Deci, practic, exista un astfel de exemplu, cum si la nivelul Sibiului stiti bine ca noi avem biletele vindute la fiecare spectacol. Deci, din punct de vedere al spectatorului, nu e nici pe departe un moment de criza, dimpotriva, am putea spune ca e un moment de gratie. In astfel de momente, de incercare, bineinteles ca intotdeauna trebuie sa inovam, sa cautam solutii.“
„Nu ai cum sa faci numai din ban public un festival“
Si totusi, exact acum, Festivalul National de Teatru de la Bucuresti este in pericol, cu un buget insuficient de la minister. Cum de festivalul sibian e ocolit de acest pericol? „Festivalul National de Teatru este in pericol de foarte mult timp, de cind s-a constituit. Pentru ca nu este un festival independent. Nu este o structura de sine statatoare. Nu s-a dorit acest lucru“, spune Constantin Chiriac. „Ei se bazeaza foarte mult pe banul public. Festivalul National inseamna cam 80-90% ban public, ceea ce e nesanatos. Nu ai cum sa faci numai din ban public un festival“, considera directorul festivalului de la Sibiu, apreciind ca o comparatie intre cele doua evenimente ar fi deplasata. „Ei au mult mai multi bani decit Sibiul, este o anormalitate. Ma voi adresa ministrului Culturii, sa punctez acest lucru. Pentru ca totusi Festivalul National de Teatru are in jur de 30-40 de spectacole pe care le prezinta pe parcursul a zece zile. Stiti bine ca la Sibiu sint si treizeci de evenimente intr-o zi. Deci proportia este absolut – cel putin mie mi se pare – aberanta. Adica, in clipa asta Festivalul National are un milion si jumatate; eu am garantat numai un milion.“
Bugetul festivalului de la Sibiu provine din surse diferite – buget national, local, sponsorizari si mai ales parteneriate de durata cu companii internationale.
Mai mult decit teatru
Momente speciale marcheaza deschiderea si incheierea festivalului: mult-asteptatele Metamorfoze ale lui Silviu Purcarete se joaca inca din prima seara, iar la final are loc un spectacol realizat cu partenerii din Japonia: 3G Project. Intre acestea, timp de unsprezece zile, din zori pina in noapte, o abundenta de evenimente pentru toate gusturile.
„Este un festival de artele spectacolului, de mult nu mai este doar un festival de teatru. Brandul l-am pastrat, pentru ca pe el am drepturi de autor si nu pot sa schimb aceasta titulatura. Dar, dupa cum vedeti, sint de la spectacole exceptionale de teatru-dans, de flamenco, apoi bineinteles ca o zona foarte importanta este zona strazii, unde gindesc intotdeauna pentru comunitate, pentru turisti, toti cei care sint oaspetii festivalului… Zonele indoor sint niste zone privilegiate, unde poti sa primesti pina la maximum 700-800 de spectatori. Pe cind zona outdoor, care a dat si credibilitate orasului si festivalului, si care a crescut in timp standardul cultural al comunitatii, este zona pe care eu m-am bazat si ma bazez foarte mult. Si e o zona care costa foarte mult. Dar am tinut ca ea sa mearga mai departe. Avem in fiecare seara, si mai ales in weekend-uri, concerte. Avem de asemenea pirotehnia, care e atit de atractiva. Avem spectacolele de teatru-dans, in zona excelentei, realmente. Iar in zona teatrului ati vazut ca sint numele grele ale teatrului romanesc si european“, spune Constantin Chiriac.
Raritati aduse cu efort
Andriy Zholdak soseste la Sibiu cu Woyzeck jucat de artisti ucraineni, Silviu Purcarete va fi prezent cu Metamorfoze, Faust si Uriasii muntilor, Radu Afrim aduce Omul perna. Vin trupe de teatru din Franta, Japonia, Portugalia, Spania, Georgia, Italia, Belgia, SUA…
„E vorba de nume foarte importante care vin la Sibiu, spectacole care poposesc foarte rar pe la noi, sint companii care se aduc cu maximum de efort si sint lucruri pe care le antamam cu foarte mult timp inainte. Va dau un exemplu, anul viitor vom aduce Odin Teatret din Danemarca, pe care il vom prezenta intr-un loc de excelenta. Lucram de patru ani sa ii aducem. Amintiti-va ca am adus anul trecut un spectacol mic (Sare dupa Antonio Tabucchi, regia Eugenio Barba – n.r.). Ei bine, anul viitor va fi un moment in care vom aduce patru spectacole. Nemaivorbind de expozitia exceptionala Centrul Kantor, care vine la Sibiu cu tot ce au. Acest autor cu totul si cu totul nemaipomenit, Kantor, a fost parintele teatrului experimental intr-o perioada atit de dificila, in perioada comunista. Ei bine, polonezii s-au ingrijit si au facut un centru exceptional Kantor, care a considerat ca e important sa vina inclusiv cu decoruri, cu toate spectacolele lui Kantor, care vor fi difuzate in timpul festivalului in aceste expozitii. Este un moment extraordinar al festivalului“, dezvaluie Constantin Chiriac.
Spectacolul de inchidere, 3G Project, este un eveniment la care organizatorii tin foarte mult: „Am reusit, iata, din nou sa aduc o zona de patrimoniu. Va fi cel mai important actor de teatru nou (Akira Shigeyama – n.r.), care este de asemenea considerat patrimoniu national; ca si Kanzaburo Nakamura (prezent anul trecut la Sibiu cu kabuki – n.r.), este sub protectia imparatului. Si impreuna cu un producator din Japonia am gindit acest spectacol in inchiderea festivalului, ca un dialog al culturilor atit de puternice, cum sint teatrul nou, commedia dell’arte din Italia, de acolo venind cel mai important actor de commedia dell’arte, si zona circului, reprezentata de Dmitri, unul din cei mai buni artisti ai circului din lume“.
Acest spectacol, spune Constantin Chiriac, va inaugura Anul Dunarii in 9 iunie, imediat dupa festival, la Centrul Cultural Cetate, dupa care va pleca intr-un turneu prin tarile care sarbatoresc Dunarea – Bulgaria, Serbia, Ungaria, Austria, ultimul popas fiind la Linz, Capitala Culturala Europeana.
Pentru program si informatii de ultima ora, inclusiv legate de achizitionarea biletelor – www.sibfest.ro.
Marturii despre repetitie
Ca in fiecare an, diminetile vor fi consacrate conferintelor. Se pastreaza traditia de a-l avea invitat pe George Banu: „Vom produce cu el o carte foarte importanta, despre repetitie, in care vor fi marturiile celor mai importante personalitati din lumea regiei, pornind de la Peter Brook si ajungind astazi la regizori care poposesc la Sibiu; vorbesc de Silviu Purcarete, de Andrei Serban, de Andriy Zholdak si de Gabor Tompa“, anunta Constantin Chiriac. De asemenea, va fi o conferinta sustinuta de Mircea Dinescu, o prezentare a „Alternativelor teatrale“ si o prezentare a lui Mike Phillips, una dintre personalitatile Marii Britanii.
Recomandarile SDC
JOI, 28 mai: Richard III, de W. Shakespeare, regia Tompa Gabor (Teatrul Maghiar de Stat din Cluj & Gyula Castle Theatre, Ungaria); Metamorfoze, dupa Ovidiu, regia Silviu Purcarete (Teatrul National „Radu Stanca“ din Sibiu, Centre Culturel de Rencontre Abbaye de Neumunster & Theatre d’Esch-sur-Alzette, Luxemburg)
VINERI, 29 mai: Cenusa alba, de Saviana Stanescu, regia Dag Thelander (Dramalabbet, Suedia), Livada de visini, de Anton Cehov, regia Eimuntas Nekrosius, produs de Zeinab Seid-Zade (International Stanislavsky Foundation, Rusia & Theatre „Meno Fortas“, Lituania)
SIMBATA, 30 mai: Hamletmachine, de Heiner Muller, un spectacol de Dragos Galotiu (Teatrul Odeon)
DUMINICA, 31 mai: Coconi, de Pascualito & Sylvia Will, regia Pascualito (Treteaux du coeur volant, Franta)
LUNI, 1 mai: Titus Andronicus, de William Shakespeare, regia Masahiro Yasuda (Yamanote Jijosha, Japonia), Daimonion, dupa mitul lui Faust, regia Julieta Aurora Santos (Teatro do Mar, Portugalia)
MARTI, 2 iunie: Doamna cu catelul, de Anton Cehov, regia Levan Tsuladze (Kote Marjanishvili State Drama Theatre, Georgia), A-TA-KA de Marcos Castro & Ana Ortega, regia Marcos Castro Solorzano (Cal Y Canto Teatro, Spania)
MIERCURI, 3 iunie: Love Factory de Darko Lukic, regia Robert Raponja (Teatrul National „Radu Stanca“ din Sibiu), Studiu asupra Medeei, dupa Euripide, regia Antonio Latella (Teatro Stabile dell’Umbria, Italia)
JOI, 4 iunie: Omul perna, de Martin McDonagh, regia Radu Afrim (Teatrul Dramatic „Maria Filotti“ din Braila); Woyzeck (foto) de Georg Buchner, regia Andriy Zholdak (Agency Culture-Europe, Ucraina)
VINERI, 5 iunie: Cersetorul, de Bertolt Brecht, regia Yoshinari Asano (Tokyo Acting Troupe KAZE, Japonia), Sfirsit de partida, de Samuel Beckett, regia Charles Muller (Teatrul National „Radu Stanca“ din Sibiu & Theatre d’Esch-sur-Alzette, Luxemburg); Caii la fereastra de Matei Visniec, regia Radu Alexandru Nica (The Trap Door Theatre, Statele Unite ale Americii/Romania)
SIMBATA, 6 iunie: Uriasii muntilor, de Luigi Pirandello, regia Silviu Purcarete (Teatrul National „Vasile Alecsandri“ din Iasi), L’odyssee des Saltimbanques, regia Sylvestre Jamet
DUMINICA, 7 iunie: Le 20 Novembre, autor si regie Lars Noren (Theatre National de la Communaute Francaise de Belgique, Belgia); 3G PROJECT, regia Alessandro Marchetti, Akira Shigeyama (Miho Project, Japonia).