S-a născut pe 10 februarie 1910, la Chișinău. A fost cea mai mare soprană a primei jumătăți a secolului 20 și cea mai importantă interpretă din întreg spațiul românesc pe care literatura de specialitate a numit-o Diva, înainte de apariția fenomenului Callas. Soprana și actrița care a cucerit întreaga lume cu o voce fermecătoare și cu un uimitor talent scenic a trăit doar 39 de ani, destul pentru a seduce generații de melomani în marile capodopere lirice compuse în special de Mozart, Verdi sau Richard Strauss. Autorul celebrelor Also sprach Zaratustra și Elektra și Salomeea, a scris pentru ea Die schweigsame Frau (Femeia tăcută) la a cărei premieră a cântat rolul Aminta, pe 24 iunie 1935 la Semperoper, Dresda, sub bagheta lui Karl Böhm.
Diva cu o excepțională traiectorie artistică a inspirat deopotrivă compozitori și regizori, prin muzicalitatea sa înnăscută și prin talentul dramatic suprasensibil. Vorbea la perfecție nu mai puțin de șapte limbi de circulație internațională și a cântat sub bagheta unor șefi de orchestră ca Herbert von Karajan, Bruno Walter, Richard Strauss, Fritz Bush, Arturo Toscanini, Clemens Krauss, Karl Böhm sau Wilhelm Furtwängler. A jucat în zeci de producții cinematografice celebre în decada 1930-1940.
Dincolo de cenzura politică prin care a trebuit să treacă după cel de-al Doilea Război Mondial, la fel ca dirijorul Wilhelm Furtwängler, pentru presupuse atitudini colaboraționiste cu regimul național-socialist, a fost unanim elogiată de presa vremii și recompensată pentru performanțele interpretative cu titlul de Kammersängerin în 1943, fiind și cea mai tânără artistă din spațiul german căreia i s-a acordat acest titlu. În 1943 a primit și cea mai importantă distincție artistică a statului român, Steaua României în grad de comandor, înainte de a se stinge prea devreme, la nici 40 de ani.
Destinul tragic al marii artiste și al soțului ei, Gustav Diessl, de care a legat-o o poveste imposibil de frumoasă, poate fi astăzi scenariu de film. Și pentru că pe 10 februarie 2023, la Chișinău, Republica Moldova, a avut loc gala primei ediții a Concursului Internațional al Interpreților de Operă „Maria Cebotari“, am stat de vorbă într-un interviu pentru „Suplimentul de cultură“ cu doamna Svetlana Bivol, director general al Filarmonicii Naționale „Serghei Lunchevici“ din Chișinău și producător al concursului internațional ce poartă numele Mariei Cebotari.
Svetlana Bivol
Stimată doamnă director Svetlana Bivol, Maria Cebotari este un nume cu rezonanță pentru orice iubitor de operă din lume, nu doar pentru cei ai creației lui Richard Strauss. De unde a plecat ideea acestui concurs internațional care să poarte numele marii artiste considerate cea mai importantă soprană din lume în prima jumătate a secolului 20, până la apariția fenomenului Maria Callas?
Vă mulțumesc mult pentru ocazia de a ne aminti despre excepționala Diva născută la Chișinău, soprana Maria Cebotari, cea care a traversat cultura muzicală europeană ca o cometă. A trăit doar 39 de ani, dar a strălucit în numeroase roluri de operă de la Wolfgang Amadeus Mozart la Richard Strauss, cel care a compus opera Salomeea special pentru vocea unicat și prezența scenică impresionantă a Mariei Cebotari. Ideea concursului a venit de la biograful Mariei Cebotari, academicianul Aurelian Dănilă, care a scris mai multe monografii despre marea cântăreață și a participat în calitate de scenarist la realizarea filmului Aria despre Maria Cebotari. Iar activitatea domniei sale în postura de ambasador al Republicii Moldova în Austria și Germania l-a ajutat și motivat să studieze mai multe materiale de arhivă dedicate vieții și activității Mariei Cebotari. Am preluat cu drag această idee și ne-am aventurat în realizarea ei. Acest concurs a tot fost amânat din varii motive: pandemie, lipsă de finanțare etc. Dar iată că bunul Dumnezeu ne-a ajutat, în sfârșit, să realizăm prima ediție a acestui concurs.
Ce înseamnă pentru dumneavoastră personal, ca muzician și manager al unei instituții muzicale de primă mărime în Republica Moldova, personalitatea Mariei Cebotari?
Personalitatea, prestația scenică, dedicarea ei artistică și feminitatea Mariei Cebotari m-au fascinat mereu. Nu-mi pot imagina o altă artistă cu o soartă atât de dramatică, dar și strălucitoare, ca Maria Cebotari. M-au atras mereu atât repertoriul abordat de ea, cât și polivalența acestei femei: artistă de cor, solistă de operă, actriță de cinema, mamă și soție perfectă.
Maria Cebotari IMDB „Niciodată și în nici o împrejurare nu mi-a trecut prin cap să spun altceva decât că sunt româncă din Basarabia sau, pur și simplu, româncă.“
Cum au primit autoritățile acest proiect, unul deloc facil de organizat. Ați avut susținerea lor?
Recunosc ca nu a fost deloc ușor să convingem autoritățile de importanța acestui eveniment. Cu toate acestea, într-un final, ne-am făcut auziți și parțial susținuți. Aducem sincere mulțumiri pentru această primă ediție a concursului, care poartă numele marii noastre Maria Cebotari, Ministerului Culturii al Republicii Moldova, Direcției de Cultură a Primăriei Municipiului Chișinău, Companiei Publice „Tele-Radio Moldova“, Teatrului Național de Operă și Balet „Maria Bieșu“, Primăriei orașului Cahul, Ambasadei Italiei la Chișinău, Ambasadei Austriei la Chișinău și, nu în ultimul rând, prietenilor mei dragi din Romania: Rotary Club Pipera, BES România – Beauty & Science și personal doamnei Martha Mocanu. Trebuie să mai mulțumesc întregii echipe a Uniunii Muzicienilor și Filarmonicii din Republica Moldova. Îi mulțumesc și prezentatorului din România, care a acceptat să fie cu noi în ziua de 10 februarie ca să modereze gala concursului. Contribuția fiecăruia dintre parteneri este una nespus de importantă și foarte prețioasă. Doar grație lor am reușit să realizăm acest grandios proiect, care va avea un impact incontestabil în promovarea tinerilor interpreți de operă și, în același timp, pentru cunoașterea și valorificarea personalității Mariei Cebotari.
Comitetul de organizare e unul destul de restrâns, 10-11 persoane, cu tot cu oamenii de radio și televiziune. Svetlana Bivol, cât e greu e să faci un asemenea festival în Republica Moldova?
Foarte bună întrebare, Cătălin. Nu ne plângem niciodată, deoarece știm și ne place să lucrăm în echipă. Și acest spirit de echipă ne ajută mult să trecem cu ușurință peste încercări și provocări. Dar ne creează și o stare specială, o mulțumire și o plăcere de nedescris atunci când totul se sfârșește cu bine și devine un veritabil succes.
Gala primei ediții a acestui concurs, cu nume prestigioase în juriu și o importantă participare internațională, se întâmplă chiar pe 10 februarie, data nașterii marii soprane, în Chișinău. Ce credeți că reprezintă astăzi pentru muzicienii și arta interpretativă din țara dumneavoastră acest nume, al Mariei Cebotari?
Numele Mariei Cebotari este un simbol al culturii muzicale din Moldova, un etalon al frumuseții, al desăvârșirii spirituale, fizice și profesionale. Acest nume îi motivează cu siguranță pe tinerii interpreți care au ales calea, deloc ușoară, a scenelor lirice. Activitatea atât de impresionantă și tumultoasă, rezultatele ei extraordinare sunt un imbold pentru toți cei care aspiră la un drum pe calea artei și, îmi place să cred, le insuflă încredere în propriile forțe.
Să revenim la concurs. Câți concurenți s-au înscris în total? Vă așteptați să fie așa de mulți?
La această primă ediție s-au înscris 60 de concurenți din 11 țări. Concursul a fost organizat în două etape în format online. Pentru etapa finală au fost selectați 16 concurenți din Germania, România, Coreea de Sud, Ucraina, Kazahstan și Republica Moldova. Participarea numeroasă a concurenților este pentru noi un argument forte pentru organizarea concursului, situația financiară la acea etapă fiind absolut incertă. Dar… tinerii vor să cucerească lumea, iar dacă noi îi putem ajuta măcar puțin, o vom face cu siguranță.
Juriul concursului „Maria Cebotari“ e unul prestigios. Cum au primit acești mari muzicieni din Moldova și din toată Europa invitația dumneavoastră?
Cu mare bucurie! Cu toții au acceptat din prima, toți cei șapte membri ai juriului, fiecare dintre ei reprezentând mari personalități muzicale, în special în genul operei. Țin să menționez că am invitat juriul din țările în care de-a lungul carierei, Maria Cebotari a avut o activitate foarte vizibilă și apreciată. Din Germania vine Anna Samuil, o soprană de excepție și una dintre cele mai consacrate soprane de talie internațională din generația sa. Este originară din Chișinău și pentru ea această participare are și o mare valoare sentimentală. Ruxandra Donose, pe care voi o știți foarte bine în România, e o binecunoscută mezzosoprană de valoare internațională. Din București vine și Mariana Colpoș, o mare artistă și profesoară de canto din capitala României. Și pe ea o leagă o mare prietenie cu muzicienii și cântăreții de la Opera din Chișinău, cu care a evoluat pe multe scene de prestigiu din lume. Zoryana Kushpler reprezintă Ucraina și Austria, de asemenea o interpretă cu o carieră solistică impresionantă. Mauro Augustini, Italia, este un bariton cu o voce și o carieră extraordinare. El este interpretul despre care se spune că a cântat în aceeași seară atât rolul Iago, cât și cel al lui Otello, atunci când tenorul s-a îmbolnăvit cu puțin timp înaintea premierei operei lui Verdi. Nicolae Dohotaru, este prim-dirijor și director general al Teatrului Național de Operă și Balet din Chișinău, iar președintele juriului, Gheorghe Mustea, este fondator și prim-dirijor al Orchestrei simfonice a Companiei Publice „Tele-Radio Moldova“, compozitor, autor, între altele, al operelor Alexandru Lăpușneanu și Ștefan cel Mare.
Sunt și câțiva invitați speciali…
Da, avem și invitați de onoare la acest eveniment de anvergură. Este vorba de domnul Fritz Diessl-Curzon, fiul cel mic al Mariei Cebotari, stabilit la Londra, în Marea Britanie și pe Rosemarie Kilius, un istoric foarte respectat din Germania, care a studiat în profunzime viața și activitatea lui Gustav Diess, soțul Mariei Cebotari, bineînțeles din perspectiva și în contextul influenței incontestabile a geniului marii soprane.
La Gală, publicul spectator va asista atât la recitalul laureaților, cât și la un regal oferit de trei dintre vedetele feminine din juriu: Anna Samuil – Germania, Ruxandra Donose – România și Zoryana Kushpler – Ucraina. Cum ați comenta calitatea muzicală a acestei gale?
Acest regal de operă este într-adevăr mult așteptat cu nerăbdare de toți melomanii din Chișinău. O adevărată paradă a unor superbe voci de operă, un omagiu nobil și emoționant adus de toți participanții celei pe care noi o numim Marea Divă Maria Cebotari, în spațiul prestigioasei scene a Operei din Chișinău, sfințită de talentul și inconfundabila voce a Mariei Bieșu.
Maria Cebotari
Svetlana Bivol, în concluzie, de ce ați recomanda tinerilor interpreți vocali să participe și să se înscrie la ediția viitoare a acestui concurs operistic?
Cred că pentru tinerii interpreți participarea la astfel de concursuri este nespus de importantă. Printr-o asemenea competiție ei se călesc, deprind abilități scenice și, nu în ultimul rând, pot evolua cu orchestre profesioniste. Iar fenomenul Mariei Cebotari este cu siguranță un model pentru ei, un exemplu al drumului spre desăvârșire și perfecțiune și un exemplu de muncă și dragoste pentru Operă.
Dar publicului?
Publicul la fel, are de trăit la aceste evenimente clipe de înaltă revelație, prin contemplarea repertoriului abordat și prezentat la un nivel artistic superior. Eu pot să vă spun că suntem deja în așteptarea următoarei ediții a Concursului Internațional al Interpreților de Operă „Maria Cebotari“!
Vă mulțumesc și vă doresc mult succes pe viitor!
Svetlana Bivol, muzicolog
Născută la Chișinău pe data de 5 mai 1959.
Studii la Școala specială de muzică „Eugen Coca“, cu diplome la specialitățile vioară și muzicologie. Între 1977 și 1982 continuă studiile la Institutul de Stat al Artelor, specialitatea muzicologie. A urmat stagii de perfecționare în domeniul managementului artistic la Institutul de Arte Dramatice de Stat din Moscova – 1994; SUA – 2000; Canada – 2002. A absolvit programul „Reinforcing Moldova Development Capacities by Strengthening its Cultural Sector“ (2007-2010) al Fundației Culturale Europene „Amsterdam“ și Fundației Soros – Moldova; cursuri de perfecționare la Academia de Administrare Publică, „Management și planificarea Strategică“ (2007).
Angajată din 1981 în calitate de lector-muzicolog la Filarmonica Națională, primul muzicolog, autor și prezentator de concerte în limba română și a unor serii de emisiuni muzicale la Radio și Televiziunea Moldova. În perioada anilor 1990-1997 este șef al Direcției Arte și Învățământ Artistic la Ministerul Culturii din Republica Moldova, care a promovat o pleiadă de tineri talentați din Republica Moldova pentru studii liceale și universitare la prestigioase instituții de învățământ artistic din România. Din 1996 până în 2006 a exercitat funcția de expert și membru al Comisiei pentru Cultură și Mass-media a Fundației Soros – Moldova. Între anii 1997-2001 este director-manager la Teatrul Național de Operă și Balet din Republica Moldova, perioadă în care contribuie la cultivarea interesului pentru operă și balet. Nume sonore ale scenei lirice internaționale au fost o prezență permanentă la toate edițiile Festivalului Internațional „Invită Maria Bieșu“. Din 2003 este director general la Filarmonica Națională „Serghei Lunchevici“. Îi aparține conceptul unor festivaluri „monografice“, cum a fost Festivalul Internațional „Serghei Rahmaninov“, „Vocaliza de toamnă“ și Festivalul Internațional „Beethovenissimo“. Este fondator și membru al juriului Concursului Internațional de Dirijat Simfonic (2009, Craiova, România; 2013, Chișinău). Este director și membru al juriului la toate edițiile Concursului Internațional de Canto Academic „Alexei Stârcea“. Coorganizator al Festivalului de Muzică Clasică „DescOperă“. Președinte al Consiliului pentru Dezvoltare Strategică Instituțională (CDSI) al AMTAP din anul 2019. Este producător și coautor de scenariu: Gala Premiilor Ministerului Culturii în anii 2016, 2017, 2018; Gala Premiului Național în anii 2015, 2016, 2017; Concertul de Deschidere a Festivalului Internațional de Muzică Mărtișor, în anii 2016, 2017, 2018. Este autor și producător al Galei Excelenței Muzicale, edițiile 2019, 2020, 2021. Este membră a Uniunii Muzicienilor din R. Moldova și a Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din Moldova. Din anul 2017 este Președintele Uniunii Muzicienilor din Republica Moldova. Pentru merite considerabile în domeniul artei muzicale, în anul 1996 i-a fost conferit titlul onorific „Maestru în Artă“, iar în 2011 Ordinul „Gloria Muncii“.
Laureații concursului
MARELE PREMIU – Haewon Lee (Korea)
PREMIUL I – Iurcovschi Nicolae (Moldova)
PREMIUL I – Maciunschi Vitalie (Moldova)
PREMIUL I – Muzychenko Julia (Germania)
PREMIUL II – Kuanysh Belal (Kazahstan)
PREMIUL II – Severin Gheorghe (Moldova)
PREMIUL II – Dobrescu Marina (Moldova)
PREMIUL II – Goncearova Cristina (Moldova)
PREMIUL III – Celmare Paul (România)
PREMII SPECIALE:
– pentru interpretarea ariei clasice – Timofti Veaceslav (Moldova);
– pentru interpretarea ariei clasice – Migalatiev Drăgălina (Moldova);
– pentru interpretarea ariei de W.A. Mozart – Selivanov Valeri (Kazahstan);
– pentru interpretarea ariei de R. Strauss – Babciuk Hristina (Ucraina);
Premiul Juriului – Badea Andreea-Elena (România);
Premiul Juriului – Bilokiz Margharita (Ucraina)