Asteptata trilogie a lui Miguel Gomes, Arabian Nights, a fost refuzata, de pilda, in Competitia Oficiala pentru ca are peste sase ore si a fost recomandata pentru Un Certain Regard, dar portughezul a preferat sa-si prezinte cele trei parti ale filmului in Quinzaine des Réalisateurs. Aceasta sectiune paralela preluata din 2012 de criticul francez Édouard Waintrop devine tot mai atractiva. Arnaud Desplechin, al carui Trois souvenirs de ma jeunesse/ Golden Years, a fost refuzat in Competitie, a ales si el QDR.
Un Certain Regard, unde vor fi prezentate Un etaj mai jos, de Radu Muntean (premiera mondiala pe 16 mai) si Comoara, de Corneliu Porumboiu (21 mai), prezinta in acest an si cele mai noi filme ale lui Apichatpong Weerasethakul (Rak ti khon kaen/ Cemetery of Splendour), Brillante Mendoza (Taklub) si Naomi Kawase (An, care si deschide sectiunea). Juriul UCR e prezidat de Isabella Rossellini si compus din: regizorul Haifaa Al-Mansour din Arabia Saudita, actrita libaneza Nadine Labaki, regizorul grec Panos H. Koutras si actorul francez Tahar Rahim.
Juriul „mare“, alcatuit din regizorii Joel si Ethan Coen (presedinti), actorul american Jake Gyllenhaal, actrita britanica Sienna Miller, cineastul mexican Guillermo del Toro, actrita franceza Sophie Marceau, actrita spaniola Rossy de Palma, cineastul canadian Xavier Dolan si muziciana Rokia Traore din Mali, va decide palmaresul dintr-o competitie plina ochi si ea de staruri. O fi bine, o fi rau nu vom sti decat dupa ce vedem filmele, dar e clar ca si regizorii europeni s-au naravit in acest an la vedete de limba engleza. E cazul lui Paolo Sorrentino, Matteo Garrone, Yorgos Lanthimos (Grecia), Joachim Trier (Norvegia) si Michel Franco (Mexic) ale caror filme in limba engleza (Youth, The Tale of Tales, The Lobster, Louder than Bombs si Chronic) vor aduce pe covorul rosu un contingent solid de vedete: Michael Caine, Jane Fonda, Paul Dano, Harvey Keitel, Salma Hayek, John C. Reilly, Colin Farrell, Rachel Weisz si Tim Roth.
Li se adauga starurile care vor reprezenta filmele celor doi americani din competitie, Todd Haynes (Carol) si Gus Van Sant (The Sea of Trees) – Cate Blanchett, Matthew McConaughey si Ken Watanabe –, precum si protagonistii lui Sicario, filmul canadianului Denis Villeneuve – Emily Blunt, Benicio Del Toro si Josh Brolin – sau cei ai lui Macbeth, al australianului Justin Kurzel – Michael Fassbender si Marion Cotillard. Alaturi de toti acestia, pe covorul rosu de la Grand Théatre Lumiere va calca si Levente Molnar, actor la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca care are rol principal in The Son of Saul, de Laszlo Nemes, selectionarea lungmetrajului de debut al cineastului maghiar fiind una dintre surprizele editiei (e singurul debut din Competitia Oficiala). Nici Madalina Ghenea, care are o aparitie in Youth, de Paolo Sorrentino, nu va lipsi de pe covorul rosu. (Ca un detaliu picant, delegatul general al festivalului, Thierry Frémaux, a spus ca nu vor mai fi incurajate selfie-urile pe covorul rosu. Sa vedem cum.)
Filme frantuzesti din abundenta
Daca cinemaul latino-american e in minoritate in acest an, filmele frantuzesti abunda in festival, confirmand trend-ul pozitiv din ultima vreme. In Competitia Oficiala sunt nu mai putin de cinci filme din Hexagon: Dheepan de Jacques Audiard, Mon roi de Maiwenn, Marguerite et Julien de Valerie Donzelli, La loi du marché/ A Simple Man de Stéphane Brizé si The Valley of Love de Guillaume Nicloux. Cinemaul asiatic e inca pe cai mari, cu mai multe filme asteptate in Competitia Oficiala: Our Little Sister de Hirokazu Kore-eda, Mountains May Depart de Jia Zhangke si The Assassin de Hou Hsiao-hsien.
Alte filme asteptate vor fi prezentate in Selectia Oficiala. Printre ele, Irrational Man de Woody Allen, cu Joaquin Poenix in rolul unui profesor de filosofie care se indragosteste de o studenta (Emma Stone), animatia lui Pete Docter (Up) Inside Out produsa de Pixar, o alta animatie – The Little Prince (cu vocile lui Riley Osborne, Jeff Bridges, Benicio Del Toro si Marion Cotillard) – si, last but not least, Mad Max: Fury Road, de George Miller, cu Tom Hardy si Charlize Theron. Samanta de scandal a editiei ar putea fi Love de Gaspar Noé, inclus ulterior anuntarii Selectiei Oficiale in sub-sectiunea acesteia Midnight Screenings. Despre love story-ul dintre un baiat si doua fete se spune deja ca arunca in desuetudine ce s-a mai facut pana acum in materie de sex explicit. Basca e si in 3D!…
Dupa 30 de ani, un film regizat de o femeie in deschidere
In alta ordine de idei, ca sa nu fie acuzat de sexism pentru ca are doar doua femei regizor in Competitia Oficiala, Maiwenn si Valerie Donzelli, Cannes-ul se deschide pentru prima oara in 30 de ani cu un film regizat de o femeie, La Tête haute/ Standing Tall de Emmanuelle Bercot (prezentat in afara competitiei) si organizeaza un panel cu discutii si mese mai mult sau mai putin rotunde intitulat „Women in Motion“. La Tête haute, care urmareste un delincvent juvenil de la varsta de 6 pana la 18 ani si avand-o pe Catherine Deneuve in rol de judecator, e o schimbare inteligenta – poate datorata noului director al festivalului, Pierre Lescure (care l-a inlocuit pe Gilles Jacob), dupa atatea filme ale marilor studiouri americane care deschideau pana acum Cannes-ul din ratiuni pur comerciale. Debutul in regie al lui Natalie Portman, A Tale of Love and Darkness, ecranizare dupa Amos Oz, se numara printre cele mai asteptate debuturi pe Croazeta, el fiind prezentat in sub-sectiunea Special Screenings din cadrul Selectiei Oficiale. Sunt curioasa sa vad si documentarul lui Asif Kapadia, Amy, despre Amy Winehouse, care e primul documentar pe care Kapadia il realizeaza de la filmul despre Ayrton Senna (Senna, 2010).
Festivalul se termina in cheie politica, cu documentarul francez La Glace et le ciel de Luc Jacquet (Marsul imparatului/ La marche de l’Empereur), un omagiu adus omului de stiinta Claude Laurius, primul care a avertizat – in 1957 – asupra pericolului incalzirii globale si care, la 82 de ani, inca lupta pentru convingerile sale.
Une sur l’autre (pardon de expresie), nu pare o editie plicticoasa. Dar nu ma mai risc sa pun etichete in avans. Toate editiile par interesante pana apuci sa vezi filmele. „Attends que je t’explique!“ Adica voi vorbi despre ele aici au fur et a mesure ce le vad.