Festivalul Internaţional de Teatru pentru Publicul Tânăr de la Iași și-a luat în serios, ca în fiecare an, rolul de mentor cultural al publicului tânăr. Spectacolele pentru preșcolari și școlari au fost încă o dată dovada vie a unei lumi create prin teatru. Sălile Teatrului „Luceafărul“, precum și alte spații (outdoor sau indoor) au încântat dimineţile unui public gata să savureze magia întâlnirii cu poveşti clasice și contemporane.
Diana Katharina
Apropierea sinceră şi maturitatea cu care au fost realizate spectacolele regăsite în programul festivalului au dus la un alt nivel gradul de percepţie al tânărului spectator. În timp ce multe puneri în scenă adresate acestei categorii de vârstă au o oarecare infantilizare forţată, dublată de o realizare facilă, producţiile prezente la FITPTI au demonstrat că abordarea onestă satisface pe deplin orice categorie de public. Creativitatea se naşte din lucruri mărunte, iar magia se produce prin cufundarea în licărirea vremelnică a unor momente. Simplitatea acestor două elemente este atât de complexă, încât invazia reacţiilor transformă spectacolul într-un performance. Copii şi actori sunt, pe rând, participanți şi spectatori, depăşind graniţele spațiului de joc, preschimbat pentru câteva minute într-un tărâm fabulos, accesibil oricui.
Bătrânul lup de mare este o poveste adusă tocmai din Brazilia de William Sieverdt, care își însuflețește păpușile cu dibăcie și multă imaginație. Naufragiat pe o insulă, bătrânul Charlie născoceşte tot felul de metode pentru a supravieţui, de la tentative de pescuit până la îmblânzirea unei balene. Mâinile deghizate ale păpuşarului capătă diferite identităţi şi te conving să priveşti prin ochii creduli de copil. Păpuşa trece de limitările materialelor din care este confecţionată și devine actor în toată regula. Asemenea unui iluzionist care sfidează legile logice, acest Geppetto brazilian reușește să se apropie cu ajutorul marionetei de universul emoţional al spectatorului. Povestea reconfortează prin viziunea optimistă asupra unei situaţii de criză, amintindu-ne totodată că vârstă biologică este doar o convenţie. Publicul tânăr, așa cum explică şi selecţionerul festivalului, criticul de teatru Oltiţa Cîntec, nu este doar cel tânăr în acte, ci şi acela care îşi dă voie să-l regăsească pe copilul din el.
Un imperiu în care poveștile se construiesc sub semnul misterului
La sfârșitul spectacolului, William își invită spectatorii să privească îndeaproape păpuşile, arătând cum pot fi ele mânuite şi care este sistemul prin care acestea capătă mobilitate. Raportul creator-creaţie este demitizat şi transformat într-o practică accesibilă oricui, lăsându-ne cu convingerea că, atât timp cât dăm frâu liber imaginației, putem deveni oricând făuritorul sau personajul unei povești autentice.
Un alt spectacol ce a stârnit reacţii delicioase a fost al Teatro Telaio din Brescia, Italia, care ne-a învățat poetica unei îmbrățișări cu mult umor. Doi urşi panda îşi explorează sentimentele şi sunt cuprinşi într-un joc cu ideea de a construi: o casă, o relaţie, o sărutare, o emoţie, o îmbrăţişare. A îl vede pe B/ B o vede pe A/ A îşi deschide braţele/ B îşi deschide braţele/ A şi B în sfârşit se îmbrăţişează. Concluzia matematică a emoţiilor manifestate a stârnit râsete copioase și a declanşat o adevărată olimpiadă a îmbrăţişărilor la finalul spectacolului.
Nu au lipsit din program nici poveștile clasice, precum Scufița Roșie și Degețica, adaptate vremurilor actuale, asigurându-se perpetuarea unor creaţii care au bucurat generaţii întregi. Scenografii, compoziții muzicale, actori și păpușari talentați au însuflețit poveștile, conturându-le acea aură încărcată de poveţe. Ne reamintim candoarea perspectivei copilăreşti lipsite de prejudecăți şi care găsește măreție în istoria fetiței de dimensiunile unui degetar.
Un alt mod de a spune poveşti este cu ajutorul umbrelor. Ele ies din tenebrele întunericului şi formează un imperiu în care poveştile se construiesc sub semnul misterului. Prin intermediul propriilor corpuri, ansamblul Teatrului de Umbre Verba din Ucraina narează cu totul spectaculos peripeţiile personajelor din Aladin, Cenușăreasa sau Alice în țara minunilor, având grijă să ne asigure că ele au trăit fericite până la adânci bătrâneţi.
Diversitatea dimineţilor rezervate tărâmului de poveste a intermediat cu succes apropierea de publicul tânăr, deopotrivă distrat şi educat. Festivalul și-a tratat cu seriozitate publicul aflat în proces de formare, fapt care contribuie la creșterea unei categorii de spectatori orientați către calitate şi receptivitate. Spectacolele din diferite colţuri ale lumii, cu modalitățile diverse de a spune povești, au adus mai aproape și noţiunea de diversitate culturală. Prezenţa a 29 de țări, de pe șase continente, demonstrează că diferenţele dintre culturi, deşi vizibile, depășesc orice graniță, unindu-se sub numitorul comun al bogăţiei spirituale şi creative. De la umor la sensibilitate, de la bogății cromatice la umbre, de la jocuri simple la acrobaţii, Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr reunește o varietate desăvârşită de creatori care alcătuiesc un imaginarium complex, scăldat într-o vâltoare de trăiri și emoții.