Primaria Iasului a decis sa realizeze un nou studiu (finantat cu 130 de milioane de lei vechi) despre consumul cultural, dupa cel prezentat anul trecut de Directia (pe atunci) pentru Cultura, Culte si Patrimoniu Cultural National. Unul ale carui rezultate nu sint foarte diferite – statistic, cei mai multi dintre ieseni se uita la televizor, asculta radioul si citesc presa. Au auzit de Eminescu, Shakespeare si Sergiu Nicolaescu.
Sondajul a avut in atentie un esantion de 812 persoane cu virste de peste 15 ani si are o marja de eroare de ± 3,4 %. Comparativ, cel al Directiei conduse de Vasile Munteanu, a fost realizat pe un esantion de 987 de subiecti si o marja de eroare de ± 3,1 %, reprezentativ insa pentru intreaga populatie a judetului, nu numai a municipiului.
Studiul Primariei „dezvaluie” faptul ca 54% dintre ieseni nu au fost niciodata la o piesa de teatru, doar 3,1% merg la spectacole de opera si opereta, 6,8% merg la teatru, iar alti 6,8% viziteaza obiective culturale. Un lucru oarecum spectaculos l-ar putea reprezenta faptul ca iesenii merg mai rar la cinematograf decit la teatru. Interesant este si faptul ca, in chestionar, Biserica figureaza in rindul activitatilor culturale (si a fost „bifata” de 48,2% dintre respondenti), alaturi de „discoteca/ club” sau computer. De asemenea, realizatorii sondajului opereaza cu termeni precum „muzica usoara romaneasca”, „muzica usoara straina”, ce amintesc mai degraba de „Scinteia tineretului” decit de stapinirea unei terminologii adecvate.
Autorii despre oferta culturala: „relativ variata”
Rezultatele, desi accentueaza asupra faptului ca iesenii isi cunosc mai mult bisericile decit „viata culturala” si ca in „orasul culturii” consumul de produse culturale este comparabil cu al altor orase de aceleasi dimensiuni, nu surprind pe nimeni. Scopul declarat al Primariei a fost acela ca, pe baza acestuia, sa realizeze o strategie locala de promovare a acestei zone. In comunicatul de presa al CERC sint pomenite si alte obiective: analiza infrastructurii de difuzare a produselor culturale reprezentative la nivel de municipiu; analiza sistemului de finantare a infrastructurii locale; evaluarea nivelului de incredere in calitatea produselor culturale etc. Desi studiul „promitea” pe coperta o analiza a ofertei culturale din Iasi, aceasta nici macar nu a mai fost inclusa in materialul pus la dispozitie presei si sefilor de institutii. Spre hazul participantilor, cuprinsul indica la pagina 78 un „Studiu calitativ”, documentul oprindu-se la pagina 77.
In urma insistentelor, am primit si aceasta a doua parte a documentului, cu precizarea ca nu toate institutiile solicitate au oferit in timp util realizatorilor sondajului datele necesare. Chiar si pe baza putinelor informatii, ceea ce promitea a fi „studiu” se dovedeste a fi o compilatie a datelor trimise de citiva operatori culturali, continind date (oficiale, neverificate) despre realizari si proiecte, numar de vizitatori/ spectatori. Spre exemplu, la Teatrul National „Vasile Alecsandri”, se aminteste la capitolul „puncte tari” de existenta unui „numar important de artisti autentici (sic!)”. La analiza pe teatre am remarcat ca, in vreme ce Nationalul a raportat pentru 2006 12.825 de spectatori, Ateneul condus de Benoit Vitse se lauda cu aproximativ 6000 in conditiile in care primeste de la Primarie mai putin de o zecime din finantarea celui dintii si are zece angajati. De asemenea, autorii studiului recomanda beneficiarului, Primaria Iasi, un parteneriat chiar si cu Ateneul Tatarasi (institutie finantata de municipalitate) „pentru dezvoltarea unui fenomen de consum cultural de masa la nivel local”. Aceiasi autori nu lamuresc de ce amesteca initiative precum teatrul „Bon Ton” cu institutiile sprijinite din bani publici.
Iata si una dintre concluziile „cu privire la analiza ofertei culturale”: „Oferta culturala ieseana este relativ variata. Din cadrul acesteia foarte bine pozitionate pe piata sint Muzeele, Teatrele, Filarmonica, Ziarele si revistele culturale, Radiourile si televiziunile locale”.
Intregul document realizat de CERC Iasi pentru Primaria Iasi in vederea stabilirii unei strategii culturale locale poate fi consultat in format .pdf dind click aici.