglica alba, filmul lui Michael Haneke recompensat cu Palme d’Or in 2009.
Este a treia participare a lui Cristian Mungiu in Competitia Oficiala de la Cannes, la precedentele doua, filmele sale fiind recompensate cu trofeul Palme d’Or, in 2007, pentru 4 luni, 3 saptamani si 2 zile, si premiile pentru scenariu si interpretare feminina, in 2012, pentru Dupa Dealuri.