Invitat special al colocviului de la Iasi, profesorul de stiinte politice Loic Blodiaux, de la IEP Lille, a vorbit despre ceea ce inseamna democratia participativa, despre valul de violente resimtit in Franta, care ar putea fi considerat tot o forma de participare la democratia participativa, o modalitate prin care tinerii isi insusesc spatiul public.
Loic Blodiaux a mai adus in discutie legile europene ale democratiei paricipative, legi care „nu manifesta nici o forma de constringere”, dind citeva exemple de state in care se cunosc foarte bine mizele democratiei participative, asa cum este si cazul Frantei in care au loc „Conferinte ale cetatenilor” pe diferite teme, la care sint invitati si specialisti. Blodiaux a atras atentia asupra faptului ca „trebuie creat un spatiu public viu, de discutii”, fiindca societatea este „din ce in ce mai reflexiva”, oamenii „nu mai vor sa fie luati in deridere” de catre politicieni si iau cuvintul „chiar si atunci cind nu sint intrebati”.
Loic Blodiaux a mai discutat si despre absenteismul de la alegerile europarlamentare din Romania, spunind ca cetatenii trebuie mai bine informati inainte de a fi chemati la dezbateri sau la vot, caci cei mai multi dintre ei cred ca democratia participativa „este o forma de inselare”. Gheorghe Ilie-Firte, seful Catedrei de Stiinte ale Comunicarii din cadrul Facultatii de Filosofie a Universitatii „Al.I. Cuza”, a dat citeva definitii ale statului, „subscriind” la teza lui Herbert Spencer despre relatia dintre om si stat.
Profesorul Firte a mai facut distinctia intre „ordinea restrinsa” si cea „extinsa”, prin care actele de caritate pot sa ne faca „virtuosi” sau sa fie un esec. S-a dat ca exemplu cazul „domnului Patriciu”: „Ar fi o catastrofa ca Dinu Patriciu sa-si vinda averea si s-o imparta saracilor. Societatea are mai mult de cistigat din egoismul domnului Patriciu”. „Statul – a mai spus Firte – desocializeaza la nivelul ordinii extinse.”
Internetul este „un animal care exista”
Internetul: un angajament liber de orice constringere? a fost titlul celei mai interesante dezbateri din cadrul colocviului de la Iasi despre cetatenia europeana. Iulian Comanescu, expert media, si Cristian Chiscop, reprezentant al Friedrich-Ebert-Stiftung, au vorbit despre „spatiul public virtual” si despre „perspectivele online pentru partidul de masa”, despre „noua cetatenie”, despre „provocari si limite ale unei societati informatice”, discutia fiind moderata de profesorul Daniel Condurache. Realitatea virtuala este definita de Comanescu drept „un mediu artificial, iluzie perceptuala premeditata, creata de om”. Virtualul este la fel de real ca realitatea, dar spatiul virtual isi pierde una dintre insusirile esentiale: „masurabilitatea”. Prin limitarea deplasarii „se dilueaza cauzabilitatea”, aceasta „cauzalitate diluata” da lipsa consecintelor, ceea ce duce implict la „disolutia etica”. Pe Internet lipsa raspunderii face ca totul sa fie permis: injuram sub pseudonim, ne impuscam, pentru ca nu exista reguli sau, daca exista, ele sint incalcate fara urmari. Ne permitem orice pe Internet: fie ca o facem pentru distractie, din lasitate sau de dragul diversitatii. Internetul poate fi folosit in crearea spatiului public. „O buna parte din dezbaterea publica se muta in virtual”, a concluzionat Comanescu in finalul prezentarii sale. Cristian Chiscop a aratat felul in care Internetul poate oferi partidelor politice „un nou tip de legitimare (insa nu neaparat democratica)”.
Internetul ar putea fi asemanat cu o „autostrada electronica”, o autostrada pe care „copilasi pe triciclete cu pistoale de apa umplute cu acid sulfuric schimba benzile fara avertizare” (K. Chapman, Internet „Highway”). Autostrada Internet nu are reguli de circulatie si nici politie rutiera.
Cu peste o suta de mii de bloguri, romanii devin si ei cetateni europeni ai blogosferei. Apar totusi mai multe intrebari, legate de credibilitatea informatiilor de pe Internet, de revolutia sociala care are loc ca urmare a noii tehnologii, „o revolutie la o scala nemaivazuta de sute sau chiar mii de ani”. Daniel Condurache a atras atentia ca, in ciuda tuturor lucrurilor pozitive pe care le aduce, Internetul este totusi „un animal care exista” si ca ne aflam „in pragul unei revolutii, pentru care poate ca nici nu sintem pregatiti”.