Noua actori ai Teatrului National „Vasile Alecsandri“ din Iasi (TNI) – Constantin Puscasu, Dumitru Nastrusnicu, Cosmin Maxim, Antonella Cornici, Teodor Corban, Doru Aftanasiu, Irina Radutu, Catinca Tudose si Anne Marie Chertic – au stat o ora cu reporterii din presa locala pentru a le povesti despre problemele cu care se confrunta acestia in cadrul institutiei. „Noi suntem mai multi cei care am semnat acel memoriu, parte din ei din diferite motive n-au venit, dar au semnat. Sunt si multi care ne sustin, dar inca ezita sa semneze pentru ca le e frica. Asta este atmosfera din teatrul nostru, de teroare, de frica pierderii locului de munca“, a spus Constantin Puscasu.
In urma memoriului trimis la Ministerul Culturii, secretarul de stat Alexandru Oprean a venit la Iasi sa stea de vorba cu actorii de la TNI. „Au fost mult mai multi atunci, chiar si din cei care n-au semnat“, a precizat Constantin Puscasu, spunand ca grupul celor care au initiat protestul este sustinut si de colegi actori din tara, critici de teatru si regizori „care cunosc atmosfera din institutie si sunt alaturi de noi“.
Nemultumirile actorilor sunt legate de repertoriu, „care cateodata cuprinde texte de proasta calitate“, si de regizorii invitati, „unii dintre ei neavand ce cauta intr-un teatru national, senzatia noastra fiind ca ei vin aici in concediu“, lucruri care duc la diminuarea calitatii actului artistic. De asemenea, conform memoriului trimis ministrului Culturii, „conducerea teatrului nu considera ca este important ca actorii sa realizeze turnee in strainatate si schimburi culturale“. Actorii au povestit cum, de noua ani, echipa de la TNI merge din cand in cand la festivaluri in Romania, deplasarile in strainatate fiind mai mult la Chisinau, „si alea sporadice“. „Sunt o multime de festivaluri in Europa la care noi nici macar nu ne inscriem“, a explicat Antonella Cornici, spunand ca e important ca actorul sa vada si sa fie vazut, „altfel ramanem inchisi in aceasta cusca si nu ne mai putem autoevalua“. Aceasta a precizat ca nici la Festivalul International de Teatru de la Sibiu, al treilea din Europa, unde exista o bursa de spectacole, TNI nu s-a inscris, iar conducerea a fost sesizata de aceste nemultumiri.
Actorii au vorbit miercuri si despre faptul ca nu sunt accesate fonduri europene din cadrul unor programe cu specific cultural, cum ar fi proiecte de formare profesionala, „un segment important, dar inexistent in institutia noastra“ – conform sesizarii trimise la Ministerul Culturii. „Chiar daca au fost propuneri in acest sens (avem colegi specializati in managementul si coordonarea proiectelor), ele au fost refuzate din motive inexplicabile. […] Desi exista un compartiment in institutia noastra (compartiment de cercetare, dezvoltare si promovare) care are in atributii strategii, programe si proiecte, accesarea programelor europene specifice sectorului cultural ramane un segment neexplorat.“
Spectacolele mor inainte de a fi epuizate
S-a vorbit si despre repertoriul lipsit de strategie al TNI: spectacole care trateaza aceeasi tema din unghiuri diferite, spectacole de tip copy-paste (regizori care au mai montat acele spectacole identic in alte institutii din tara), spectacole cu multiple cronici nefavorabile din partea criticilor. Problema exista si din cauza faptului ca, sustin actorii, consiliul artistic, care are rolul de a consilia managerul in ceea ce priveste repertoriul sau de a decide daca scoate sau nu productiile, desi apare in rapoartele manageriale ca s-ar fi intrunit, acesta de fapt nu exista. „Actorii nu stiu cine e consiliul artistic“, a declarat Antonella Cornici. Mai mult, consiliul de administratie nu are nici un reprezentant al actorilor in componenta sa.
O alta nemultumire a actorilor este faptul ca mai mult repeta decat joaca. „Se repeta, iese spectacolul, se joaca de cateva ori, nu se mai programeaza si inevitabil iese de pe afis. Permanent aici mai mult se repeta. Acele spectacole mor inainte de a fi epuizate. Sunt spectacole grele, cu un efort fizic si psihic foarte mare“, a explicat Antonella Cornici. Angajatii TNI sunt nemultumiti pentru ca se monteaza foarte multe spectacole pe stagiune, iar cele din stagiunile precedente sunt scoase de pe afis pentru ca nu mai e timp pentru ele. „Noi producem spectacole, le jucam de foarte putine ori si le casam. Suntem un teatru care doar produce, dar nu joaca. Un teatru care doar repeta, dar nu merge la festivaluri. E un nonsens“, a spus Teodor Corban.
Actorii de la TNI s-au plans si de faptul ca, in repetate randuri, contabilul-sef al institutiei, Luminita Condurache, s-ar afla sub influenta alcoolului la vizionarile de spectacole si chiar la premiere. „Desi am sesizat managerului general aceste situatii neplacute, jenante si lipsite de respect pentru munca noastra (doamna respectiva are si comentarii in timpul reprezentatiilor sau al repetitiilor), nu s-a luat nici o atitudine“, scrie in memoriul trimis ministrului Culturii.
„Nu ne mai simtim actori, nu ne mai simtim artisti. Suntem tratati ca niste sclavi pe mosia lor“, a spus Teodor Corban, acuzand conducerea teatrului de faptul ca nu respecta regulile si legile, comitand abuzuri si intimidand actorii de ani de zile, care de frica nu s-au adunat mai devreme.
Raspunsul conducerii
Confruntat cu acuzele actorilor, Cristian Hadji-Culea, directorul general al TNI, a oferit raspunsuri scurte, spunand ca nu stie despre ce e vorba. „Nu stiu ce scrie in acel memoriu. In masura in care sunt lucruri nascute din interesul pentru buna activitate a teatrului, e un lucru bun. Conflictele sunt neplacute uneori, dar utile de cele mai multe ori. E cam tot ceea ce stiu in momentul asta si sper ca lucrurile sa mearga bine in teatru, indiferent de concluziile care se vor trage in urma acestui memoriu“, a precizat directorul general. Intrebat ce parere are despre faptul ca actorii spun ca se simt ca niste „sclavi pe plantatie“, acesta a mentionat ca nu poate sa comenteze o declaratie, ca habar nu are si ca n-a vazut memoriul trimis la Ministerul Culturii.