Recunosc ca pina a fi chemat sa jurizez poemele debutantilor din toata tara care incearca marea (Poeziei) cu degetul nu ma prea interesa ce se intimpla aici. Debutat pe vremea comunistilor, concursul a fost mentinut in viata si dupa 1989 de Alexandru Stuparu, directorul Casei de Cultura „Traian Demetrescu”, cu o anume incapatinare care nu-si avea neaparat resorturile in… amatorismul ce plana asupra concursului. Ce stiu este faptul ca prin juriu se perindasera tot felul de culturnici si „iubitori” de literatura care reusisera, mai degraba, sa descopere cu incintare masochista platitudinea propriilor gusturi. Cu exceptia criticului literar C.M. Popa, jurorii erau mai degraba obsedati sa afle ca poetii pe care ii premiaza scriu mai prost chiar si decit ei insisi. Si sa-i premieze, evident.
Nu vreau sa ma laud (dar am asentimentul colegilor de juriu sa comit un semi-advertorial!), insa de un lustru incoace „Tradem” nu mai este chiar un concurs de poezie minor facut in memoria unui poet care-i lasa, la moartea petrecuta in 1896, lui Caragiale „o duioasa amintire”, ca om cu inima buna, dar ca „talent mic si feminin”. Iata, am aflat si cum este cu talentul… feminin. Fapt este ca poetii premiati pina acum cinci ani cotizau, cu mici exceptii, ca epigoni ai lui Tradem sau pozau obscen-languros in obscuri versificatori paunestieni, sorescieni, eminescieni, bacovieni, nichitastanescieni. Asta cind nu erau de-a dreptul niste plagiatori ordinari, cum a fost cazul unui poet din Valenii de Munte, premiat de un culturnic local, care pur si simplu concurase cu poeziile nevesti-sii!
Premiatii acestei editii
Editia din acest an mi s-a parut mai slaba decit cele precedente: si ca numar de participanti (63), dar si din punct de vedere al calitatii poemelor trimise in concurs. Mustul care fierbe nu devine intotdeauna vin de calitate. Insa ceva-ceva tot am dibuit, impreuna cu amicii din juriu.
Premiul „Traian Demetrescu” a revenit poetei Georgiana Diaconita, din Suceava, si m-am bucurat ca la Moldova nasc in continuare… poete (asta apropo de caracterizarea talentului „feminin” facuta de sarcasticul Caragiale). Mai ales ca doua dintre celelalte sase premii au fost obtinute de poete nascute tot in Suceava! A fost un desant sucevean, insa pot afirma ca a fost, in special, unul moldovean, de vreme ce majoritatea premiilor au fost adjudecate de poeti tineri din zona.
Asa se face ca premiul I a revenit Andreei Velea (Iasi), premiul al II-lea, Laviniei Alexa (Bucuresti), iar premiul al III-lea, domnisoarei Cristina-Andreea Novac (Ciocanesti, Suceava). Marturisesc aici: nu am fost la Suceava niciodata, desi acolo locuieste prietenul meu, criticul literar Mircea A. Diaconu, asa ca nu pot fi banuit de favorizarea… infractorului poetic.
O mentiune a fost oferita singurului barbat (talent masculin, va rog sa credeti) care a intrunit sufragiile juriului, Adrian Georgescu (Ploiesti), iar cele doua premii speciale au fost acordate poetelor Elena Gabriela Juganaru (Ploiesti) si Viorica Schipor (evident… Suceava).
Asadar, Suceava si Ploiestiul au umflat potul anul asta, secondate de Iasi si Bucuresti. Dupa cum vedeti, juriul nu s-a invrednicit sa premieze nici un poet local, dar nu-si face din asta un titlu de glorie. Oltenia isi va lua, poate, revansa la anul.
La „Tradem” au fost premiati poeti care azi au carti
Poate nu este de prisos sa mai fac o precizare de ordin… istorico-literar. In cei cinci ani de cind activez in juriul „Tradem” am premiat – de la marele premiu pina la mentiune – o serie de poeti care intre timp si-au luat rolul in serios si au publicat carti. Memoria mea – nu am acum o lista in fata – si-i aminteste pe Oana Catalina Ninu (Constanta) Ovidiu Gligu (Resita), Mihai Ene, Petrisor Militaru, Silviu Gongonea (tustrei din Craiova), Diana Geacar (Tirgoviste), Violeta Ion (Bucuresti), Rita Chirian (care trimitea poeme cu numele ei adevarat Rita Alina Papara Chiributa si locuia la Botosani). E posibil sa mai fie citiva si sper sa-i descopar intr-o zi.
Volumele lor de debut (unii au deja doua la activ) au fost bine primite de critica de poezie si imi face placere sa cred ca, alaturi de cei din juriu (la doua editii au participat criticul literar George Popescu, dar si scriitorul Ioan Lascu), am investit bine in viitorul poeziei de la noi mizind pe poeti tineri, curajosi, bine educati la scoala unui sentiment poetic care va trece, sper, dincolo de granita talentului feminin cu care era creditat cel sub a carui egida se numara, toamna, poeti la Craiova.