Norman Manea a fost sarbatorit intr-un cadru elitist american, Colocviul dedicat operei si biografiei acestuia reunind scriitori, critici literari, editori. Totodata, a fost lansat volumul Obsesia incertitudinii. The Obsession of Uncertainty. In Honorem Norman Manea, realizat de Editura Polirom cu acelasi prilej (compus din circa 50 de contributii ale unor autori straini – printre care Philip Roth si Antonio Tabucchi si romani – Gabriela Adamesteanu, Ion Vianu, Paul Cornea) si a fost prezentat publicului in premiera filmul Variations to a Portrait: Norman Manea in Dialogue with Robert Boyers, o coproductie a Bard College si ICRNY, regizata de Ioana Uricaru.
Interventiile din cadrul Colocviului de la Bard Graduate Center s-au axat in special pe opera literara a lui Norman Manea, nelipsind nici momentele in care biograficul a fost adus in discutie pentru a oferi un tablou mai larg asupra epocilor in care au fost scrise cartile. Un accent deosebit a fost pus pe exilul fortat al lui Manea, pentru inceput la Berlin, apoi in SUA, unde autorul Intoarcerii huliganului preda de 22 de ani la Bard College, o prestigioasa institutie academica americana, chestiuni ce tin de cultura est-europeana si, in acelasi timp, este scriitor in rezidenta al aceleiasi institutii.
Exilul american al lui Norman Manea, “minunat pentru opera sa”
Cu o zi inaintea Colocviului, oaspetii evenimentului cu fost invitati sa viziteze exoticul campus al Bard College, aflat linga Hudson River, la doua ore si jumatate distanta de Manhattan, locul in care a fost inmormintata, alaturi de sotul sau, Hanna Arendt. Cu o istorie de 150 de ani, Colegiul este condus de 35 de ani de dirijorul american Leon Botstein, cel mai tinar presedinte al unei institutii academice din SUA la acel moment. Taxele de scolarizare pentru un an ajung la circa 50.000 de dolari, Colegiul oferind studentilor sansa de a lua contact cu unii dintre cei mai importanti artisti de pe glob, intre scriitorii care au venit la Bard in cadrul cursurilor sustinute de Norman Manea numarindu-se nume precum Philip Roth sau Orhan Pamuk.
Pe 26 iunie, presedintele Bard si Norman Manea au povestit invitatilor Colocviului, in cadrul unei receptii, conjunctura in care s-au intilnit si vizita facuta in Romania dupa caderea comunismului, o intoarcere a huliganului petrecuta fara a fi facuta publica la acel moment. De altfel, Leon Botstein a vorbit la inaugurarea evenimentului de la Bard Graduate Center despre capacitatea uriasa a semenilor de a uita istoria. La mai bine de 20 de ani de la caderea comunismului, generatiile nascute dupa 1989 cunosc foarte putine sau sint total dezinteresate de aceasta neagra perioada a omenirii, care a cuprins Cortina de Fier sau Holocaustul. “Ceausescu a cazut, iar in ochii unora ceea ce a facut politia politica atunci nu mai pare atit de grav.” Botstein a mai remarcat si reinvierea pe continentul European a unui anumit tip de nationalism: “Premierul Ungariei, Orban, ar putea fi parte a unui val periculos in viitor, poate ca acesta nu este deloc exceptia de la regula”. Presedintele Bard a glumit, spunind ca nu doreste neaparat sa concureze prin vorbele sale viziunea “optimista” a lui Norman Manea despre lume, “dar vreau sa il fac sa se simta mai bine in legatura cu exilul sau”.
Botstein a tinut sa il asigure pe Manea ca exilul sau american, “minunat pentru opera sa”, este mai putin dureros decit ceea ce ar fi trait in Europa, dupa caderea comunismului.
Sarbatorit de Paul Bailey si Philip Roth
In cele doua zile, Norman Manea a fost prezentat prin prisma operei si biografiei sale de Paul Bailey, scriitor britanic, nominalizat la Booker Prize pentru romanele Peter Smart’s Confessions si Gabriel’s Lament, Robert Boyers, director al New York State Summer Writers Institute, Joseph Cuomo, fondator al Queens College Evening Readings in cadrul City University of New York, Luca Formenton, director al editurii milaneze Il Saggiatore, Reginald Gibbons, poet si romancier american, autorul volumului Creatures of a Day (finalist al National Book Award pentru poezie, 2008), Edward Hirsch, poet american si presedinte al John Simon Guggenheim Memorial Foundation, Edward Kanterian, profesor de filosofie la Oxford, Valerie Miles, director editorial al Editurii Duomo Ediciones, co-fondatoare a editiei spaniole a celebrei publicatii “Granta”, Francine Prose, romanciera, fosta presedinta a PEN American Center, Silviu Lupescu, directorul Editurii Polirom, Carmen Musat, redactor-sef al saptaminalului “Observator Cultural”, si Bogdan-Alexandru Stanescu, director editorial la Polirom. Gazda celor doua zile de Colocviu a fost Corina Suteu, directorul ICRNY.
Philip Roth, autorul Pastoralei americane, a fost prezent in ambele zile la simpozionul “Norman Manea: A Celebration” si la receptia oferita de Corina Suteu, directorul ICRNY. Totodata, Roth i s-a adresat acesteia in prezenta audientei de la Bard Graduate Center, cerind ca impreuna cu echipa de la ICRNY sa ii organizeze apropiata aniversare de 80 de ani. “Doar ca trebuie sa dureze patru zile, in loc de doua”, a glumit celebrul romancier american, spre deliciul asistentei. In cadrul unei “sarje amicale”, Norman Manea a salutat prezenta lui Roth, pe care l-a caracterizat drept “un autor mai putin talentat decit mine, doar ca mai bine vindut”.
Un anunt-surpriza a venit din partea scriitorului britanic Paul Bailey. Acesta a povestit ca Manea il intreaba obsesiv la telefon “Ce mai face regina astazi?”, Bailey fiind un republican militant. Totusi, Norman Manea isi vede acum numele pus alaturi de cel al Casei Regale Britanice, deoarece va deveni honorary fellow al exclusivistei Royal Society of Literature, “singurul si probabil ultimul” scriitor est-european care va avea parte de o asemenea onoare. Titlul acesta se alatura numeroaselor distinctii si premii literare prestigioase obtinute de Norman Manea, printre care MacArthur Fellows Award (SUA, 1992 – cunoscut drept “Nobelul american”), Nonino International Literary Prize (Italia, 2002), Prix Medicis Etranger (Franta, 2006), Meritul Cultural in grad de comandor conferit de catre Presedintele Romaniei (2007), Commandeur de l’Ordre des Arts et des Lettres acordat de Ministerul francez al Culturii, in 2009.
Finalul Colocviului a fost rezervat autorului, care a raspuns intrebarilor numeroase venite din public. Teme precum limba in care scrie Norman Manea, romana, devenita o adevarata “Casa a Melcului”, cea a scriitorului in exil, comunism si postcomunism, defectele si calitatile sistemului american, rememorarea unor episoade biografice – toate au constituit motive de “optimism” marca Norman Manea, imbracat in ideile limpezi ale unui autor lipsit de orice complex provincial romanesc. Dincolo de nivelul academic ridicat al prezentarilor si reunirea unora dintre cele mai reprezentative personalitati ale culturii europene si americane, intilnirile care l-au avut in centru pe Norman Manea, care va implini pe 19 iulie virsta de 75 de ani, gestul facut de ICRNY si Bard College a instaurat pentru citeva zile un sentiment rar de normalitate de care cultura romana nu se simte foarte atasata inca.
Ion Caramitru a citit din Intoarcerea huliganului
Duminica, 26 iunie, la Bard, criticul Claudiu Turcus, doctorand al Universitatii clujene “Babes-Bolyai”, si-a prezentat proiectul legat de opera lui Norman Manea – care va deveni teza sa doctorala si, in acelasi timp, primul studiu aplicat al unui critic de la noi asupra tuturor volumelor publicate de scriitor, dublat de o perspectiva sociologica –, Estetica lui Norman Manea. Teza de doctorat va fi sustinuta in luna septembrie a acestui an, urmind sa apara in volum in octombrie. Marti, 28 iunie, actorul Ion Caramitru a oferit publicului o lectura din Intoarcerea huliganului in limba romana, astfel publicul international putind interactiona cu sonoritatile limbii in care Norman Manea nu a incetat niciodata sa se exprime, limba pe care o considera casa sa. De asemenea, violoncelista americana Sophie Shao a interpretat Suita nr. 6 in Do Major de Johann Sebastian Bach.
Deplasare sprijinita de Institutul Cultural Roman