Suntem în 2024, dar multe partide vor să câștige alegeri ca și cum am fi în 2020. Sau chiar 2012. TikTok-izarea planetei a transformat definitiv și modul în care se construiesc campaniile electorale în social media. Anul acesta este un test la scară largă în care vom vedea cine s-a adaptat și cine nu. Și, mai ales, dacă tinerii de pe TikTok se vor prezenta cu adevărat la urne.
Avem 1 milion de noi votanți în aceste alegeri, persoane care au împlinit vârsta de 18 ani. Un sondaj recent al IRES, care a făcut valuri, indică faptul că cei mai mulți alegători tineri și foarte tineri și-ar îndrepta opțiunea către AUR. Asta a fost știrea șoc și groază, în condițiile în care restul opțiunilor de pe tabla de joc înseamnă mult mai mult, cumulate, decât aceste 23 de procente.
La o dezbatere în Parlament pe această temă, reprezentanții PSD și PNL s-au întrecut în gogomănii, explicând că de vină este taman TikTok, pe care „l-am interzice imediat ce vom putea face acest lucru“, a glăsuit ieșeanul Alexandru Muraru. E ca și cum ai zice că sapa este vinovată de faptul că grădina din spatele casei stă pârloagă, pentru că nu și-a mișcat ea singură coada. De vină nu ar fi puturosul care n-a luat-o în spate să se ducă să prășească.
În urmă cu un an, scriam că e posibil ca marea bătălie a anului electoral 2024 să se ducă între USR și AUR, nu între PSD-PNL și ceilalți. Cele două mari partide de guvernământ domină pe plan local, prin primari, dar dincolo de adunat voturile prin influența mai-marelui din comună nu mai au nici un mesaj real pentru populație.
Stabilitatea invocată, motivul esențial pentru care au comasat stânga cu dreapta și se pregătește fuziunea prin absorbție a PNL de către PSD, nu ține la majoritatea alegătorilor. Cu atât mai puțin la cei tineri.
Stabilitate pentru cine? De când ne pute așa de tare democrația încât să acceptăm că partidele nu mai trebuie să se rotească la putere, să piardă și să câștige alegeri, ci să domnească toate în timp ce votul nu mai contează? Or, a induce oamenilor o asemenea idee nu poate decât să enerveze.
AUR obține cele mai multe voturi ale tinerilor pentru că a fost lăsat pe segmentul acesta aproape singur în arenă. De ani de zile tot aud cum „TikTok pute, n-avem noi ce căuta acolo“. Bine, pute, dar îți poate exploda cu putere în față! Ai un canal de comunicare cu o audiență uriașă pe care decizi să îl ignori. Adică nu ignoră marile firme de detergenți cele mai sulfuroase canale TV, căci acolo le sunt cumpărătorii, dar aleg politicienii unde să se uite lumea ca să le afle mesajele. Dovadă mai mare de tâmpenie nici că poate exista.
Lucrurile se transformă de cinci ori pe secundă, dar politicienii mainstream preferă mai degrabă să se comaseze toți între ei, să renunțe la orice ideologie, decât să accepte că și pozițiile soarelui și a lunii s-au modificat. Nu pentru că fizic așa este, ci pentru că lumea o crede. Iar companii precum Meta, cu Facebook și Instagram, pregătiseră de mult timp terenul. TikTok doar a pus bomboana pe colivă, cu un algoritm mai deștept decât cel al lui Zuckerberg. Iritarea împotriva rețelei sociale cu legături cu statul chinez este profund ipocrită, câtă vreme feed-ul și grupurile de Facebook ori de WhatsApp sunt principalele canale de aruncat cu lături și teorii ale conspirației. Tot pe rețelele Meta găsim reclame cu volume uriașe la tot felul de escrocherii și scheme piramidale cu clipuri de susținere false, create cu ajutorul inteligenței artificiale. Le știți, cele în care Isărescu „ne spune“ să investim 2.000 de lei și o să luăm înapoi 8.000 într-o săptămână. Sunt mici exemple despre degradarea halucinantă a Facebook-ului, încă rețeaua dominantă în România.
Nu tot conținutul politic de pe TikTok este al AUR, după cum nu tot conținutul de aici este gunoi. În ultimii 2-3 ani deja am asistat, cu repeziciune, de fapt, la TikTok-izarea întregului conținut de pe social media, pentru că formatul de videoclip alert în format vertical (pe înălțime, ca ecranul telefonului). Și Facebook, și Instagram au reels, și YouTube are shorts, până și LinkedIn are asemenea tip de conținut. Vorbim despre o inovație combinată cu un algoritm mult mai priceput în a livra conținutul cui i se potrivește mai bine și care a schimbat regulile jocului. Pe vremuri, astfel de momente-cheie apăreau poate la o generație, acum se pot produce și în ani sau chiar luni de zile. Și mai trebuie zis o dată: dacă AUR are cea mai bună cotă de piață în rândul tinerilor nu e doar ca urmare a mesajului pe care îl propagă, ci pentru că a fost prezent constant cu conținut pe platforma pe care stă grosul audienței de 18-24 ani. Asta în vreme ce, de exemplu, PNL publică filme de campanie cum se făceau acum 10 ani, cu Ciucă cel Măiastru, filmat în stil propagandistic, cu muzică înălțătoare și zicând nimic (mai bine!). Exact tipul de conținut total neadecvat pentru tineri, la care dau skip în nici o secundă. Dar și așa, are oare PNL vreun personaj care să comunice sincer și cinstit, de la om la om, cu audiența tânără? Poate că are. Și dacă are, ce să le spună? Că Ciucă și Ciolacu ne construiesc o Românie ca în basme, în vreme ce prețurile chiriilor explodează, toată viața e mai scumpă de la o zi la alta?
Nici USR nu stă grozav pe TikTok, cu câteva excepții notabile, deși e partidul de la care te-ai fi așteptat să zbârnâie aici. A spune că nu mergem acolo ca să nu facem „ce face AUR“ este iarăși un calcul foarte greșit. Lași pur și simplu un teren de luptă descoperit. În condițiile în care televiziunile se adresează unui public tot mai în vârstă, în general captiv între opțiunile PSD-PNL, iar site-urile independente de știri au o audiență infimă raportată la social media și TV, n-ai altă soluție decât să ieși și să te bați acolo unde sunt oameni, acolo unde găsești public. Cum anume o faci, cât de deștept, care sunt limitele și care sunt rețetele pentru a o funcționa? Asta de acum este muncă de creator digital, această nouă specie de animal social media în care mai toți ne vom transforma, dacă nu am făcut-o deja.
Nu știm azi câți dintre tinerii care urmăresc videoclipuri pe TikTok cu tentă politică vor și vota. Dacă ar face-o, ar schimba clasamentele din sondaje în mod copleșitor. Dar sigur este că a participa la alegeri cu un mesaj unitar de tipul „stabilitate“ și alte generalități nu mai funcționează. Pentru că nu mai funcționează societatea așa. Pentru că social media a creat aceste uriașe camere de rezonanță, unde fiecare are propria lui durere, propriul său interes. Nu mai există „interes general“, ci „interes particular“.
Nu s-a schimbat mare lucru, per ansamblu, în felul în care funcționăm noi, ca oameni, din Antichitate și până azi. Reacționăm la emoții și la povești spuse bine. Că nu le mai citim în ziar, ci le urmărim pe TikTok… Doar mediul s-a schimbat. Dacă am uitat să comunicăm deștept, dacă am uitat să spunem povești, dacă unii sunt politicieni și habar nu au cum să stoarcă o lacrimă de la electorat, asta nu poate fi vina TikTok-ului sau a Facebook-ului.
Înseamnă doar că trebuie să lase lenea la o parte. Vor câștiga cel mai mult cei care nu sunt puturoși. Așa cum ar și trebui să fie. Mai multă muncă, mai puțină lamentație!