Marile publicatii de film din Statele Unite saluta o innoire a festivalului, dar de fapt nu se stie daca lucrurile se vor repeta la anul. Competitia Oficiala ramane consacrata (cu foarte putine exceptii) cineastilor care au mai fost in prima liga a Cannesului. Michael Haneke, Andrei Zviaghintev, Sofia Coppola, Fatih Akin, François Ozon, Todd Haynes, Yorgos Lanthimos revin in cursa pentru la Palme d’or. Maghiarul Kornel Mundruczo, care a cucerit premiul sectiunii Un Certain Regard in 2014 cu Whide God, revine si el in Competitie, unde a mai fost in 2008 cu Delta. (Sa nu uitam ca ungurii au mai luat anul acesta Ursul de Aur pentru lungmetraj si un Oscar pentru scurtmetraj documentar.)
Nu m-as hazarda sa cred ca scurtmetrajul virtual reality al lui Alejandro Gonzalez Iñárritu, Flesh and Sand, filmat de Emmanuel Lubezki, va lansa un trend la Cannes, dupa cum e greu de crezut si ca proiectia primelor doua episoade ale noului Twin Peaks de David Lynch, ca si a celui de-al doilea sezon al serialului Top of the Lake de Jane Campion vor duce la aparitia unei sectiuni special consacrate productiilor de televiziune. A spus-o si Frémaux, Lynch si Campion sunt prieteni ai festivalului.
Mai interesant e ca, nu se stie din ce motive, din Selectia Oficiala a acestui an lipsesc filmele produse de marile studiouri americane (Sony, Universal, Warner Bros sau Fox). In schimb, distribuitori ca Netflix si Amazon si-au gasit loc in fata. Netflix distribuie The Meyerowitz Stories (New and Selected) de Noah Baumbach (cu Adam Sandler), precum si Okja de Bong Joon-ho (pe care l-a si produs), ambele din Competitie. Iar Amazon a produs noul film al lui Todd Haynes, Wonderstruck, ecranizare a romanului lui Brian Selznick, cu Julianne Moore si Michelle Williams in rolurile principale. Alta casa de productie independenta, A24 (care a produs Moonlight), vine in Selectia Oficiala cu trei filme produse, dintre care noul Yorgos Lanthimos, The Killing of the Sacred Deer (cu Colin Farrell), selectionat in Competitie.
Faptul ca trei regizoare sunt in acest an in Competitie nu mi se pare asa o victorie pana nu vad filmele. {i anul trecut au fost trei. Se tot spune de cativa ani ca nu sunt destule regizoare la Cannes. Nu cred ca filmele nedorite la Cannes pana acum au fost refuzate pentru ca erau regizate de femei. Astept insa cu nerabdare noile filme ale lui Lynn Ramsay si Sofia Coppola si, mai putin, Naomi Kawase. The Beguiled, de Sofia Coppola, e un thriller erotic cu Colin Farrell, Nicole Kidman, Kirsten Dunst si Elle Fanning, adaptare a romanului A Painted Devil de Thomas P. Cullinan, care a mai fost adaptat si de Clint Eastood in 1971, in vreme ce You Were Never Really Here al scotienei Lynn Ramsay e un proiect neterminat in care Joaquin Phoenix joaca un veteran de razboi care incearca sa salveze o prostituata.
Printre numele surpriza din Competitie se numara fratii americani Joshua si Benny Safdie, care au mai fost la Cannes in Quinzaine des Réalisateurs cu debutul lor, The Pleasure of Being Robbed, in 2007, precum si cu Go Get Some Rosemary/Daddy Longlegs in 2009. Noul film al acestor cineasti independenti, Good Time, ii are ca protagonisti pe Robert Pattinson si Benny Safdie in rolurile a doi frati infractori urmariti in decursul unei nopti.
Cel mai de succes cineast al editiei e de departe sud-coreeanul Hong Sang-soo. Dupa un film in Competitia de la Berlin, On the Beach at Night Alone (premiat pentru interpretare feminina), participa acum cu doua filme in Selectia Oficiala la Cannes – The Day After in Competitie si Claire’s Camera in Special Screenings (cu Isabelle Huppert, filmat pe sestache anul trecut la Cannes).
Dintre actori, cel mai bine sta Nicole Kidman cu patru proiecte in Selectia Oficiala: The Killing of a Sacred Deer de Yorgos Lanthimos si The Beguiled de Sofia Coppola in Competitie, How to Talk to Girls at Parties de John Cameron Mitchell in Out of Competition si serialul lui Jane Campion Top of the Lake in 70th Anniversary Events. In aceasta sectiune mai intra doua scurtmetraje semnate de regretatul Abbas Kiarostami si de actrita americana Kristen Stewart.
Poate pentru ca nu a fost luat in Competitie cu Trois souvenirs de ma jeunesse in 2015, Arnaud Desplechin a fost ales sa deschida festivalul cu Ismael’s Ghosts, film in afara competitiei, dar o surpriza pentru festivalul care aproape in fiecare an a deschis cu o productie americana – una dintre putinele exceptii fiind in 2015 drama franceza La tête haute, de Emmanuelle Bercot. Anul trecut Cannesul a fost deschis de filmul lui Woody Allen, Café Society.
Cineastii francezi din Competitie sunt doar (!) cinci: Michel Hazanavicius cu Redoutable, despre love-storyul dintre Jean-Luc Godard (interpretat de Louis Garrel) si Anne Wiazemsky (Stacy Martin), François Ozon cu L’amant double, Jacques Doillon cu Rodin (interpretat de Vincent Lindon) si Robin Campillo cu 120 battements par minute (cu Adèle Haenel). Mathieu Amalric, care joaca in filmul lui Desplechin rolul unui regizor ce se reintalneste cu o fosta iubita cand trebuie sa filmeze un nou lungmetraj, deschide Un Certain Regard in calitate de regizor cu Barbara, dupa ce in 2014 participase tot aici cu un alt film La chambre bleue.
Reamintim ca Pedro Almodóvar va conduce juriul Competitiei, in vreme ce Cristian Mungiu conduce juriul Cinéfondation si scurtmetraj, iar actrita franceza Sandrine Kiberlain juriul Caméra d’or.
Mai jos, sectiunile principale ale Selectiei Oficiale – Competitia si Un Certain Regard.
SELECTIA OFICIALA
Competitie:
Loveless, de Andrei Zviaghintev
Good Time, de Benny si Josh Safdie
You Were Never Really Here, de Lynne Ramsay
L’Amant double, de François Ozon
Jupiter’s Moon, de Kornel Mundruczo
The Killing of a Sacred Deer, de Yorgos Lanthimos
The Day After, de Hang Sang-soo
Redoutable, de Michel Hazanavicius
Wonderstruck, de Todd Haynes
Happy End, de Michael Haneke
Rodin, de Jacques Doillon
The Beguiled, de Sofia Coppola
In the Fade, de Fatih Akin
The Meyerowitz Stories, de Noah Baumbach
Okja, de Bong Joon-ho
120 battements par minute, de Robin Campillo
Hikari/Radiance, de Naomi Kawase
A Gentle Creature, de Sergei Loznitsa
Un Certain Regard
Barbara, de Mathieu Amalric (film de deschidere)
La Novia Del Desierto/ The Desert Bride, de Cecilia Atan & Valeria Pivato
Tesnota/Closeness, de Kantemir Balagov
Aala Kaf Ifrit/Beauty and the Dogs, de Kaouther Ben Hania
L’Atélier, de Laurent Cantet
Fortunata/Lucky, de Sergio Castellitto
Las Hijas De Abril/April’s Daughter, de Michel Franco
Sanpo Suru Shinryakusha/Before We Vanish, de Kiyoshi Kurosawa
Lerd/Dregs, de Mohammad Rasoulof
En attendant les hirondelles/ The Nature of Time, de Karim Moussaoui
Apres la guerre/After the War, de Annarita Zambrano
Wind River, de Taylor Sheridan
Jeune femme, de Leonor Serraille
Western, de Valeska Grisebach
Posoki/Directions, de Stephan Komandarev
Out, de Gyorgy Kristof