Inginerul de sunet Dragos Stanomir nu s-a dus la Los Angeles ca sa isi ridice Premiul Creative Arts Emmy obtinut in 15 septembrie pentru mixajul de sunet al miniseriei TV Hatfields & McCoys (alaturi de americanii Christian Cooke si Brad Zoern) deoarece filma in Romania, tot la Studiourile Castel Film, un episod-pilot pentru Hallmark. Face intre doua si patru filme pe an, in rest reclame (a facut vreo 400 pina acum). Cind a inceput sa lucreze, in 1993, cei de la Castel cautau un inginer sau un student in an terminal pe care sa il formeze, neexistind pe atunci sectia de sunet la Facultatea de Film. Stanomir, care absolvise Electronica si Telecomunicatii, a gasit la Castel un maestru in persoana lui Tiberiu Borcoman, de la care a invatat sa nu fie niciodata multumit, mostenind „pasiunea pentru sunetul bine facut“.
Ce inseamna sunet bine facut? „Scule profesionale, experienta si pasiune pentru sunet“, spune proaspatul laureat cu Emmy. Sa descompunem in factori. Sculele pe care le-a folosit in Hatfields & McCoys n-au fost ale americanilor, ci ale lui – cumparate din banii strinsi in timp (a lucrat la Castel si la Abis Studio pina in 2003, cind a devenit freelancer). Echipamentul costa cam 50.000 de euro si presupune microfoane profesionale, recorder, lavaliere (care costa cam 3.000 canalul, adica receptor cu emitator – numai o lavaliera costa 400 de euro). Un bun inginer de sunet nu e doar cel care are scule bune, ci si cel care stie sa le foloseasca. Dragos Stanomir spune ca jumatate din munca de inregistrare a sunetului la Hatfields & McCoys a facut-o Marius Cosma, pe care el l-a scolit si care e acum cel mai bun microfonist din Romania. (Relatia dintre inginerul de sunet si microfonist e ca relatia dintre directorul de imagine si cameraman.)
15 lungmetraje
La Hatfields & McCoys, munca a presupus „o inregistrare cit mai fidela, fara zgomote parazite“, iar gradul de dificultate a fost cu atit mai mare cu cit era nevoie sa se inregistreze simultan dialog si impuscaturi. („Poate acesta a fost atuul la Emmy.“) La fel a fost si la filmul lui Radu Muntean Hirtia va fi albastra, pentru care Dragos Stanomir a obtinut in 2007 Premiul Gopo pentru cel mai bun sunet intr-un film romanesc. „Acolo sunetul a fost facut 100% din sunet de teren, inclusiv impuscaturi si dialog simultan. Pentru asta am pus si lavaliere, si microfoane externe, si microfoane dinamice, care sint mai «puturoase», cum spunem noi – adica nu sint asa sensibile ca microfoanele-condensator si rezista mai bine la impuscaturi. Aveam la un moment dat patru-cinci lavaliere la actori plus unul-doua microfoane boom.“
Satisfacut de colaborarea cu regizorul Kevin Reynolds si actorii Kevin Costner, Bill Paxton si Tom Berenger – de altfel, dintre toti actorii straini cu care a lucrat pina acum, pe Kevin Costner il apreciaza cel mai mult, pentru ca e pe cit de profesionist, pe atit de modest („in lumea noastra e o vorba: cu cit e mai mic actorul, cu atit vrea rulota mai mare“) –, Dragos Stanomir se pregateste acum pentru The Zero Theorem, filmul pe care Terry Gilliam il va turna la Studiourile MediaPro in octombrie. Pe site-ul lui, www.fixfilm.ro, se afla lista filmelor la care a lucrat, incluzind 15 lungmetraje, de la Marti, dupa Craciun, Amintiri din Epoca de Aur si Boogie la The Necessary Death of Charlie Countryman (cu Shia LaBeouf si Melissa Leo), Second in Command (cu Jean-Claude Van Damme), Attack Force, respectiv Shadow Man (cu Steven Seagal) sau Night Train (cu Danny Glover, Steve Zahn si Leelee Sobieski).
Ce face diferenta la sunet
Diferenta dintre filmele americane si cele romanesti in privinta sunetului tine de bani. E adevarat, filmele romanesti au o hiba cu sunetul, dar ea nu se datoreaza nepriceperii oamenilor, ci lipsei banilor pentru postproductia de sunet. „Problema nu e ca la noi nu se ia sunetul cum trebuie. Americanii cheltuiesc in postproductie intre 100.000 si 200.000 de dolari, iar romanii nu mai mult de 15.000 de dolari. La un film american lucreaza numai la sunet 30-50 de oameni timp de trei-patru luni, pe cind in Romania intre doi si cinci oameni maximum o luna.“ In general, continua Stanomir, „filmele romanesti vechi au sunetul prost pentru ca aveau banda de sunet trasa in pelicula, iar pelicula scade din calitate“. Cine are bani se straduieste azi sa isi faca postproductia de sunet in alta tara. „Dintre filmele de dupa ’90, Filantropica a avut, de pilda, un sunet bun pentru ca Nae Caranfil ii facuse postproductia in Franta.“
Mai e si alta problema: in filmele americane, sunetul se lucreaza cel mai mult in postproductie (desi unii dintre noi ar putea crede ca postsincronul nu se mai practica de mult), insa tehnica e atit de bine pusa la punct, incit nu se mai observa ca e postsincron. Numai ca in America banii pe un film se scot mult mai usor decit in Romania.
Sa presupunem atunci ca la cinema un inginer de sunet care isi petrece 10-12 ore din zi cu castile pe urechi e atent la sunet? „Daca sint atent la sunet, inseamna ca sunetul e prost. Un sunet bun nu iti atrage niciodata atentia“, spune Dragos Stanomir. Asta definitie pentru o meserie in care iti arati maiestria tocmai atunci cind treci neobservat! Cind „sculele, experienta si pasiunea“ ta sint atit de puternice incit nu te observa nimeni, poti spune ca esti foarte bun.
Dragos Stanomir a primit in 15 septembrie Creative Arts Emmy Award la categoria „Mixaj sunet pentru o miniserie TV“ pentru sunetul inregistrat la filmarile miniseriei Hatfields & McCoys, in vreme ce americanii Christian Cooke si Brad Zoern au fost responsabili cu mixajul. Printre nominalizatii din acest an s-au numarat si alti romani care au lucrat la Hatfields & McCoys: Serban Porupca a fost nominalizat la categoria „Cea mai buna regie artistica pentru o miniserie TV“ (alaturi de John Vertrees, Derek Hill si Sally Black), iar Adina Bucur a fost nominalizata la categoria „Cele mai bune costume pentru o miniserie TV“ (alaturi de Karri Hutchinson). Hatfields & McCoys a mai fost premiat pentru machiaj si imagine, avind si 16 nominalizari la Premiile Primetime Emmy 2012, care vor fi decernate pe 23 septembrie la Los Angeles. Aceiasi romani sint nominalizati si la Premiile Primetime Emmy 2012.
Produse de History Channel si filmate integral in Romania in 2011, cele trei episoade ale miniseriei regizate de Kevin Reynolds au inregistrat o audienta record in ziua premierei, 28 mai, de 13,9 milioane de telespectatori.