Orice cititor (pasionat) sau persoana care lucreaza in domeniul editorial stie ca noi avem doua targuri mari si late (generaliste, sa spunem, mai sunt cateva nisate), unul care aduce colectia de toamna-iarna (Gaudeamus) si unul care ne serveste tendintele de primavara-vara (Bookfest). Ambele au loc la Romexpo, complexul expozitional de langa Piata Presei. Si, tot asa, se cunosc diferentele majore intre ele: primul este un mamut greu de controlat, organizat de Radio Romania, cel de-al doilea este fratele mai domol, strunit de Asociatia Editorilor din Romania (AER); unul se revarsa in Pavilionul Central al Romexpo, celalalt mai ferit si, totodata, ceva mai „democratic“ in dispunerea standurilor – in Pavilioanele C (1, 2, 4, 5); la unul trebuie sa-ti cumperi bilet la intrare, pe cand la celalalt intrarea este gratuita; Gaudeamus e mult mai putin international decat Bookfest – care, din 2010 pana acum, a invitat autori din Spania, Ungaria, Franta, tarile de limba germana (Germania, Austria, Elvetia), Polonia, Cehia si, anul acesta, Israel –, acesta din urma are vanzari mai mici, este mai putin cunoscut si gazduieste cu cateva zeci de edituri in minus decat primul s.a.m.d.
In alte privinte, ele se aseamana foarte mult: la amandoua, editurile se intrec in noutati si evenimente, cu sutele. Reducerile de preturi nu sunt foarte mari, decat cu mici exceptii. In general, cartile noi sunt (daca sunt!) cu 10% mai ieftine, rar ajung la -30% din pret. Partea buna este ca se mai scot din depozit stocuri de volume aparute in urma cu cativa ani, carti care pot fi gasite la sume cuprinse intre 1 si 10 lei. Chilipirurile, atunci cand nu vorbim de maculatura, sunt de neratat – mai ales pentru cei care nu obisnuiesc sa mearga la targuri de carti si nu le stiu, caci, in mare, sunt cam aceleasi titluri. La editia curenta Bookfest, de pilda, vizitatorii pot lua cateva carti scrise de Beigbeder, Muriel Barbery sau Sven Hassel la 10 lei, Roberto Bolaño sau Andrei Kurkov la 8 sau 10 lei, Fitzgerald la 7 lei, Jules Vernes sau Simone de Beauvoir la 5 lei, Nedelcovici la 3 lei ori povesti clasice repovestite pentru copii la 1 leu. Altfel, targurile de carte sunt ocazia ideala de a cumpara, printre primii, noutatile editoriale, de a socializa – doar rar se aduna la un loc atatia autori, editori, traducatori, PR-isti etc. –, de a lua autografe, a te plimba printre carti si a (re)descoperi editurile mici, pe care nu le prea vezi in multe contexte, si a asculta, poate, cateva lansari, dezbateri, mese rotunde.
Bookfest 2016, cea de-a unsprezecea editie a Salonului International de Carte, a inceput miercuri, 1 iunie, si se va incheia duminica, 5 iunie. In momentul in care scriu acest material, suntem deja la jumatatea targului si abia de acum incolo se vor aventura mai multi oameni la Romexpo. Zilele de miercuri si joi au fost potolite, cu un flux redus de vizitatori. S-a deschis targul – in prezenta oficialitatilor –, au avut loc cateva lansari, s-a stat pe indelete la povesti. Nimic neobisnuit, asa se intampla de obicei, abia in weekend se calca lumea pe picioare.
E adevarat, totusi, ca in prima zi de targ, fiind 1 iunie, standurile au fost luate cu asalt de copii adusi de la gradinite si scoli. Celor mici li s-au pregatit multe evenimente interesante, de ziua lor. Am trecut pe la diferite edituri miercuri si am vazut un atelier interesant de storytelling la Corint, unul de povesti si ilustratie la Curtea Veche, cu Adina Rosetti si Cristiana Radu, pici pictati pe fata la Litera Mica, campionat de povestit si desenat cu Ioana Nicolaie la Humanitas, filme de animatie de Rony Oren (invitat din Israel), teatru de papusi la Diana, sceneta, lectura si ceai cu prajituri la Nemi – aceasta din urma, cu ocazia publicarii volumului Alice in Tara Minunilor, adaptat si ilustrat de Emma Chichester Clark, tradus de Veronica D. Niculescu, care a si citit cu cei mici din carte –, experimente stiintifice etc. etc. Am intalnit in targ copii fericiti ca au primit baloane sau alte mici daruri de la standurile pe care le-au vizitat si copii panicati ca erau prea multe carti pe care voiau sa si le cumpere, iar banutii de acasa nu le ajungeau – ceea ce, ma scuzati pentru patetism, imi da speranta pentru viitor.
A doua zi de targ mai mult am auzit-o decat am vazut-o, de pe un scaun din standul „Bookshake“ (un cotidian pe care Bookaholic si Centrul Ceh il editeaza la Bookfest), din fata laptopului, scriind, corectand, aruncand cu idei in stanga si in dreapta. Nu m-am mai putut plimba prin targ sau merge la lansari si dezbateri, dar, de la locul meu, am simtit Bookfest-ul prin intermediul oamenilor care se auzeau in microfoane (standul tarii invitate, Israel, e foarte aproape de „Bookshake“, asa ca l-am ascultat, de exemplu, secvential, pe Gil Hovav povestind savuros peripetii din aeroporturi sau emisiuni, pe traducatorul sau poticnindu-se, din cand in cand, pe oamenii care asistau la eveniment (razand sau aplaudand) sau care treceau prin fata standului, vorbeau cu prietenii despre cartile zarite, recomandau entuziasti volume, criticau o editura sau alta pentru preturile mari afisate, se plangeau de caldura, foame sau sete, isi faceau planuri pentru a ajunge la diferite evenimente, se opreau la standul nostru sa ne intrebe ce facem acolo, sa ia ziarul sau sa se aseze pe scaunele din stand si sa citeasca cotidianul. Colorata e lumea targului, credeti-ma pe cuvant! Mai ales cand apar tot felul de personaje parca desprinse din carti – joi am avut, de pilda, un vizitator fidel care, de fiecare data cand venea, era un Jackie Chan al bancurilor si glumelor misogine, le arunca spre noi cu o viteza atat de mare incat, atunci cand incepeam sa radem, el era deja la urmatoarea poanta.
Despre carti asteptate si cautate, lansari si alte evenimente interesante, povestim in numarul viitor al „Suplimentului de cultura“.