Dupa debutul stralucit cu Duelistii (1977), cel mai art house si poate cel mai bun film al sau, britanicul a incercat tot felul de stiluri, cochetand cu cinemaul comercial si pana la urma lasandu-se inghitit cu totul de el. Isi pastreaza reputatia unui cineast cult datorita nu doar Duelistilor, dar si lui Alien (1979), Blad Runner (1982) sau Thelma & Louise (1991), adevarate pop icons.
In 2012, Ridley Scott a scos Prometheus, prima parte dintr-un prequel la Alien. Partea a doua, Alien: Covenant, apare dupa ce Scott a mai facut insipidul Exodus: Zei si regi (2014) si supraevaluatul Martianul (2015). Nici Alien: Covenant nu e mai rasarit, dar macar se leaga mai bine de serie, introducand spectatorul in universul Alien – o nava cu colonisti (unii in eprubete, altii adormiti), un accident, o traiectorie spre o planeta necunoscuta si potential periculoasa etc. Introducerea e destul de lunga si e, pana la urma, partea cea mai agreabila a filmului (ca la povestile de dragoste ale caror cele mai frumoase momente sunt cele de tatonare). E construit atent pana la detalii de scenografie si costume, incat sa cuplezi imediat cu seria inceputa in 1979, mai ales ca printre eroii despre care stim din start ca sunt niste elefanti-care-se-leganau-pe-o panza de paianjen, exista unul, Daniels (Katherine Waterston), construit pe prototipul lui Ellen Louise Ripley, personajul central al seriei, interpretat de Sigourney Weaver in patru filme.
Fireste, mai exista si Michael Fassbender in dublu rol (android bun si android rau) si poate si faptul ca acest stralucit actor e tot mai turat & mai plafonat de rolurile de la Hollywood fata de zilele cand lucra cu Steve McQueen, plus scenariul care vorbeste despre ambitia de creator a androidului, cu pretentia ca nimeni n-a mai facut-o, faptul ca filmul n-are ritm si ca la un moment dat te plictisesti sa vezi cum rand pe rand oamenii sunt lichidati samd duc la esecul filmului. Nu mai am nici o curiozitate sa vad alt film din serie, in schimb, daca mi se face dor de Alien, voi revedea filmele de inceput.
Obsesia francizelor e cel mai mare rau pe care Hollywoodul l-a facut cinemaului. Ele au pasteurizat cel mai mult filmele si le-au transformat intr-o casnicie care dupa anii de glorie se retrage in rutina. N-are nici un haz sa faci n continuari dupa Razboiul stelelor cand nu faci decat sa distrugi farmecul original, clatindu-l in zece ape, doar ca sa scoti niste bani din doi in doi ani. Cu cat un film are mai multe continuari, cu atat mai buna ramane prima parte.
Pentru Ridley Scott e vorba si de nostalgie, iti dai seama, sa te reintorci la filmul care te-a lansat 30 si de ani mai tarziu. E clar ca altfel deconteaza el aceasta experienta. Pentru noi, ceilalti, e mai greu…
Alien: Covenant, de Ridley Scott. Cu: Michael Fassbender, Katherine Waterstone, Billy Crudup