Se spunea ca Mihalcea e bun si la dans modern. Modernul era o specie mai rara in liceu, impotriva careia luptau majoritatea profesorilor de dans clasic.
Apoi am auzit ca a prins un contract la Berlin. Visul tuturor. Apoi ca s-a intors in Romania. Cosmarul tuturor. Se intorsese ca sa faca numai modern si, impreuna cu Irina, Cosmin Manolescu si Florin Fieroiu, initiase o companie de dans contemporan. Prima. Independenta. Era prin 1992. Asta cind toti balerinii, inclusiv eu, vroiau sa fuga din tara, iar populatia fugea inca din calea minerilor. Imi atrasese din nou atentia. Era si asta o pirueta neasteptata care ma facuse sa-mi pun intrebari. De atunci au tot urmat piruete… S-a dat rapid si brusc jos de pe „valul” dansului francez care facea legea in anii ’90 in Romania si si-a lasat colegii si elevii sa faca, in continuare, fraze plastice de miscare.
A participat la „legendara” platforma romaneasca de dans din 2001 cu o piesa total schimbata fata de cea cu care se inscrisese initial, spre indignarea multora, care nu se asteptasera la un Mihalcea atit de radical. A inceput sa faca spectacole din ce in ce mai bune si diferite si sa aiba din ce in ce mai mult succes international. Lucru greu de inteles si de iertat intr-o cultura plina de frustrari si de complexe de superioritate. A continuat sa se agite si sa agite, implicindu-se in mai toate structurile care se ambitionau, in ciuda ostilitatilor de tot felul, sa mentina ideea unui dans contemporan in Romania.
A refuzat locul caldut pe care-l putea oferi teatrul la acea ora, nu a cautat respectabilitate si nici autoritate, in schimb a continuat sa faca piese incomode, sa scrie proteste si sa se implice in contextul local. Apoi, in momentul cel mai delicat pentru dansul romanesc, s-a cocotat pe tocuri, a spus basme in „drag” si a citit un ditamai protest la un spectacol de grad „zero”, stirnind antipatia oficialilor din minister, dar atragind atentia presei. A continuat, organizind de unul singur, un alt protest, in deschiderea Festivalului „Enescu”, care, se spune, l-a plasat pe o lista cu indezirabili ai MCC. Cu toate astea, si tot neasteptat pentru multi, a devenit directorul primei institutii dedicate dansului contemporan din Romania.
Asta retin pe moment… Cert este ca, dintre toti coregrafii, in ce-l priveste imi este cel mai greu sa intuiesc ce va face in viitor. Unii s-au reintors la „traditie”, altii nu au parasit-o niciodata, iar altii par pe cale de intoarcere, dar cu Mihalcea e mai greu de stiut sau de inteles. E bine, e rau? Inca nu stiu.
Din punctul meu de vedere, Mihalcea inca se invirte…