„Cina cea de taina“ are loc in acest an in 21 martie 2017, la Teatrul National din Bucuresti. Dupa cum se stie din anii trecuti, evenimentul initiat de Tudor Giurgiu si echipa TIFF prin Asociatia de Promovare a Filmului Romanesc (in colaborare cu CNC si Babel Communications) nu e imbratisat de toata lumea. Cristi Puiu, Radu Jude sau Radu Muntean au lipsit in mod constant de la gala ori de cate ori au fost nominalizati, semn ca n-au vrut sa gireze niste premii pe care nu le considera oportune atat timp cat, spuneau, nu se poate vorbi deocamdata de o industrie cinematografica.
Ca sa evite totusi situatia jenanta de a nu nominaliza titlurile cele mai bune ale anului precedent (si de a nu mai avea, astfel, o gala reprezentativa), organizatorii au specificat in regulament ca lungmetrajele de fictiune intra la nominalizare din oficiu, chiar daca regizorii/ producatorii nu le vor acolo. „Dragostea cu de-a sila“ nu se aplica si scurtmetrajelor sau documentarelor, care trebuie inscrise in prealabil de catre producator.
Asa se face ca in acest an Sieranevada, de Cristi Puiu, are cele mai multe nominalizari (16), urmat de Caini, debutul in lungmetraj al lui Bogdan Mirica, cu 13 nominalizari, Inimi cicatrizate, de Radu Jude, cu 12 nominalizari, si Bacalaureat, de Cristian Mungiu, cu noua. Juriul celor care au decis in acest an nominalizarile, compus din: Gabriel Achim (regizor), Oana Iancu (producator), Doru Ana (actor), Raluca Manescu (scenarist), Tudor Mircea (operator), Nita Chivulescu (montor) si din criticii de film: Dana Duma, Ileana Birsan, Andrei {endrea, Dragos Marin si Doru Pop, a scos o lista foarte echitabila, care face in mare masura dreptate cui merita, adica a extras din toate cele 21 de lungmetraje de fictiune din 2016 ceea ce merita premiat. Lucru care nu se intampla des atunci cand sunt 11 pareri supuse la vot, fiind retinute voturile majoritare.
Presupunand ca Premiile Gopo vor creste odata cu tara (sic!) si ca in curand vor fi mai multe filme, iar cineastii rebarbativi vor reveni la matca (lucru care se poate intampla chiar foarte curand; Puiu a fost cu Sieranevada la TIFF, de ce n-ar veni si la Gopo?), nu ne mai ramane decat sa facem niste comentarii inevitabile despre nominalizarile din acest an.
La categoria Cel mai bun film au fost nominalizate: Bacalaureat, Caini, Sieranevada, Inimi cicatrizate si Doua lozuri (de Paul Negoescu). Poate parea ciudata nominalizarea lui Doua lozuri, film asumat nepretentios si de public, dar, retinandu-l, juriul a vrut probabil sa arate ca il considera un reusit film de gen – mai reusit decat filme serioase ca Orizont (de Marian Crisan) sau Ilegitim (de Adrian Sitaru). Cu toate acestea, la categoria Cel mai bun regizor, numele lui Paul Negoescu a fost inlocuit cu al lui Adrian Sitaru – asta insemnand poate ca juriul a dorit sa-i dea si lui Sitaru un feedback pozitiv, sugerand si ca Ilegitim e reusit mai ales dpdv regizoral. Interpretii principali din Doua lozuri (pe care se sprijina succesul filmului) n-au fost nici ei pe placul juriului, deci cumva filmul e bun ca un tot unitar, fara ca regia si interpretarile sa conteze. Doua lozuri a mai fost nominalizat la scenariu (Paul Negoescu), costume (Malina Ionescu), machiaj & coafura (Gina Dan, Ada Radu) si muzica originala (Flora Pop, Alin Zabrauteanu), dar cred ca ar fi meritat sa fi fost nominalizat si pentru imagine (Ana Draghici; in extremis ea putea fi retinuta la Tanara speranta).
La categoria Rol principal masculin, unde au fost nominalizati Adrian Titieni (Bacalaureat), Gheorghe Visu (Caini), Bogdan Dumitrache (Dublu), András Hatházi (Orizont) si Mimi Branescu (Sieranevada), situatia e destul de clara, desi ar fi meritat sa fie aici Alexandru Potocean (Dincolo de calea ferata) si Lucian Teodor Rus (Inimi cicatrizate). In al doilea caz, juriul a recuperat nominalizandu-l pe Rus la Tanara speranta. La fel s-a intamplat cu Ilinca Harnut, care n-a avut loc de femeile lui Puiu din Sieranevada, care se lafaie pe patru pozitii din cinci la Rol secundar feminin, al saselea fiind preluat de Viorica Geanta Chelbea (Miracolul din Tekir). Mimi Branescu e putin mai principal (sic!) decat Dana Dogaru, care o joaca pe mama lui in Sieranevada, dar preferand sa o nominalizeze la rol principal feminin pe Dana Dogaru (in detrimentul Dorotheei Petre din Miracolul din Tekir), juriul i-a facut loc Vioricai Geanta Chelbea la rol secundar.
Eu nu l-as mai fi nominalizat pe Adrian Titieni pentru rolul secundar din Ilegitim (oricum era cam strident), l-as fi preferat pe Mimi Branescu, facandu-i astfel loc la rol principal masculin lui Potocean. Nominalizarea regretatului Sorin Medeleni e un gest de eleganta postmortem, dar, acum pe bune, daca n-ar fi murit, probabil ca n-ar fi primit-o.
La categoriile Documentar si Scurtmetraj nu ma pronunt, pentru ca n-am vazut nici jumatate din filmele nominalizate, dar ar trebui spus ca la categoria Film european, premiu care se acorda distribuitorului, e aiurea sa nominalizezi o firma cum e Clorofilm pentru distribuirea filmului lui Roy Andersson, Un porumbel cugetand pe o ramura/ A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence, cand Clorofilm are o prezenta extrem de discreta, fara sa organizeze vizionari de presa sau macar sa anunte cand aduce un nou film, mai ales unul de talia aceasta. Filmul lui Andersson, unul dintre cele mai bune filme din 2014, a intrat in sali la sfarsitul lui ianuarie 2016 si a facut 469 de spectatori (in 41 de saptamani, zice Cinemagia). Aceasta nominalizare ar trebui sa-i determine pe cei de la Clorofilm sa se intereseze si de promovoare, nu doar sa proiecteze filmul in Cluj-Napoca (unde au sediul). Eu habar n-am avut ca filmul a fost in sali, nu am auzit sa fi rulat in Bucuresti.
Deci cam asa arata nominalizarile din acest an. Repet, mi se par mai generoase si mai echitabile decat in anii trecuti, pentru ca e mult mai evidenta incercarea de a scoate ce-i bun din fiecare film, chiar daca nu e un film din plutonul fruntas.