Semnaturile din revista apartin unor importanti critici italieni, dar si unor colaboratori din Europa, Asia, America de Sud, Australia, iar ca genuri jurnalistice sunt preferate cronicile, stirile despre evenimente marcante si artisti speciali (in acest numar, Emma Dante, Claudia Castellucci, Daniele Finzi Pasca s.a.), interviuri, fragmente din piese de teatru, recenzii etc., totul ilustrat cu un bogat material iconografic.
In cel mai recent numar, 2/2017 (aprilie-iunie), cuprinsul periodicului a inserat, printre multe alte subiecte de interes artistic, si un dosar special consacrat teatrului romanesc. Intitulat La nuova scena romena/Noua scena romaneasca, dosarul este o premiera absoluta in privinta prezentei in aceasta forma a teatrului nostru in peninsula si una din foarte rarele aparitii in strainatate a unui portofoliu atat de amplu consacrat artei scenice autohtone.
Pana in prezent, „Hystrio“ a mai gazduit asemenea dosare, dedicate de pilda teatrului din Marea Britanie, Spania, Lituania, Argentina, unor personalitati, precum William Shakespeare, Peter Brook, Luigi Pirandello. Atentia acordata fenomenului teatral de la noi se datoreaza Asociatiei Internationale a Criticilor de Teatru Romania (AICT.RO), in parteneriat cu care au fost realizate cele 30 de pagini de eseuri, interviuri, cronici, prezentari, si in mod special Irinei Wolf, membra a redactiei milaneze.
Dosarul romanesc este anuntat de pe coperta, printr-o grafica foarte sugestiva, conceputa de Anna Forlati, care sintetizeaza din punct de vedere plastic dificultatile, intarzierile, provocarile pe care cultura noastra le-a avut de rezolvat in anii de post-comunism. Si carora trebuie sa le faca fata in continuare!
„Regia ca reinterpretare a unui text dramatic“
Intregul dosar a fost astfel construit incat sa ofere cititorului strain o imagine cat mai cuprinzatoare despre ceea ce s-a petrecut pe scenele romanesti in ultimele doua decenii si jumatate. Toti contributorii au scris din aceasta perspectiva, punandu-se in postura cuiva care nu cunoaste tendintele si constantele teatrului romanesc. Articolele cuprind informatii, dar si analize, fiind semnate de cativa dintre cei mai activi critici de teatru ai momentului: Oltita Cintec (Il teatro dei contrasti tra passato e presente), Daniela Silindean (La drammaturgi contemporane, ovvero come mappare la realta), Cristina Modreanu (Prima e dopo Ceausescu – breve guida ai registi romeni), Irina Wolf (La generazione del qui e ora, autori-registi in ascesa si Manuale pratico per navigare nella galassi dei festival), Oana Cristea-Grigorescu (Palcoscenici indipendenti, il trionfo della liberta creative), Oana Stoica (Live at the museum. Pirici&Pelmus artisti totali), Cristina Rusiecki (Quando in scena si parla magiaro), Anca Maniutiu (Il teatro in cattedra tra la proliferazione e cambiamento), Eleonora Ringler-Pascu (Vestire il palcoscecnico, dagli architetti ai videoartisti), Mirella Patureau (Badea e Jebeleanu: dalla Romania alla Francia, due modi di fare teatro, attraversando le frontiere), Larisa Turea (Moldavia, l’utopia come realta e il privilegio della verita). Contributiilor lor li s-au adaugat cele ale Laurei Bevione (Romeni in Italia: Visniec e gli altri) si Laura Caretti (Viaggi oltre i confine del mare: scene da una „rivolutione“). Trei interviuri esentializate cu scriitorul si dramaturgul Matei Visniec (Daniela Silindean), cu directorul Teatrului National din Bucuresti si presedintele UNITER, Ion Caramitru (Oltita Cintec), si cu Constantin Chiriac, presedinte al Festivalului International de Teatru de la Sibiu si director general al Teatrului National „Radu Stanca“ din Sibiu (Luana Plesea), au completat continutul.
Li s-au adaugat un numar important de imagini care ilustreaza afirmatiile si o caseta cu cateva sugestii bibliografice, lucrari de sinteza bilingve, ce le pot fi de mare ajutor celor preocupati de estetica noastra teatrala.
Iata un scurt fragment din articolul meu de fond:
„Un teatru al contrastelor
Privita din exterior, Romania e o tara pitoreasca, in care se petrec lucruri fabuloase, chiar daca nu intotdeauna bune. O tara ce trebuie sa faca fata unei imagini internationale negative, la care a contribuit o parte a emigratiei economice masive din ultimele doua decenii, imagine ce a depasit cu mult publicitatea pozitiva a realizarilor remarcabile pe care le au multi concetateni stabiliti in strainatate. Patria noastra e una a contrastelor care, traite din interior, o fac imprevizibila, in discontinuitate, mentinandu-i pe locuitorii ei in perpetua stare de alerta! (…)
Personajul principal din cultura teatrala romaneasca este regizorul. Lui i se atribuie pozitia de garant al reusitei sau de responsabil al esecului unei creatii. Exista o lista neoficiala de box-office, cu cativa regizori, nu foarte multi, dupa care alearga toti directorii de teatre pentru a-i avea pe afisul stagiunii. Ei aduc public in sala, selectii in festivaluri si, eventual, premii, fac presa pozitiva. Printre ei, Radu Afrim, Alexandru Dabija, Alexandru Darie, Victor Ioan Frunza, Tompa Gabor, Claudiu Goga, Alexander Hausvater, Cristi Juncu, Bocsardy Laszlo, Vlad Massaci, Mihai Maniutiu, Radu-Alexandru Nica, Bobi Pricop, Silviu Purcarete, Andrei Serban. Cei mai multi practica regia ca reinterpretare a unui text dramatic, pe care il rescriu scenic prin propria viziune, fac un teatru de imagine, metaforic, de idei, care utilizeaza piesa ca punct de plecare in creatie, ca resursa pentru conceptul de spectacol, prin recitiri, reevaluari semantice in chei hermeutice surprinzatoare. Noile valuri de artisti, conectati la tendintele europene prin stagii, burse, colaborari internationale, s-au impus ca promotori ai teatrului politic, angajat, care examineaza Romania zilei, utilizand practicile colaborative ca modalitate de lucru si modelul dramaturgului-regizor, al autorului de teatru care scrie textul de scena impreuna cu echipa, in timpul repetitiilor si construieste noul spectacol in acest atelier democratic in privinta contributiilor creative. Printre cei mai interesanti, unii impusi si in strainatate, se numara Gianina Carbunariu (spectacolul ei, Solitaritate, Teatrul National „Radu Stanca“ Sibiu, a readus, in 2015, teatrul romanesc in selectia oficiala a Festivalului de la Avignon, dupa o absenta de 19 ani!), Bogdan Georgescu, Ana Margineanu, Catinca Draganescu, Ioana Paun, Leta Popescu, David Schwartz etc.“
Revista „Hystrio“ va fi lansata pe 14 iunie la Festivalul International de Teatru Sibiu (FITS).