Monte-Cristo a revenit la modă
Noua adaptare a romanului Contele de Monte-Cristo a lui Alexandre Dumas este un consistent succes de cinema în Franța, cu încasări comparabile deocamdată cu cele două filme precedente inspirate de romanul Cei trei muschetari (2 milioane de spectatori în numai nouă zile). Ca efect colateral al acestui succes, romanul lui Dumas cunoaște o adevărată „renaștere“ în librăriile franceze: a fost reimprimat de trei ori în ultimele două luni și un al patrulea tiraj este prevăzut curând. Ediția oficială, asociată lansării filmului, a apărut la Folio și a fost vândută deja în 35.000 de exemplare pentru primul volum și 27.000 pentru ce de-al doilea. „Comparativ cu anul trecut, este diferența dintre 1.100 de exemplare și 11.000 vândute într-o singură lună, numai pentru primul volum“, comentează editura. Anticipând impactul filmului, editura Le Livre de Poche a lansat o ediție al cărui prim tiraj de 10.000 de exemplare pentru fiecare volum s-a vândut foarte repede. Fapt interesant, consemnează librarii, mulți dintre cititorii care au cumpărat Contele de Monte-Cristo nu au fost la fel de grăbiți să vadă și filmul. Blanche Cerquiglini, responsabilă cu colecțiile Folio Clasic la editura Gallimard, crede că, în mod normal, un cititor modern este destul de descurajat să citească un roman de mai mult de 1.000 de pagini, mai ales un roman din 1844. „Cred însă că acest film, cu calitățile lui, cu un actor la modă în rolul principal, permite spectatorului și cititorului să revină mult mai ușor la literatura clasică“, spune Blanche Cerquiglini.
Teatru sabotat
Organizatorii celebrului Festival de Teatru de la Avignon se plâng că anul acesta manifestarea a înregistrat o scădere de 50% a audienței. Ei cred că a fost „greșit anticipat“ impactul Jocurilor Olimpice și al alegerilor care au perturbat festivalul, ceea ce va avea consecințe economice semnificative pentru turism și firmele implicate, în contextul în care companiile teatrale sunt deja fragilizate financiar. A 78-a ediție a festivalului de la Avignon a început pe 29 iunie, cu o săptămână mai devreme decât anul trecut, tocmai pentru a nu se suprapune cu începutul Olimpiadei de la Paris.
Un Simone Veil inedit
O carte inedită despre Shoah, intitulată Pour les générations futures, va fi publicată în Franța, la finalul lunii septembrie, de editura Albin Michel. Aceasta este extrasă dintr-o conferință pe care Simone Veil a ținut-o în 2005 la École Normale Supérieure, în Paris. Veil abordează aici, spune editorul, „teme și preocupări care îi sunt apropiate: memoria Holocaustului și transmiterea memoriei acestuia noilor generații, reconcilierea și necesara unitate europeană, rolul ficțiunii și al tinerilor pentru a nu uita tragediile trecutului“.
Absolut inutil
Capodopera western spaghetti a lui Sergio Leone, Pentru un pumn de dolari (1965), este luată în colimator pentru un posibil remake pe care îl are în vedere societatea Euro Gang Entertainment. Detaliile acestui proiect sunt încă vagi și nimeni nu știe cine ar putea interpreta rolul care, acum șase decenii, l-a transformat pe Clint Eastwood în vedetă mondială. Este corect de amintit aici că și Pentru un pumn de dolari a fost, la rândul lui, un remake al filmului japonez Yōjimbō, realizat în 1961 de Akira Kurosawa.
De la Simpsons la realitate
London Symphony Orchestra a interpretat miercuri seara hituri de pe cunoscutul album al formației hip-hop Black Sunday al formației Cypress Hill, transformând astfel în realitate o glumă din serialul de animație Familia Simpson, din 1996. În episodul Homerpalooza din serialul de animație, cei trei componenți ai Cypress Hill erau convinși că au angajat celebra orchestră „posibil când eram drogați“. După ani de presiuni din partea fanilor, Cypress Hill a contactat London Symphony Orchestra și a pus la cale acest spectacol. Considerată a fi pionieră a scenei hip-hop de pe Coasta de Vest în anii ’90, Cypress Hill a vândut peste 20 de milioane de albume în întreaga lume.
Efectul Taylor Swift
Vedeta americană Taylor Swift pare a avea un impact planetar fără precedent, amplificat evident și de media și de mașina ei de marketing. În Scoția, fanii agitându-se la concertul de la Edinburgh, pe 7 iunie, au provocat un miniseism înregistrat de aparate la 6 km distanță. În Elveția, înainte de trecerea vedetei la început de iulie, un cvartet de muzică clasică, Tonhalle-Orchester Zürich, a interpretat o selecție din marile succese ale lui Taylor Swift. Ridicând miza, în onoarea artistei, orășelul german Gelsenkirchen de lângă Dortmund, prin care va trece Swift, își va schimba numele în Swiftkirchen, la propunerea unui fan.
Adevărul despre primul Rambo
Într-un interviu în cadrul emisiunii lui Howard Stern, Sylvester Stallone a dezvăluit faptul că, atunci când a văzut primul montaj al filmului First Blood, punctul de pornire al francizei Rambo, a avut un șoc. „Era atât de prost, încât eu și managerul meu pur și simplu am încercat să cumpărăm negativul și să-l ardem“, spune celebrul actor. „Dura trei ore și, în aceste trei ore, eu stăteam o oră și jumătate prin pădure urmărind tot felul de tipi și ținând tot soiul de predici. Soluția mea pentru a salva filmul a fost să tăiem fiecare replică spusă de mine și să lăsăm celelalte personaje să vorbească despre mine, ca un cor grecesc. Filmul s-a scurtat de la trei ore la 90 de minute.“ Versiunea finală First Blood a avut un uriaș succes la box-office în 1982 și a dus la o serie de filme cu Rambo.
Cronica neagră
• Pino D’Angiò (71 de ani). Pe numele lui real Giuseppe Chierchia, cântărețul și compozitorul italian Pino D’Angiò a cucerit lumea cu piesa Ma quale idea, de pe albumul de debut Balla! (1981), considerat a fi prima piesă italiană de rap (conform „La Repubblica“).
• Jon Landau (63 de ani). Unul dintre cei mai cunoscuți și mai rentabili producători de la Hollywood. Deși a fost implicat în realizarea multor filme, Jon Landau este celebru ca producător al filmelor lui James Cameron Titanic, Avatar și Avatar: The Way of Water, cele mai mari succese de box-office din toate timpurile.
• Shelly Duval (75 de ani). Actriță americană care a debutat în filme de Robert Altman, la începutul anilor 70, unul dintre ele, 3 Women (1977) aducându-i marele premiu de interpretare la Cannes. Este cunoscută mai ales pentru rolul soției terorizate a lui Jack Nicholson din The Shining.